Plan: | Diezerpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP10017-0004 |
Hierna wordt - voor zover nog nodig - een toelichting op de afzonderlijke artikelen van de bestemmingsregels gegeven:
Artikel 3 Bedrijf - Brandweerkazerne
Deze bestemming is opgenomen voor het terrein van de nieuwe Brandweerpost Noord. De brandweerkazerne moet binnen het bouwvlak worden gerealiseerd. Daarnaast is het mogelijk om buiten het bouwvak een gebouw met een oppervlakte van maximaal 100 m² en een hoogte van 4 meter te realiseren. De toegestane hoogte in het bouwvlak is door middel van een aanduiding aangegeven.
Deze bestemming betreft het garagebedrijf, waarvoor in 1987 door de raad de specifieke herziening nr. III van het vanaf 1983 geldende bestemmingsplan Diezerpoort is vastgesteld. Deze planherziening was specifiek toegesneden op de verplaatsing van een aan de Vechtstraat gevestigd garagebedrijf naar een nieuwe locatie aan de Bisschop Willebrandlaan. De specifieke bestemming wordt in dit plan gecontinueerd. Er is wel rekening gehouden met het onthouden van goedkeuring door de provincie Overijssel aan de mogelijkheid voor reparatie aan auto's in verband met de nabijheid binnen een afstand van 100 meter van de woonwagenlocatie aan de Van Wevelinkhovenstraat. Onderhoud aan auto's is wel toegestaan.
Artikel 5 Bedrijf - Nutsvoorziening
Uitgangspunten:
In dit plangebied is deze bestemming ook gegeven aan het grote complex van KPN aan de Pieter Steijnstaat, Caspar Fagelstraat en Isaac van Hoornbeekstraat in Dieze-Oost.
Artikel 6 Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg
Deze bestemming betreft de bestaande verkooppunten van motorbrandstoffen aan de Van Wevelinkhovenstraat en de Meppelerstraatweg. De verkoop van motorbrandstoffen met uitzondering van LPG is toegestaan. Ook de exploitatie van een zogenaamde 'autoshop' en een autowasinrichting zijn toegestaan.
Deze bestemming regelt het bedrijventerrein Floresstraat dat tussen de Floresstraat, de Ceintuurbaan de Nieuwe Vecht en het woongebied van de Aloë is gesitueerd.
Deze bestemming is een zogenaamde 'globale eindbestemming', omdat naast bedrijfskavels ook wegen zijn toegestaan zonder dat tracé's zijn vastgelegd en zonder dat de bestemming eerst uitgewerkt moet worden door burgemeester en wethouders. Het gaat om wegen met een inrichting hoofdzakelijk gericht op gemengd verkeer in een 50 kilometer gebied, waarbij kruisingen en T-aansluitingen van wegen niet minder dan 50 meter uit elkaar mogen liggen in verband met de verkeersveiligheid.
Op basis van het tot 2007 geldende bestemmingsplan Dieze Oost uit 1984 waren bedrijven toegestaan in de milieucategorieën 1 tot en met 3 van de staat van inrichtingen. In de in 2007 vastgestelde regeling in het kader van het bestemmingsplan De Aloë veranderde er in dat opzicht niet heel veel. Alleen is de bedrijvenlijst is toen aangepast aan de toen nieuwste versie van de brochure bedrijven en milieuzonering van de VNG uit 1999. In het nieuwe bestemmingsplan Diezerpoort is de bedrijvenlijst opnieuw aangepast aan de actuele VNG brochure uit 2009.
In verband met de ontwikkeling van het nieuwe woongebied De Aloë konden er niet meer overal bedrijven toegestaan worden in de milieucategorieën 1 tot en 3 van de Staat van Inrichtingen. Het bedrijventerrein is toen ingedeeld in een viertal, op de kaart aangegeven, milieuzones.
Zie hierover verder paragraaf 5.3.2.4 Bedrijventerrein Floresstraat. Binnen de staat van bedrijfsactiviteiten is een aparte kolom opgenomen, waarbij per bedrijfstype staat aangegeven binnen welke zone of zones deze is toegestaan. Deze in de staat van bedrijfsactiviteiten aangegeven zones 1, 2, 3 en 4 corresponderen met de in het plan binnen de bestemming Bedrijventerrein aangegeven zones.
