direct naar inhoud van 5.4 Ontwikkeling
Plan: Diezerpoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP10017-0004

5.4 Ontwikkeling

5.4.1 Brandweerpost Noord

Door verschillende oorzaken moest de brandweerpost op de Harm Smeengekade op termijn worden verlaten. Om toch voor voldoende repressieve dekking te zorgen is er een nieuwe post Noord nodig. Op 27 januari 2009 is door burgemeester en wethouders besloten dat de nieuwe Brandweerpost Noord op de hoek van de Middelweg en de Dennenstraat wordt gerealiseerd. Om de nieuwe brandweerpost te realiseren is een speciaal op die realisering gericht bestemmingsplan 'Brandweerpost Noord' opgesteld met een aparte bestemming Bedrijf - Brandweerkazerne. Dit bestemmingsplan is op 24 januari 2011 door de gemeenteraad vastgesteld.

Deze brandweerpost heeft ook in het nieuwe bestemmingsplan Diezerpoort de aparte bestemming Bedrijf - Brandweerkazerne gekregen.

Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging

De staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging is ook betrokken bij de beoordeling van de toelaatbaarheid van de nieuwe brandweerpost.
Volgens deze staat is het mogelijk een brandweerkazerne en woningen in een gemengd gebied, mits bouwkundig gescheiden, te huisvesten. De afstand tussen een brandweerkazerne en een geluidgevoelig object dient bij voorkeur 50 meter te bedragen, waarbij een goede aansluiting op de hoofdinfrastructuur een voorwaarde vormt.
Een brandweerkazerne valt volgens de staat onder categorie C. Dit betekent dat de kazerne en de woningen bouwkundig afgescheiden dienen te zijn. Bovendien gelden de volgende randvoorwaarden:

  • Het gaat om kleinschalige, meest ambachtelijke bedrijvigheid;
  • Productie en/of laad en loswerkzaamheden vinden alleen in de dagperiode plaats;
  • De activiteiten (inclusief opslag) geschieden hoofdzakelijk inpandig;
  • Activiteiten uit categorie C beschikken daarnaast over een goede aansluiting op de hoofdinfrastructuur.

Hoewel er op minder dan 50 meter vanaf de brandweerkazerne gevoelige bestemmingen liggen, namelijk woningen en een school, was de onderzoeksconclusie dat een brandweerkazerne op deze plek planologisch verantwoord is. De activiteiten van de brandweerpost vinden grotendeels uitpandig plaats en naast de dagperiode ook in de avond en nacht.

Geluid

Om te onderzoeken of een brandweerpost in het kader van een goede ruimtelijke onderbouwing inpasbaar is, is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie was positief. De samenvatting en conclusie zijn te vinden in paragraaf .4.2.1 Geluid.

Plaatsing gebouw

Het bouwvlak voor de nieuwbouw van de brandweerpost ligt aan de Middelweg. De buitenruimte (het oefenterrein) ligt aan de achterzijde tussen het gebouw, de school en de Dennenstraat. De uiterste rooilijn aan de Middelweg is bepaald vanuit de gevellijn van de bestaande portiekflats aan de Middelweg. De nieuwbouw maakt hierdoor onderdeel uit van de bebouwing langs de Middelweg. Aan de Dennenstraat ligt de maximale rooilijn vier meter terug vanaf de erfgrens. De nieuwbouw reageert hiermee op de route vanuit Dieze-Oost (Ruusbroecstraat) en markeert de entree van de achterliggende woonbuurt. De grens van het bouwvlak is aan de achterkant zo gekozen dat de brandweerauto's gestald kunnen worden en er maximale ruimte als buitenruimte overblijft. Aan de zijde van de school is de erfgrens als grens aangehouden. Het bouwvlak heeft een diepte van 22,50 meter en een lengte van 50,50 meter.Dit betekent een maximaal bebouwingsoppervlak van circa 1.135 m ².
Aandachtspunt is de kop van het gebouw aan de Dennenstraat. Hier komen verschillende aspecten samen die in het architectonisch ontwerp op elkaar afgestemd moeten worden; geluidsmuur op erfgrens, terugkeer van brandweerauto's, in- en uitrit personenauto's en bestaande bomen.
Voor de inrichting van de buitenruimte kan daarnaast nog worden meegegeven dat deze ruimte vanuit stedenbouwkundig oogpunt een vorm van erf is. Dit betekent dat een overkapping of een uitbouw in 1 laag op een deel van dit terrein tot de mogelijkheden behoort.

