direct naar inhoud van 3.2 Provinciaal beleid
Plan: Wierden-dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.BP2009000005-VA02

3.2 Provinciaal beleid

3.2.1 Omgevingsvisie

De provincie Overijssel heeft verschillende beleidsplannen samengevoegd tot één plan: de Omgevingsvisie. In november 2008 is deze visie als ontwerp verschenen en op 1 juli 2009 heeft Provinciale Staten de Omgevingsvisie vastgesteld. Voor de omgevingsvisie heeft de provincie twee thema's die leidend zijn voor alle beleidskeuzes: duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Ruimtelijke kwaliteit wordt gerealiseerd door naast bescherming, vooral in te zetten op het verbinden van bestaande kwaliteiten en nieuwe ontwikkelingen in projecten en regels.

In de omgevingsvisie heeft de provincie voor de stedelijke omgeving drie ontwikkelingsperspectieven opgenomen:

  • 1. steden als motor;
  • 2. dorpen en kernen als veelzijdige leefmilieus;
  • 3. hoofdinfrastructuur vlot en veilig.

De veelzijdige leefmilieus van dorpen en kernen moeten een goede mix van woon- en werkmilieus vormen. Belangrijk daarbij is dat elk woon- en werkmilieu daarbij z'n eigen karakteristiek behoud. De identiteit en eigenheid van kernen is leidend bij opgaven zoals herstructurering, inbreiding en uitbreiding.

Een gedeelte van het plangebied Wierden-dorp is gelegen in het grondwaterbeschermingsgebied. Over grondwaterbeschermingsgebieden heeft de provincie in haar omgevingsvisie het volgende opgenomen.

In de nieuwe Drinkwaterwet is vastgelegd dat de duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening een dwingende reden van groot openbaar belang is. De gebieden waar (oever)grondwater voor drinkwater aan de bodem wordt onttrokken of die daarvoor gereserveerd zijn, worden afdoende beschermd door voortzetting van het geldende beleid. De provincie beoogt de kwaliteit van de grondstof voor de openbare drinkwatervoorziening en de industriële winningen waarvoor een hoge kwaliteit is vereist, te beschermen en te voorkomen dat deze kwaliteit verslechtert (stand-still).

De uitgangspunten zijn:

  • Het gehele intrekgebied van de drinkwaterwinning wordt beschermd;
  • Geen functies met risico op grondwaterverontreiniging, tenzij de beschermingssituatie verbetert (stap-vooruit-principe). Bij grote en grootschalige ruimtelijke ingrepen is een verslechtering op plaatselijk niveau toegestaan, mits op gebiedsniveau verbetering plaatsvindt (saldobenadering);
  • Preventie via de verbodsbepalingen in de verordening is de meest doelmatige bescherming tegen ruimtelijke functies die risico hebben voor grondwaterverontreiniging. Het gaat dan om een brongerichte aanpak van bedreigende activiteiten/functies;
  • Duurzaam veiligstellen: De bescherming van de openbare drinkwatervoorziening moet opgenomen zijn in gemeentelijke structuurvisies en de bestemmingsplannen;
  • Voor kwetsbare winningen worden in 2009 en 2010 gebiedsdossiers opgesteld met een analyse van de actuele bedreigingen voor de waterkwaliteit en de mogelijke maatregelen (KRW).
3.2.2 Provinciaal Verkeers- en vervoersplan

Het provinciale beleid op het gebied van verkeer en vervoer is in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) vastgelegd. Dit plan sluit aan op de Nota Mobiliteit van het Rijk en is op 13 april 2005 door de Provinciale Staten van Overijssel vastgesteld. In het PVVP wordt voor de komende jaren richting gegeven aan het beleid op het gebied van verkeer en vervoer in Overijssel. Met het plan wordt ingezet op de bereikbaarheid van economische centra voor alle vervoerswijzen, de verbetering van de verkeersveiligheid en de verbetering van de leefkwaliteit.

3.2.3 Toekomstbeeld A1-zone

In het "Toekomstbeeld A1-zone" zijn de doelen en ambities tot 2030 voor de A1-zone vastgelegd. De A1-zone bevat het gebied tussen en rondom de snelweg A1 en het spoor tussen Apeldoorn en de Duitse grens. In het toekomstbeeld zijn de volgende doelen vastgelegd:

  • 1. Betere bereikbaarheid - tussen Oost-Nederland en de rest van Nederland en Duitsland, en tussen en binnen de Stedendriehoek en Twente;
  • 2. Hogere ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid - van woon- en werklocaties in het invloedsgebied van de snelweg en spoorlijn in de A1-zone;
  • 3. Betere benutting economische potentie - vormgeven aan ontwikkelingskansen en hoogwaardige functiecombinaties op goed bereikbare plekken in de A1-zone.

De hoofdambitie voor de A1-zone is het versterken van de structuur van sterke met elkaar verbonden stedelijke regio's, zodat de A1-zone een rol kan spelen als internationaal georiënteerde kennisregio tussen de Randstad en het Ruhrgebied. Een sterke economische ontwikkeling van de A1-zone is goed voor de regio en goed voor het bedrijfsleven van Nederland in het algemeen. Twente vervult hierin een cruciale rol als één van de nationale stedelijke netwerken en tevens een economisch kerngebied. Op een aantal terreinen levert Twente een sterke en bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van de Nederlandse economie. De kennisintensieve industrie en technologische dienstverlening zijn relatief sterke sectoren.

De stuwende en exporterende kennisintensieve industrie zorgt voor veel bedrijvigheid in andere sectoren, bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening. De strategische ligging aan de internationale verbindingsas tussen de Randstad en Centraal en Oost-Europa is een belangrijke kwaliteit van de A1-zone en van groot belang voor de Nederlandse kenniseconomie. De A1/A35 en de Berlijnlijn zijn in 2030 zodanig ingericht dat zij een dubbelfunctie optimaal kunnen vervullen: als slagader voor de regionale ontsluiting van de A1-zone en als (inter)nationale verbindingsas. Voor de Berlijnlijn betekent dit dat met name wordt gestreefd naar het mogelijk maken van een hogere frequentie van het personenvervoer. De A1/A35 moeten zodanig zijn vormgegeven dat hun betrouwbaarheid is vergroot: bij incidenten moeten de slagaders niet meteen dichtzitten. Het verkeer moet kunnen doorstromen.

Het samenhangend systeem in de A1-zone bestaat uit de slagaders A1/A35 en de Berlijnlijn/spoorlijn Münster-Dortmund. De wegen vanaf de knooppunten op het spoor en vanaf de A1/A35 zijn de toegangswegen tot het gebied. Dit infrastructuursysteem en de daaraan gekoppelde gebiedsontwikkelingen worden gebiedseigen ontwikkeld.