De nieuwe staat bevat een beperkter aantal bedrijven dan de oude staat, omdat het nu een staat betreft die speciaal is opgezet voor bedrijventerreinen. Een aantal lichtere bedrijven, welke in het bestemmingsplan De Aloë toelaatbaar waren in alle zones of bijna alle zones, zijn niet meer in deze staat opgenomen. Deze bedrijven blijven toelaatbaar en zijn nu opgenomen in de bestemmingsomschrijving.
Activiteiten die op grond van rijks-, provinciaal en/of gemeentelijke beleid of wetgeving niet op een bedrijventerrein thuishoren zijn uitgesloten, zoals zelfstandige kantoren, detailhandelsbedrijven en bedrijven als bedoeld in artikel 2.4. van het Inrichtingen en vergunningenbesluit milieubeheer (de zogenaamde zware lawaaimakers, voorheen categorie A-inrichtingen genoemd).
Bedrijven die niet in de bedrijvenlijst zijn genoemd of in een hogere categorie vallen dan toegestaan, kunnen door middel van een afwijking alsnog worden toegestaan als deze bedrijven wat betreft milieuhinder gelijk gesteld kunnen worden met de bedrijven die daar rechtens zijn toegestaan. Daarnaast is er een afwijkingsmogelijkheid en een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om onder bepaalde voorwaarden detailhandel toe te staan (zie paragraaf 5.3.2.4 Bedrijventerrein Floresstraat).
Ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - chemische opslag' is een opslaggebouw toegestaan ten behoeve van bovengrondse opslag van brandbare vloeistoffen klasse K1 / K2 / K3 met een inhoud tot maximaal 1.000 m³ en chemische / (bio)chemische laboratoria. Rond deze chemische opslag ligt een veiligheidszone - bevi (zie paragraaf 4.2.6 Externe veiligheid en paragraaf 6.4 Algemene regels Artikel 36 veiligheidszone - bevi).
Het parkeerterrein globaal gesitueerd tussen de tuinmuur aan de westzijde en het bedrijventerrein (met name het terrein van DSM) is aangeduid als 'parkeerterrein' uitsluitend ten behoeve van werknemers en bezoekers van het bedrijventerrein. Laden, lossen en opslag zijn hier niet toegestaan. Uitsluitend het gebruik voor niet minder dan 80 en niet meer dan 160 parkeerplaatsen voor auto's is hier toegestaan.
Ten behoeve van de woningen op het Aloë-terrein is bij Rengers een geluidwerende voorzienig nodig; deze is in het plan aangeduid als 'geluidscherm'. Volgens de regels in verband met de eisen op basis van de Wet milieubeheer dient hier te worden voorzien in een geluidwerende voorziening van minimaal 1,80 meter hoog. De bestaande erfafscheiding (dichte schutting) voldoet hieraan.
Tenslotte komt er binnen de bestemming aan de Floresstraat één bestaande bedrijfswoning voor die in het plan ter plaatse is aangeduid als 'bedrijfswoning'. De bedrijfswoning mag zich alleen binnen het aangeduide gebied bevinden en mag een maximale inhoud hebben van 600 m³. Tevens is er ten behoeve van de bedrijfswoning een regeling opgenomen voor bijbehorende bouwwerken.
Wijzigingsbevoegdheid
Burgemeester en wethouders mogen de bestemming 'Bedrijventerrein' wijzigen in de bestemming 'Detailhandel - Bouwmarkt' en/of 'Detailhandel - Meubelhal' onder de voorwaarde dat:
Deze wijzigingsbevoegdheid was ook al opgenomen in het bestemmingsplan Dieze-Oost uit 1984 en het bestemmingsplan De Aloë uit 2007.
Deze bestemming is gegeven aan het winkelcentrum Diezerpoort gelegen op de hoek van de Burgemeester Drijbersingel en de Van Wevelinkhovenstraat. Het is een complex met woningen, kantoren, winkels, waaronder een grote supermarkt, café's en een parkeergarage. Het betreft een uitloper van het centrum.