Rooilijnen

Het is niet verplicht om in een vaste rooilijn te bouwen. Op dit punt wordt afgeweken van het op 11 januari 2010 door de gemeenteraad vastgestelde Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) Brandweerpost Noord. Dit vanwege verkeers- en geluidsredenen.
Uit het akoestisch onderzoek dat is uitgevoerd in het kader van de realisatie van de brandweerpost blijkt dat deze onder andere akoestisch inpasbaar is, indien een geluidsscherm ( muur) aan de zuidzijde van het terrein richting de woningen aan de Dennenstraat wordt gerealiseerd Deze muur conflicteert met een vaste rooilijn aan de Dennenstraat. Vandaar dat deze vaste gevellijn is losgelaten.
De nieuwbouw markeert de lijn van de Middelweg door zijn richting en bouwhoogte. Een eenduidige gevellijn, met de entree en stalling van brandweerauto's op een vaste lijn, versterkt het beoogde statement aan de Middelweg. Dat is met een vaste gevellijn vanwege de verkeersafwikkeling aan de Middelweg niet mogelijk. Vandaar dat deze vaste gevellijn is losgelaten.
Het bouwvlak geeft de maximale bouwgrenzen aan. Hierdoor is er vrijheid het ontwerp van stalling en uitruk van de brandweerauto's te optimaliseren; dit in relatie tot de verkeersveiligheid van de Middelweg. Tevens is er vrijheid om het ontwerp van de kopgevel aan de Dennenstraat te optimaliseren, dit in relatie tot de complexe knoop van geluidsmuur, bestaande bomen, terugkeer brandweerauto's en uitrit personenauto's.

Hoogten

Aan de zijde van de Dennenstraat is er bewust gekozen voor een hoogte van maximaal 11 meter. Hierdoor is er een goede aansluiting met de woningbouw aan de zuidzijde van de locatie. Aan de zijde van de A28-zone is een maximale hoogte van 16 meter aangehouden. Deze opbouw van de bebouwing sluit aan bij de plannen van 'De Esdoorn' en daarmee bij de nieuwe bebouwing in de zone langs de rijksweg A28. De bebouwing op het erf mag maximaal 4 meter bedragen.

Structuurgroen

De bomenrij langs de Middelweg heeft een belangrijke functie in de hoofdgroenstructuur. De bomen dienen dan ook zoveel mogelijk behouden te blijven. Het is zeer waarschijnlijk niet mogelijk om een uitrit aan de Middelweg te maken zonder dat hiervoor een of twee bomen verloren gaan. Het is dan ook van belang dat bij de plaatsing van de uitrit gekeken wordt op welke wijze dit het minste aantal bomen kost en of verplaatsing misschien tot de mogelijkheden behoort. De bomen langs de Middelweg echter zullen zoveel mogelijk gehandhaafd moeten blijven. Naar alle waarschijnlijkheid zullen één of twee bomen moeten wijken voor de uitrit. Gekeken kan worden of verplaatsing van de bomen bijdraagt aan een beter behoud van de boomstructuur van de Middelweg.

Bomen / groen

Vanuit groen is het behoud van bestaande bomen gewenst. Door dat de oppervlakte van de kavel echter erg krap is, is het waarschijnlijk noodzakelijk om de bomen op het perceel zelf (deels) te verwijderen. Bij het kappen van bomen dient er wel rekening gehouden te worden met de herplantplicht.

Erfafscheiding

Gezien de omgeving is het wenselijk om een goede erfafscheiding naar de diverse richtingen te maken. Voor zowel de leerlingen van de school als de bewoners van de buurt is het niet gewenst dat alle oefeningen op het terrein zichtbaar zijn. Daarnaast moet bij de inpassing van de brandweerkazerne met de erfafscheiding rekening gehouden worden met de gevolgen van de oefenruimte voor de omgeving. Dit betekent dat delen afgeschermd worden om zicht en geluidsoverlast te voorkomen. De randvoorwaarden die vanuit milieu (geluid) gesteld zijn is het plaatsen van een twee meter hoge muur ter plaatse van de erfgrens aan de Dennenstraat. Het is wenselijk deze muur met 'groen aan te kleden'. Op deze wijze wordt zo goed mogelijk aangesloten bij het groene karakter van de huidige straten en wordt een zeer stenige uitstraling, die niet past in de omgeving, voorkomen.

