Plan: | Dorp Uddel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1087-vas1 |
Deze paragraaf geeft de ruimtelijke opzet van de Aardhuis-locatie in hoofdlijnen.
Op de locatie Aardhuisweg zullen circa 105 woningen gebouwd worden, met name in de vorm van eengezinswoningen. Dit zal, afhankelijk van de vraag, gedaan worden in verschillende fasen. De nadruk in het programma komt te liggen op sociale huur en goedkope en middeldure koop. Hiermee wordt aangesloten bij de Uddelse vraag. Zo'n 40% van de woningen zal in het sociale segment gerealiseerd worden. Dit kan zowel sociale huur als sociale koop zijn.
Medio 2010 is een woonwensenonderzoek in Uddel uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat het programma van de Aardhuislocatie aansluit op de woonwensen, die uit dit onderzoek naar voren zijn gekomen.
Het stedenbouwkundig plan is opgebouwd uit een vijftal ruimtelijke componenten die gezamenlijk de hoofdstructuur en de dorpse identiteit van de toekomstige wijk bepalen:
Andere aspecten die ten grondslag liggen aan het stedebouwkundige plan:
De groenstructuur binnen de buurt bouwt voort op de aanwezige (restanten) van houtwallen van het historische Kampenlandschap door deze in het plangebied weer door te zetten of te verbreden. Deze houtwallenstructuur bestaat in hoofdlijnen uit een brede doorgaande groenstructuur langs de Soerensesteeg (noord-zuid) en een aantal houtwallen of bomenrijen haaks hierop (oost-west).
Naast de houtwallenstructuur bestaat de groenstructuur uit een aantal grote open groene ruimtes in de buurt of direct aan de buurt gelegen. Deze open ruimtes sluiten zowel ruimtelijk als qua invulling aan op de open grasland- en akkerbouwpercelen buiten het plangebied en zorgen ervoor dat de buurt geen harde rand vormt tussen dorp en buitengebied maar dat elementen vanuit het buitengebied op de locatie doorlopen.
Naast deze twee hoofdelementen (houtwallen en open grasruimtes) wordt de groenstructuur op lokaal niveau aangevuld met kleinschalige groenelementen in een hofvormige typologie. Dit in aansluting op de al aanwezige groenstructuur van het hofje langs de Kokshof (gras met bomen).
Tot slot worden bomen die op de locatie staan maar geen onderdeel uitmaken van de houtwallenstructuur zoveel mogelijk behouden op kavels of als losstaande groep in wegbermen.
Stedebouwkundige dragers:
1. Versterking van landschappelijk frame van houtwallen
2. Een forse open weide met verbindingen naar de open enk
3. Vier zelfstandige buurtjes
4. Een dorpse, 'zachte' ontsluitingslus
(Afbeeldingen van links naar rechts, van boven naar beneden)
In de structuurvisie is al aangegeven dat de ontwikkeling van de Aardhuis-locatie vraagt om twee aansluitingen op de hoofdwegen van het dorp. Een enkele ontsluiting zou gezien het programma van circa 105 woningen te beperkt zijn en te weinig flexibel in zowel het dagelijks gebruik als bij calamiteiten.
De locatie wordt daarom ontsloten op twee locaties te weten via de Kokshof / Schotkamp op de Aardhuisweg en via de Heegderweg op de Elspeterweg. Tussen deze twee aansluitpunten wordt een 30 km/uur ontsluitingsroute door het wijkje gerealiseerd. Deze route wordt dusdanig getraceerd en vormgegeven dat hij niet aantrekkelijk is om als sluiproute tussen de Aardhuisweg en de Elspeterweg te gaan functioneren (om het kruispunt midden in het dorp te ontwijken).
Er is gekozen voor deze doorlussing om er voor te zorgen dat de wijk ook bij calamiteiten altijd van meerdere kanten bereikbaar is. Daarnaast maakt een doorlussing het rondrijden van bijvoorbeeld DIFTAR-wagens mogelijk waardoor keerlussen aan het einde van doodlopende wegen niet noodzakelijk zijn.
De hoofdweg door de locatie krijgt binnen het totale plangebied een zelfde profielbreedte van 5 meter. Zijwegen (indien nodig) kunnen een smallere breedte krijgen maar zijn altijd als twee-richtingweg in gebruik.
In lijn met de dorpse en informele opzet van de andere woonwijkjes worden geen trottoirs toegepast maar worden grindbermen gerealiseerd die als loopstrook en/of parkeerstrook dienst kunnen doen. Voor voetgangers wordt een verbinding met de omgeving gerealiseerd via de Soerensesteeg.
Bij de uitwerking van de verkaveling zullen de parkeernormen van de gemeente Apeldoorn leidend zijn voor het bepalen van het benodigde aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Omdat gekozen wordt voor een compacte opzet en een woningbouwprogramma met relatief weinig parkeren op eigen terrein zal hiervoor voldoende ruimte in het plan moeten worden opgenomen zodat de auto's niet het beeld in de openbare ruimte gaat domineren en alle straten volstaan met geparkeerde auto's'
Uitgangspunt binnen Apeldoorn en ook de Aardhuis-locatie is dat hemelwater niet via het riool wordt afgevoerd maar binnen het gebied zelf wordt opgevangen en geïnfiltreerd wordt. Dit geldt zowel voor woningen als verhardingen (zoals wegen). De grote open ruimte(s) binnen de wijk kunnen daarbij dienst doen als verzamel- en infiltratiezone. De grindbermen kunnen eveneens als infiltratiezone voor hemelwater worden voor de direct aanliggende wegen.