In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:
De passage is als onderdoorgang vastgelegd.
Artikel 9 Detailhandel - Bovenwoning
Beschrijving:
Detailhandel wordt als recht op de eerste bouwlaag (begane grond) toegestaan. Met afwijking is het mogelijk om deze functie ook op de tweede bouwlaag (eerste verdieping) en hoger toe te laten bij de bovenwoningen, indien in de ruimtebehoefte redelijkerwijs niet op andere wijze kan worden voorzien.
Omgekeerd is het mogelijk met afwijking woningen op de eerste bouwlaag tot te laten, indien er geen ruimtebehoefte is voor detailhandel.
Bij alle detailhandelsbedrijven wordt een menging met dienstverlening toegestaan.
Horeca is toelaatbaar in de categorieën 1 en 2a van de lijst met horecacategorieën, welke als een bijlage bij deze regels is opgenomen. Horeca wordt toegestaan tot een maximum van 8 horecabedrijven in het winkelgebied Thomas à Kempisstraat / Vechtstraat en tot een maximum van 1 bedrijf in het winkelcentrum aan de Hogenkampsweg. Daarbuiten zijn geen horecabedrijven in deze bestemming toegestaan. De plaats blijkt in de loop der tijd nog al eens te wisselen. Het wordt niet doelmatig geacht de plaats van de horecabedrijven binnen de genoemde winkelgebieden verder te fixeren.
De gebieden welke aangeduid zijn als 'erf' mogen tot 100% bebouwd worden met bijbehorende bouwwerken ten behoeve van de winkels. Voor de bovenwoningen geldt de standaard bijgebouwenregeling voor meergezinshuizen.
De Hogenkampspassage is als onderdoorgang vastgelegd.
Met afwijking mogen bijgebouwen in plaats van in 1 laag in 2 lagen met een bouwhoogte van maximaal 7 meter worden gebouwd. Met afwijking kunnen ook extra horecabedrijven worden toegestaan en kan de maximaal toegestane vloeroppervlakte van 1.000 m² per bedrijf worden vergroot.
Deze bestemming is gegeven aan de bestemmingsvlakken gelegen aan de Schuttevaerkade en de Burgemeester Drijbersingel ten westen van de Noteboomstraat. Hier zijn kantoren, de instelling geestelijke gezondheidszorg West-Overijssel, het Campanillehotel en Hedon Popfont gelegen. De ontwikkeling die in dit gebied heeft plaats gehad is conform de zeer ruim geformuleerde bestemming 'bijzondere doeleinden' van het uitbreidingsplan Dieze-West uit 1959. Daarom wordt deze ruime bestemming hier gecontinueerd.
In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:
voor zover aangeduid als toelaatbaar binnen deze bestemming in de staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging, welke als een bijlage bij deze regels is opgenomen (voornamelijk categorieën A en B);
Deze bestemming is gegeven aan de bestemmingsvlakken gelegen aan de Burgemeester Roelenweg, aan de Burgemeester Drijbersingel ten oosten van de Nooteboomstraat en aan een bestemmingsvlak gelegen aan de Vechtstraat en de Binnengasthuisstraat.
Hier zijn een taxicentrale, een opvangcentrum van het Leger des Heils en kantoren van o.a. de belastingdienst. In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:
voor zover aangeduid als toelaatbaar binnen deze bestemming in de staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging, welke als een bijlage bij deze regels is opgenomen (voornamelijk categorieën A en B);
Deze bestemming is gegeven aan het terrein van de Stilohal en de sportschool aan de Geert Grootestraat.
In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:
Deze bestemming regelt een klein vlak met bestaande bebouwing grenzend aan het bedrijventerrein Floresstraat en de Nieuwe Vecht. Het betreft de cultuurhistorisch waardevolle voormalige bedrijfswoning van de firma Reinders en Co. Het is de bedoeling dat het bestaande gebouw multifunctioneel kan worden gebruikt, zoals voor gebouwen ten behoeve van:
voor zover aangeduid als toelaatbaar binnen deze bestemming in de staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging, welke als een bijlage bij deze regels is opgenomen (categorieën A, B en C).