Water

In het gebied zal een bestaand gebouw met een dakoppervlak van ca. 430 m² worden gesloopt. In plaats daarvan zal er een nieuw onderkomen worden gebouwd voor de brandweer met een dakoppervlak van circa. 840 m² en ca 1000 m² aan terreinoppervlak. De toename van het afvoerend verhard oppervlak bedraagt circa. 1400 m². Het terreinoppervlak zal worden gebruikt voor parkeren, het stallen van fietsen en het houden van oefeningen. Bij de oefeningen zal geen verontreiniging plaatsvinden aangezien de brandweer gebruik maakt van schone auto's ontdaan van alle vloeistoffen.
Het hemelwater van het dak en de bestrating moet geïnfiltreerd worden binnen de eigen perceelsgrenzen conform de gemeentelijke bouwverordening. Het afvalwater zal worden afgevoerd naar het gemengde rioolstelsel. Door de uitvoering van het bestemmingsplan zal de belasting op het gemengde rioolstelsel afnemen. Dit levert geen problemen op ten aanzien van de capaciteit van het rioleringsstelsel en de capaciteit van de rioolwaterzuiveringsinstallatie.
Om wateroverlast en schade in woningen en bedrijven te voorkomen wordt geadviseerd om een drempelhoogte van 15 - 30 centimeter boven het straatpeil te hanteren. Ook voor lager, beneden het maaiveld, gelegen ruimtes (kelders, parkeergarages) moet aandacht worden besteed aan het voorkomen van wateroverlast. Bij de aanleg van kelderconstructies dient aandacht te worden geschonken aan de toepassing van waterdichte materialen en constructies.

Uitrit brandweerpost

In principe worden op gebiedsontsluitingswegen geen functies direct ontsloten. Ten behoeve van een brandweerpost kan hiervan worden afgeweken in verband met de bijzondere functie. Om de afwijking zoveel mogelijk te beperken in verband met de eenduidigheid en veiligheid zal als voorwaarde worden meegegeven dat alleen de uitruk rechtstreeks mag plaatsvinden via een uitrit op de Middelweg. Terugkerende voertuigen kunnen geen gebruik maken van de uitrit aan de Middelweg, om te voorkomen dat hinderlijke manoeuvres op de Middelweg plaatsvinden (zoals achteruit het terrein oprijden).
Brandweerwagens die de kazerne verlaten dienen zich volledig buiten op te kunnen stellen voordat ze bij het trottoir zijn. Daarvoor is dus een ruimte van 9 meter nodig tussen hefdeur en trottoir. Vanaf deze opstelruimte moet er goed zicht te zijn op voetgangers, ongeacht vanuit welke richting ze komen. Hetzelfde geldt voor de situatie tussen het trottoir en de Middelweg: ook hier dient er vanuit de brandweerwagen goed zicht te zijn op tegemoetkomend auto- en fietsverkeer uit beide richtingen. Dat betekent dat er geen hoge begroeiing nabij de uitrit moet staan die het zicht op de Middelweg belemmerd. De kans dat er uitgerukt moet gaan worden in de periodes rond het aan- of uitgaan van de school is reëel aanwezig en er zal in goede samenspraak met betrokkenen tot een goede oplossing gekomen moeten worden.

Uitrit Dennenstraat

Het overige verkeer van en naar de brandweerpost zal via een te realiseren inrit aan de Dennenstraat moeten rijden. Dit betreft personeel, bezoek en de terugkerende brandweerwagens.
Indien nodig zal op het eigen terrein van de brandweer (oefenterrein of in de kazerne) gekeerd moeten worden.
Vanaf de aansluiting met de Middelweg dient een minimale afstand aangehouden te worden van 20 meter (ruimte voor één wachtende brandweerwagen en één wagen die de inrit inrijdt). Verder zal de inrit niet van de Middelweg af moeten liggen in verband met de woningen en de locatie van de school. De in/uitrit dient zodanig gesitueerd te worden dat verkeer vanaf de brandweerpost richting de Dennenstraat goed oprijzicht heeft. Concreet betekent dit dat het stilstaande of nagenoeg stilstaande verkeer bij de brandweerpost, op vijf meter voor de kruisende weg (Dennenstraat), de kruisende weg moet kunnen overzien om deze op te rijden zonder het verkeer op die weg te hinderen.

