Plan: | Bestemmingsplan Klarendal - Sint Marten 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.735-0301 |
Binnen het plangebied ligt een gedeelte van de spoortraject Arnhem Centraal - Arnhem Velperpoort waarover transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Op dit traject is geen 10-6 PR 2 contour. In de directe omgeving van het plangebied is geen risicovol object met een 10-6 PR contour die tot in het plangebied komt.
Verantwoording groepsrisico
Het plangebied valt binnen het invloedsgebied van het spoor waarover transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. In 2012 zal Besluit transportroutes externe veiligheid in werking treden. In het kader van dit besluit is er voor de vervoersmodaliteiten weg, water en spoor een Basisnet opgesteld. Met dit Basisnet ligt de gebruiksruimte voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en de veiligheidszones voor de ruimtelijke ordening vast. In het kader van dit Basisnet zijn er door het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor alle spoortrajecten in Nederland risicoberekeningen uitgevoerd. Naar aanleiding van deze risicoberekeningen zijn er onder andere afspraken gemaakt over de samenstelling van de treinen. Treinwagons met brandbare gassen worden niet gekoppeld aan treinwagons met brandbare vloeistoffen. Hierdoor zal onder andere het groepsrisico worden verlaagd waarbij de oriƫnterende waarde voor het groepsrisico niet meer wordt overschreden.
Binnen het invloedsgebied voor het groesprisico vinden geen ontwikkelingen plaats. Hierdoor zal het groepsrisico niet toe- en/of afnemen. Dit betekent dat er verder geen verantwoording van het groepsrisico hoeft plaats te vinden.
Conclusie
Er is geen 10-6 PR contour. Er vindt geen verantwoording van het groepsrisico plaats omdat er binnen het in invloedsgebied van het spoor geen nieuwe ontwikkelingen zijn voorzien.