Gelet op de directe nabijheid van het bestaande bedrijventerrein zijn woningen uitgesloten.
Deze bestemming is opgenomen voor de locaties Langenholterweg 10a, Bisschop Willebrandlaan 32, 34 en de Jupiterstraat 2, 4 / Meppelerstraatweg 19, 21, 23, 25.
In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:
Op deze locaties in stedelijk gebied is kleinschalige gebruik voor kantoren denkbaar.
De gebouwen aan de Bisschop Willebrandlaan 32, 34 en de Jupiterstraat 2, 4 / Meppelerstraatweg 19, 21, 23, 25 zijn relatief grootschalig, in relatie tot de directe omgeving. Om de kleinschaligheid van de kantoorfunctie voor deze gebouwen te waarborgen is aan het gebruik voor kantoren een maximum verbonden. Hiermee wordt ook voorkomen dat monofunctionele gebouwen ontstaan en er 's avonds geen levendigheid meer op deze markante locaties is. Het kantoorgebruik is voor deze locaties toegestaan met een maximum van 250 m² b.v.o. per zelfstandige kantoorunit.
Wijzigingsbevoegdheid Bisschop Willebrandlaan 32, 34
Deze wijzigingsbevoegdheid is van toepassing op de locatie van de Bisschop Willebrandlaan 32, 34. De wijzigingsbevoegdheid heeft tot doel dat de bestemmingen binnen dit gebied gewijzigd kunnen worden in die zin dat tevens het gebruik ten behoeve van woningen met bijbehorende voorzieningen is toegestaan. Zie hiervoor ook paragraaf 5.4.6.
De wijzigingsbevoegdheid voor de locatie Langenholterweg 10a (gebied Langenholterweg-Schoolstraat) is opgenomen in Artikel 41 wro-zone - wijzigingsgebied. Zie hiervoor ook paragraaf 5.4.5.
Artikel 15 Gemengd - Bovenwoning
In deze bestemming zijn toegestaan:
voor zover andere functies dan genoemd onder wonen zijn aangeduid als toelaatbaar binnen deze bestemming in de staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging, welke als een bijlage bij deze regels is opgenomen (voornamelijk categorie A);
Met afwijking is het mogelijk om niet-woonfuncties ook op de tweede bouwlaag (eerste verdieping) en hoger toe te laten bij de bovenwoningen, indien in de ruimtebehoefte redelijkerwijs niet op andere wijze kan worden voorzien.
De gebieden buiten het bouwvlak mogen tot 100% bebouwd worden met bijbehorende bouwwerken ten behoeve van niet-woonfuncties. Voor de woningen geldt de standaard bijgebouwenregeling.
Met afwijking mogen bijgebouwen in plaats van in 1 laag in 2 lagen met een bouwhoogte van maximaal 6 meter worden gebouwd. Met afwijking kunnen ook extra horecabedrijven worden toegestaan en kan de maximaal toegestane vloeroppervlakte van 1.000 m² per bedrijf worden vergroot.
Uitgangspunten:
Het structuurgroen en het buurtgroen is bestemd tot 'Groen'. De overige groengebieden zijn bij de bestemming 'Verkeer - Erftoegangsweg' gevoegd. In de bestemming Groen zijn paden voor langzaam verkeer toegestaan maar geen wegen en parkeervoorzieningen voor snelverkeer. Dit is vast beleid waar niet van zal worden afgeweken.
Binnen de bestemming Groen zijn overal trapveldjes en speelvoorzieningen mogelijk.
Artikel 17 Horeca - Café-restaurant
Deze bestemming omvat de bestaande vestiging van McDonald's aan de Ceintuurbaan.
Deze bestemming omvat de bestaande kantoren het gebied tussen de rijksweg A28, het Zwarte Water, de Govert Flinckstraat en de Ferdinand Bolstraat.