Hoofdfietsroute Middelweg

De Middelweg is aangewezen als hoofdfietsroute. De Middelweg is daarom voorzien van fietsstroken. Bij voorkeur worden fietsers op een hoofdfietsroute zo min mogelijk gehinderd door kruisend verkeer. Fietsers zullen in geval van nood echter voorrang moeten verlenen aan de uitrukkende brandweer. Het is in die context noodzakelijk dat zowel uitrukkende brandweerwagens als de fietsers goed zicht op elkaar hebben.

5.4.2 Geert Grootestraat

Om mogelijk te maken dat de maisonnetteflat met 21 appartementen aan de Geert Grootestraat 152 t/m 192 in de buurt Dieze Oost door de Zwolse Woningstichting SWZ kan worden gesloopt en daarvoor in de plaats een nieuw appartementencomplex met 22 appartementen kan worden gebouwd, is het bestemmingsplan Geert Grootestraat, Van Schoonhovenstraat vastgesteld. Dit plan is in het nieuwe bestemmingsplan voor Diezerpoort opgenomen.

Uitgangspunten

Voor het tot stand komen van dit plan zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • a. een nieuw appartementencomplex bouwen met hetzelfde aantal woningen of meer woningen;
  • b. de vier aangrenzende eengezinshuizen conserverend bestemmen;
  • c. het aantal parkeerplaatsen afstemmen op het aantal woningen;
  • d. de bouwhoogte van het appartementencomplex wordt maximaal 23 meter;
  • e. de maximale footprint van de hoofdmassa is 12,80 meter diep en 36,30 meter lang ;
  • f. de eenheid van de vier ensembles aan de Geert Grootestraat blijft bestaan;
  • g. een evenwichtige verhouding tussen bouwmassa en open ruimte;
  • h. de huidige situering van de maisonnetteflat ten opzichte van de rijksweg A28 handhaven; dit zorgt voor de minste geluidsoverlast van de rijksweg A28.

Geluid

Voor de vaststelling van het bestemmingsplan Geert Grootestraat, Van Schoonhovenstraat zijn hogere waarden verleend voor de geluidsbelasting van de rijksweg A28. Zie paragraaf .4.2.1 Geluid.

5.4.3 Hogenkampsweg 17

De gemeente Zwolle wil het in haar bezit zijnde pand aan de Hogenkampsweg 17, dat tot nu toe diende als wijkonderkomen, slopen en op deze locatie de bouw van een (dubbele) woning mogelijk maken. Ontsluiting en parkeren moet op eigen terrein plaatsvinden.
Voor dat doel is op 5 april 2012 het ontwerp van het bestemmingsplan Hogenkampsweg 17 ter inzage gelegd. Dit plan is vervolgens opgenomen in dit bestemmingsplan voor de gehele wijk Diezerpoort. Het plan betreft de laatste invulling met woningen op en bij het voormalige kwekerijterrein aan de Hogenkampsweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP10017-0004_0078.png"

Hogenkampsweg 17

Op de rest van het terrein zijn al eerder woningen gerealiseerd op basis van het voorontwerp van het bestemmingsplan 'Diezerpoort, Hogenkampsweg' uit 2004. Over dit voorontwerp heeft de provincie Overijssel toen positief geadviseerd. Ook deze woningen zijn als bestaande woningen nu opgenomen in dit bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP10017-0004_0079.png"

luchtfoto van Hogenkampsweg 17 en de rij op basis van het voorontwerp uit 2004 gerealiseerde woningen

Geluid

Op 19 juni 2012 is een hogere waarde verleend voor de geluidsbelasting van de Hogenkampsweg. Zie paragraaf .4.2.1 Geluid.

5.4.4 Burgemeester Roelenweg Oost

De gemeenteraad is op 2 juli 2012 akkoord gegaan met een project voor studentenhuisvesting en 1.800 m² ten behoeve van de opvang van dak- en thuislozen aan de Burgemeester Roelenweg.

De eerste fase van het project, welke bestaat uit de realisering van 3 gebouwen, is nu in het bestemmingsplan planologisch mogelijk gemaakt. Voor de realisering zal separaat een projectuitvoeringsbesluit op grond van de Crisis- en herstelwet worden genomen, waarin alle milieuaspecten zullen worden afgewogen.