Beschrijving:
De uitbreiding van de bebouwing voor maatschappelijke voorzieningen wordt mogelijk gemaakt door de bouwvlakken ruimer te maken dan de huidige bebouwing op die plaatsen waar dit stedenbouwkundig aanvaardbaar is. Hiermee wordt voorzien in de behoefte aan uitbreiding van deze maatschappelijke voorzieningen. Ook in de geldende stedenbouwkundige regelingen is grotendeels al voorzien in deze ruimere bebouwingsmogelijkheden, maar zijn deze tot nu toe nog niet geheel gerealiseerd.
De eerste fase van het project Burgemeester Roelenweg Oost dat voorziet in de bouw van 3 woontorens voor studentenhuisvesting en een zorgcluster is ook in deze bestemming opgenomen. Zie ook paragraaf 5.4.4 Burgemeester Roelenweg Oost.
Afwijkend gebruik:
In deze bestemming is op de Rembrandtlaan 70 aangegeven dat afwijkend gebruik is toegestaan voor detailhandel en dienstverlening.
Artikel 20 Maatschappelijk - Begraafplaats
Beschrijving:
Deze bestemming is toegekend aan de bestaande algemene begraafplaats gelegen aan de Meppelerstraatweg en de Molenkampsweg en de aangrenzende bestaande Rooms-Katholieke begraafplaats gelegen aan de Bisschop Willebrandlaan en de Molenkampsweg.
Hier is de globale bebouwingsregeling van het tot nu toe geldende bestemmingsplan Diezerpoort overgenomen.
Omgevingsvergunning:
De landschappelijke waarden binnen deze bestemming worden beschermd door een omgevingsvergunningenstelsel voor het uitvoeren van een werk geen bouwwerk zijnde, of werkzaamheden.
Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen en carports bij recht worden gebouwd. Via een afwijking zijn bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bouwwerken wel mogelijk, mits geen aantasting plaatsvindt van de in de afwijkingsbevoegdheid genoemde criteria. Het gaat hier om bebouwing ten behoeve van uitbreiding van hoofdgebouwen, bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bijgebouwen en carports. Tevens moet zo nodig rekening worden gehouden met de Wet geluidhinder.
Deze bestemming is opgenomen voor de wegen, welke gericht zijn op de afwikkeling van het doorgaande verkeer.
Het betreft de volgende wegen nader onderverdeeld in het aantal toegelaten rijbanen en rijstroken:
1 rijbaan met 2 rijstroken en/of 2 rijbanen elk met 1 rijstrook op:
2 rijbanen elk met 1 rijstrook:
2 rijbanen elk met 2 rijstroken op de Meppelerstraatweg;
2 rijbanen elk met 3 rijstroken op de rijksweg A28.
Artikel 23 Verkeer - Erftoegangsweg
Deze bestemming is opgenomen voor het verkeers- en verblijfsgebied met een erftoegangsfunctie. Het heeft een inrichting gericht op gemengd verkeer in een 30 kilometer gebied. Behalve de rijbanen zelf worden ook de bijbehorende bermen, voetpaden, fietspaden en parkeerplaatsen in de bestemming opgenomen. Ook groenvoorzieningen en speelvoorzieningen zijn als onderdeel van de verblijfsfunctie mogelijk in deze bestemming. Binnen deze bestemming mogen ook gebouwtjes voor openbare nutsvoorzieningen en maatschappelijke voorzieningen tot 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter worden gebouwd.
Deze bestemming omvat al het water dat van belang is voor de waterhuishouding van het gebied. Water dat voor de waterhuishouding niet van belang is, is opgenomen in de bestemmingsomschrijving van andere bestemmingen.
Deze bestemming is bedoeld voor de eengezinshuizen. Dit zijn gebouwen, welke één woning omvatten.
Uitgangspunten:
In de voortuinen komt de bestemming 'Tuin', waar in principe geen gebouwen en carports zijn toegestaan.
Indien in de voortuinen gebouwen aanwezig zijn, wordt ter wille van de eenvoud van regeling en beheer een gebied met de bestemming 'Wonen' aangegeven dat voor 100% mag worden bebouwd.
Carports in de voortuinen worden niet wegbestemd, maar binnen de bestemming 'Wonen' met de 'specifieke bouwaanduiding-carport' aangegeven. Carports in de voortuinen worden alleen daar aangegeven waar de bouw van andere bijbehorende bouwwerken niet kan worden toegestaan.
Zelfstandige complexen van garageboxen worden binnen de bestemming 'Wonen' met een aparte aanduiding aangegeven.
Beroep of bedrijf aan huis:
Volgens vaste jurisprudentie moet binnen een woonbestemming ook een aan huis verbonden beroep worden toegelaten. Uit de jurisprudentie kan als enige ruimtelijk relevant criterium worden afgeleid het hebben van 'een ruimtelijke uitwerking of uitstraling, die in overeenstemming is met de woonfunctie van het betrokken perceel'.
Er is in dit plan een regeling opgenomen voor het gebruik van een deel van een woning voor een aan huis verbonden beroep en tevens voor een aan huis verbonden bedrijf. De beperking van het ruimtebeslag van de woning met inbegrip van de bijgebouwen tot 30% van het vloeroppervlak van de woning (met een absoluut maximum van 50 m²) dient om het verlies of de bovenmatige aantasting van de woonfunctie of van het woonkarakter tegen te gaan. Op deze wijze wordt tevens voorkomen dat de verkeersaantrekkende werking te groot zal worden.
Het verhuren of anderszins beschikbaar stellen van woonruimte aan derden voor de uitoefening van een beroep of bedrijf, hoe gering ook van omvang, is zonder meer als strijdig met de woonbestemming aan te merken.
In de begrippen zijn definities opgenomen over wat onder een aan huis verbonden beroep of bedrijf moet worden verstaan. Het gaat om een dienstverlenend beroep en een dienstverlenend of ambachtelijk bedrijf. De definities van beroep en bedrijf aan huis zijn gelijk aan de landelijk gehanteerde standaarddefinities. Indien er personeel in dienst wordt genomen kan er eerder sprake zijn van een ruimtelijke uitwerking of uitstraling die niet met de woonfunctie in overeenstemming is.
In de staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging staat aangegeven welke functies voor een bedrijf aan huis zijn toegestaan (voornamelijk categorie A).
Bouwwerken die geen gebouwen zijn, zonder dak:
Bij de regeling van deze bouwwerken is geen verschil gemaakt tussen verschillende soorten bouwwerken. Elk bouwwerk dat functioneel past in de bestemming kan worden toegelaten. Volstaan is met algemene bepalingen omtrent de maximale hoogte. Daarbij is voor erf- of perceelafscheidingen aansluiting gezocht bij het criterium voor vergunningvrij bouwen van het Bor en voor de afwijking bij het criterium van de Bouwverordening.
Afwijkend gebruik:
De hoofdgebouwen met een afwijkend gebruik dat niet valt onder beroep of bedrijf aan huis of met een beroep of bedrijf aan huis groter dan 30% / 50m² zijn met een aanduiding op de plankaart aangegeven.
Het betreft een afwijkend gebruik voor een kleinschalig bedrijf, detailhandel of horeca. In de staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging staat aangegeven welke functies als kleinschalig bedrijf zijn toegestaan (voornamelijk categorie A).
In afwijking van de standaardregeling voor bijbehorende bouwwerken is bebouwing van de erven tot 100% toegelaten voor bijgebouwen ten behoeve van toegestaan afwijkend gebruik aan de Bisschop Willebrandlaan, de Meppelerstraatweg, de Molenkampsweg, de Rembrandtlaan en de Thomas à Kempisstraat .
Artikel 26 Wonen - Meergezinshuis
Deze bestemming is bedoeld voor meergezinshuizen. Dit zijn flats en andere gebouwen met meerdere naast en/of boven elkaar gelegen woningen, welke in tegenstelling tot het eengezinshuis qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kunnen worden. De definitie van eengezinshuis en meergezinshuis is opgenomen in de begrippen. Voor deze bestemming gelden de zelfde uitgangspunten en regels als voor de bestemming 'Wonen'.