Voor de realisering van de tweede fase zal later een aparte procedure worden gevolgd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP10017-0004_0080.png"

luchtfoto van het projectgebied Burgemeester Roelenweg Oost

Project

Er komen in de eerste fase 357 studenteneenheden en een zorgcluster voor de opvang van dak- en thuislozen. Deze opvang bestaat uit gebruiksruimte, nachtopvang voor verslaafde dak- en thuislozen, methadonverstrekking, de dagopvang Bonjour en een hostel.
Het plan is gelegen tussen de Pannekoekendijk en het oostelijke gedeelte van de Burgemeester Roelenweg. Daarvoor hebben deltaWonen en de Stichting Studenten Huisvesting (SSH) een overeenkomst bereikt met VolkerWessels en DLH Ontwikkeling.
Het plan wordt breed gedragen door de Zwolse onderwijsinstellingen die hiermee hun wens op extra woonruimte nabij de binnenstad in vervulling zien gaan. Het nieuwe zorgcluster voorziet in de behoefte van verslavingszorg. De bedoeling is dat deze wordt verzorgd door zorgaanbieder Tactus, die op dit moment tijdelijk gehuisvest is aan de Oostzeelaan in Zwolle. De diverse partijen verwachten medio 2013 te kunnen starten met de bouw.

Bestemming

De nieuwe bestemming van het voormalige voor bedrijfsdoeleinden bestemde terrein van de Taxicentrale Zwolle wordt Maatschappelijk. De voor Maatschappelijk aangewezen gronden zijn bestemd voor gebouwen ten behoeve van maatschappelijke voorzieningen en bijzondere woonvormen. Zowel voor maatschappelijke voorzieningen als bijzondere woonvormen zijn in de regels begripsbepalingen opgenomen. Met bijzondere woonvormen wordt de huisvesting van specifieke doelgroepen bedoeld.

Bouwplannen

De eerste fase van het gebied wordt opgedeeld in drie blokken. De zogenoemde blokken A en B zijn een combinatie van 206 studenteneenheden en het zorgcluster. Blok C voorziet in 151 studenteneenheden. De studentenhuisvesting bestaat uit zelfstandige eenheden van circa 28 m² met een eigen toilet en douche. Zowel de studenteneenheden als het zorgcluster krijgen een aparte afgesloten ingang die alleen toegankelijk is voor de bewoner. Het zorgcluster wordt gevestigd in blok A op de eerste drie verdiepingen.
Het hoogste bouwdeel (blok A) met de goothoogte op 30 meter staat aan het Zwarte Water en de Pannekoekendijk. Aan de Pannekoekendijk sluit de nieuwe bebouwing in hoogte aan op de overige ontwikkelingen aan het zogenaamde Waterplein (Katwolderplein en Kraanbolwerk). Het voorzieningencluster is in het zuidelijke bouwvolume aan de Pannekoekendijk gesitueerd en sluit daarmee aan op het stedelijke karakter van de binnenring. Het bouwplan is een ensemble dat met het bestaande gebouw Dimence gesitueerd is rondom een semi-openbare tuin. Vanaf de Pannekoekendijk is Dimence voor langzaam verkeer bereikbaar langs het Zwarte Water. Voor auto's is Dimence vanaf het westen, langs het kantoor van Achmea, bereikbaar. Daar is ook een parkeerterrein beschikbaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP10017-0004_0081.png"

schematische weergave van de eerste fase

In een latere tweede fase zal blok D worden ontwikkeld op de plek waar nu parkeerplaatsen zijn gepland. In deze tweede fase zullen nog eens 76 studenteneenheden en een bovengrondse parkeervoorziening worden gerealiseerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP10017-0004_0082.png"