Bijgebouwenregeling:
De regels voor bijbehorende bouwwerken wijken af van de regeling voor de eengezinshuizen. Per afzonderlijke gestapelde woning mag buiten het bouwvlak 25 m² worden gebouwd. Daarnaast mag er een onbeperkte oppervlakte worden gebouwd ten behoeve van algemene voorzieningen voor het meergezinshuis. Dit voorzover het bestemmingsvlak dit toelaat. Waar geen bijbehorende bouwwerken gewenst zijn, komt de bestemming 'Tuin'.
Deze bestemming is voor de woonwagenlocaties aan de Van Miereveltstraat en de Van Wevelinkhovenstraat. De regels bij deze bestemming volgen zoveel mogelijk de geldende regels zoals vastgelegd in de nota 'Woonwagenlocaties en standplaatsen' van april 2000.
Deze dubbelbestemming omvat het in het plangebied gelegen ondergrondse net van hoofdtransportleidingen voor de gasvoorziening (zie kaart 11). Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een vrijstelling, nadat advies van de leidingbeheerder is ingewonnen.
Ter bescherming van de leidingen is voor het uitvoeren van een aantal werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden een omgevingsvergunningenstelsel van toepassing.
Deze dubbelbestemming beschermt een rioolpersleiding bij het Blekerswegje,de Brink en de Bagijnesingel. Het gaat om de afvoerleiding van het rioolgemaal bij het Blekerswegje naar de rioolwaterzuivering (zie kaart 11). Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, nadat advies van de leidingbeheerder is ingewonnen.
Ter bescherming van de leidingen is voor het uitvoeren van een aantal werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden een omgevingsvergunningenstelsel van toepassing.
Deze bestemming valt samen met andere bestemmingen en wordt daarom dubbelbestemming genoemd. Deze dubbelbestemming omvat het in het plangebied gelegen ondergrondse net van hoofdtransportleidingen voor de drinkwatervoorziening. Deze leidingen transporteren drinkwater van de productielocatie naar centrale punten in de verderop gelegen voorzieningsgebieden (zie kaart 11).
In een brief van 27 februari 2004 heeft waterleidingbedrijf Vitens de gemeente verzocht de voor het bedrijf cruciale hoofdtransportleidingen in de bestemmingsplannen op te nemen. Het bedrijf beriep zich daarbij op de 'Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen' van de provincie Overijssel. Voor de invoer van de juiste gegevens heeft Vitens de gemeente later een digitaal bestand met de bedoelde hoofdtransportleidingen toegezonden. De leidingen zijn conform dit bestand opgenomen.
Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, nadat advies van de leidingbeheerder is ingewonnen.
Ter bescherming van de leidingen is voor het uitvoeren van een aantal werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden een omgevingsvergunningenstelsel van toepassing.
Artikel 31 Waarde - Archeologie
Uitgangspunten voor deze dubbelbestemming zijn:
Artikel 32 Waterstaat - Waterkering
Deze dubbelbestemming omvat, voor zover gelegen binnen het plangebied, de kernzone en de beschermingszone van de primaire waterkering aan de noordzijde van de Schuttevaerhaven, de Achtergracht en de Stadsgracht en de kernzone en de beschermingszone van de waterkering aan de westzijde van de Nieuwe Vecht.
Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming 'Waterstaat -
Waterkering' samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, mits geen afbreuk wordt gedaan aan de waterstaatsbelangen en vooraf advies is ingewonnen van de waterstaatsbeheerder.
Naast deze dubbelbestemming blijft de keur van het waterschap Groot Salland onverkort van kracht. Op grond van de keur is voor een aantal werken en werkzaamheden een watervergunning van het waterschap nodig.
Ter voorkoming van dubbele regelgeving en bevoegdheidsconflicten en ter voorkoming van een onnodig star en bij een wijziging van de keur snel verouderend bestemmingsplan zijn de voorschriften van de keur niet in het bestemmingsplan opgenomen.
Bij het verlenen van een omgevingsvergunning ten behoeve van een andere (dubbel)bestemming dienen niet alleen de belangen van deze bestemmingen te worden afgewogen, maar ook de waterstaatsbelangen. Voor werken en werkzaamheden met betrekking tot het aanbrengen van rivier- en kanaalverlichting, bebakeningvoorwerpen en waterstandsignalerende apparatuur is geen omgevingsvergunning nodig.