Investering

DeltaWonen en de SSH zijn de kopende partij. De gezamenlijke corporaties, deltaWonen en SSH, investeren ca. € 35 miljoen in de plannen. Met dit project realiseren partijen de broodnodige extra woonruimte voor de Zwolse studenten. Het project komt mede tot stand door een financiële bijdrage van de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle. De overheden dragen elk € 2 miljoen bij.
VolkerWessels en burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle hebben op 19 juni 2012 een ontwikkel- en realisatieovereenkomst ondertekend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP10017-0004_0083.png"

plattegrond eerste fase

Samenwerking

DeltaWonen en de SSH werken samen om de studentenhuisvesting in Zwolle op de kaart te zetten. Alle studentenwoningen van dit nieuwbouwplan en de bestaande studenteneenheden van deltaWonen zullen verhuurd worden door de SSH. DeltaWonen en de SSH vinden het belangrijk dat het plan breed gedragen wordt door de Zwolse 8, de onderwijsinstellingen. Er zijn specifieke afspraken gemaakt met Chr. Hogeschool Windesheim en Landstede over een gegarandeerde afname van studenteneenheden.

Parkeren

De berekening van het aantal autoparkeerplaatsen bestaat uit drie componenten: parkeren voor de studentenhuisvesting, parkeren voor de geclusterde voorziening en compensatie van opgeheven parkeerplaatsen achter het RIAGG.
De bouwverordening geeft voor studentenbewoning een bandbreedte aan van 0,2 – 0,6 pp. per eenheid.
Voor het kunnen toepassen van deze norm geldt als voorwaarde dat er sprake zal zijn van een zogenoemd campuscontract. Dit betekent dat de woningen uitsluitend zijn bedoeld voor studenten.
Voor een categorie zoals de geclusterde voorziening is geen parkeernorm opgenomen.. Voor de berekening is de methode gehanteerd die eerder voor de Herberg is toegepast, waarbij de norm voor kinderopvang als uitgangspunt is genomen. Daarbij wordt de parkeernorm uitsluitend afgestemd op het personeelsbestand en niet op de gebruikers (hetzij kleine kinderen, hetzij verslaafden).
Gelet op de zeer centrale ligging van het complex, in de onmiddellijke nabijheid van de binnenstad, is het hanteren van parkeernormen aan de onderzijde van de bandbreedte verantwoord. Het plan voldoet aan de op deze wijze gehanteerde parkeernormen.
De Leidraad Fietsparkeren van het CROW is gehanteerd om te beoordelen of er voldoende stallingsruimte voor fietsen in het plan is opgenomen voor de studentenhuisvesting. Deze leidraad gaat uit van 1 stallingsplek per studenteneenheid, plus 0,5 – 1 plek voor bezoek.
Het stallen van fietsen is binnen het nieuwbouwcomplex opgelost conform deze normen. Voor bezoekers worden op een paar plekken fietsenklemmen in de openbare ruimte opgenomen. Op de rand van het terrein worden op een paar plekken ondergrondse vuilcontainers gesitueerd.

Geluid

Voor de vaststelling van het bestemmingsplan worden hogere waarden verleend voor de geluidsbelasting van de rijksweg A28 en de Pannekoekendijk. Zie paragraaf .4.2.1 Geluid.

Planning

De gemeenteraad heeft op 2 juli 2012 een positief besluit genomen over de ontwikkeling van het gebied en de bijbehorende subsidies. De verwachting is dat medio 2013 wordt gestart met de bouwwerkzaamheden. Voorafgaand hieraan worden de opstallen van Taxi Centrale Zwolle gesloopt en vindt de bodemsanering plaats. De bouwwerkzaamheden van de studenteneenheden en het zorgcluster zullen een kleine twee jaar in beslag nemen.

Projectuitvoeringsbesluit:

Voor de realisering zal separaat een projectuitvoeringsbesluit op grond van de Crisis- en herstelwet worden genomen, waarin alle milieuaspecten en uitvoeringsaspecten zullen worden afgewogen. Voor verdere details wordt verwezen naar dit projectuitvoeringsbesluit.

5.4.5 Langenholterweg-Schoolstraat

Integrale gebiedsontwikkeling

In het verleden hebben meerdere ontwikkelaars geprobeerd het gebied te ontwikkelen, maar geen van hen kreeg het plan financieel haalbaar. In 2007 is de projectopdracht Langenholterweg-Schoolstraat vastgesteld waarmee de gemeente zich tot doel heeft gesteld het gebied integraal te ontwikkelen.

Op 11 maart 2013 heeft de gemeenteraad ingestemd met de gecombineerde ontwikkeling van de twee projecten Langenholterweg-Schoolstraat en de Geert Grootestraat. Door de combinatie van de projecten is het project financieel sluitend te krijgen.

Richtinggevend voor deze ontwikkeling zijn de nota's 'Diezerpoort ben ik' en 'Gedroomd Diezerpoort'. De visies dragen uit dat er in het gebied Langenholterweg-Schoolstraat een ruimtelijke kwaliteitsslag kan plaatsvinden door integrale ontwikkeling van het gebied. De visies geven aanknopingspunten voor de revitalisering van het gebied en beschrijven het gebied Dieze Centrum als een gevarieerde en dynamische buurt. Het is een gemengd stedelijk woonmilieu met wonen & werken, herenhuizen, appartementen en eengezinswoningen. De locatie Langenholterweg-Schoolstraat wordt als project genoemd.

Bij een herontwikkeling van de locatie Langenholterweg-Schoolstraat, is het belangrijk dat nieuwbouw of een ruimtelijke invulling met woningen zich goed inpast in de omgeving. Bij concrete plannen voor de herontwikkeling van de locatie is een onderbouwing van de financiële haalbaarheid vereist. Het gebruik voor wonen wordt om deze redenen opgenomen in een wijzigingsbevoegdheid.

Wijzigingsbevoegdheid

De mogelijkheid voor herontwikkeling van het gebied Langenholterweg-Schoolstraat is in het bestemmingsplan verwerkt in de vorm van een wijzigingsbevoegdheid. Het projectgebied heeft de gebiedsaanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied' gekregen. De wijzigingsbevoegdheid houdt in dat de bestemmingen in het projectgebied gewijzigd kunnen worden in bestemmingen ten behoeve van woningen tuinen, erven, wegen en groenvoorzieningen en bijbehorende voorzieningen. Op de begane grond van de gebouwen kan een klein eigen bedrijf worden toegestaan. De toelaatbare activiteiten zijn zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving, dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd.

Zie Artikel 41 wro-zone - wijzigingsgebied en paragraaf 6.4 Algemene regels.

5.4.6 Bisschop Willebrandlaan 32, 34

In de visie 'Diezerpoort ben ik' en de visie 'Gedroomd Diezerpoort' is de Michaëlskerk aan de Bisschop Willebrandlaan 32-34 aangemerkt als projectgebied. In de visie 'Gedroomd Diezerpoort' worden 'bouwstenen' voor de ruimtelijke invulling van de locatie gegeven.

Ruimtelijke invulling

De Michaëlskerk ondersteunt met haar huidige programma (cultuur, sociaal-maatschappelijke functies en dergelijke) de entreefunctie voor het toekomstige 'gedroomde' Dieze Park. Het zorgt voor karakter en betekenis op een plek die momenteel erg onsamenhangend is. Het gebied vormt de schakel tussen Dieze Centrum, Indische Buurt en het 'gedroomde' Dieze Park (uitloper van Park Hogenkamp). Hergebruik van het gebouw met de gebruiksmogelijkheden van het geldende bestemmingsplan heeft dan ook nadrukkelijk de voorkeur.

Het gebruik voor maatschappelijke voorzieningen en bijzondere woonvormen is opgenomen in de bestemming voor deze locatie. Het gebruik voor kantoren is voor deze locatie mogelijk met een maximum van 250 m² b.v.o. per zelfstandige unit. Dit om de kleinschaligheid van de kantoorfunctie te borgen. Het is het niet gewenst dat een monofunctioneel gebouw ontstaan en er 's avonds geen levendigheid meer op deze markante locatie is.

Wijzigingsbevoegdheid

De visie 'Gedroomd Diezerpoort' geeft ook 'bouwstenen' voor de locatie als gekozen wordt voor een ruimtelijke invulling met woningen. Bij concrete plannen hiervoor is een onderbouwing van de financiële haalbaarheid vereist. Daarnaast zal bij een herontwikkeling met nieuwbouw deze zich goed moeten inpassen in de omgeving.

De mogelijkheden voor ruimtelijke invulling met een woonfunctie wordt om deze redenen opgenomen in een wijzigingsbevoegdheid bij de bestemming Gemengd - 5. De wijzigingsbevoegdheid houdt in dat de bestemming gewijzigd kan worden waardoor tevens het gebruik ten behoeve van wonen met bijbehorende voorzieningen wordt toegestaan. Zie artikel Gemengd - 5 en paragraaf 6.3 Bestemmingsregels.