direct naar inhoud van 4.2 Stedenbouwkundige hoofdstructuur
Plan: De Berghorst
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.BP2009000004-VA01

4.2 Stedenbouwkundige hoofdstructuur

De stedenbouwkundige opzet is een combinatie geworden van de elementen die de bevolking aansprak in de structuurmodellen die tijdens de planontwikkeling zijn opgesteld. Voor de hoofdstructuur betekent dit dat er een combinatie is gemaakt van de oprijlanen van model B (meer rationeel model) en de organische structuur (gebogen wegen en groenstructuur) van model A.

afbeelding "i_NL.IMRO.0189.BP2009000004-VA01_0012.jpg"

4.2.1 Verkeersafwikkeling - Oprijlanen

Het plangebied wordt ontsloten vanaf de Wierdenseweg en de Ypeloweg. De hoofdontsluiting vanaf de Wierdenseweg wordt vormgegeven door middel van een rotonde. De hoofdontsluiting op de Ypeloweg wordt vormgegeven door een middengeleider te realiseren in de bestaande weg. Deze middengeleider zal het kruispunt accentueren, waardoor de weggebruiker op de Ypeloweg er op wordt geattendeerd dat hij/zij een kruispunt nadert. Bovendien wordt door de aanleg van de middengeleider de rijbaan van de Ypeloweg uitgebogen, hetgeen een snelheidsremmend effect heeft. Het verkeer vanuit de Berghorst en de Meestershof kan door de aanleg van de middengeleider (met een breedte van circa 5 meter) in twee keer oversteken, hetgeen veiliger is dan wanneer met verkeer vanuit twee richtingen rekening moet worden gehouden.

De hoofdontsluitingsaders lopen (kaarsrecht) het plangebied in. Dit zijn de oprijlanen (zichtlijnen) naar het centrale gedeelte van het plangebied. De langzaamverkeersverbindingen (voor fietser en voetgangers) lopen wel zoveel mogelijk door zodat ze in veilige en snelle verbindingen met de omgeving - waaronder in zuidelijke richting naar het centrum - voorzien.

4.2.2 Groen-blauwe structuur - Dooradering

Door het hele plangebied zijn grote groene ruimtes gepland. De groenstructuur loopt zowel nood-zuid als oost-west dwars door het plangebied. Het plan is dus "dooraderd" met groen. Dit geeft niet alleen lucht en ruimte in het woongebied, maar is mede ingegeven door de functie die het groen vervult in het kader van de waterhuishouding. Een wadi-systeem zorgt ervoor dat het hemelwater dat in het gebied valt niet via de riolering naar de zuivering wordt gebracht, maar (boven de grond) in de bodem infiltreert. De wadi's bevatten overigens alleen bij aanzienlijke neerslag water, veelal staan ze droog.

De Entergraven die langs de oostgrens van het plangebied ligt, vormt zowel waterhuishoudkundig, als ecologisch een belangrijk element in het gebied. Daarnaast heeft de watergang een hoge belevingswaarde. Om recht te doen aan deze kwaliteiten zal in de toekomst de inrichting van de oevers (natuurvriendelijk) van de Entergraven de nodige aandacht krijgen. Gedacht wordt tevens aan het creëren van een bijzondere plek aan het water, ter plekke van het bestaande bosje en die omgeving (halverwege het plangebied). Een brug voor langzaam verkeer over de Entergraven behoort hier zeer zeker tot de mogelijkheden.

Voor het plangebied wordt in ieder geval een groenplan opgesteld.

4.2.3 Woonclusters - Diversiteit

Door de gekozen hoofdstructuur die in het vorenstaande is toegelicht, is een woonclusters ontstaan. Het wooncluster is opgedeeld in kleinere woonbuurtjes. Het wonen in deze gebieden is divers door zoveel mogelijk types (vrijstaand, halfvrijstaand of rijen) toe te passen. Er zal ruimte worden geboden aan woningbouw voor verschillende doelgroepen (starters, gezinnen en senioren). In de woongebieden zullen verschillende woningtypen worden gerealiseerd, zoals vrijstaand, twee-onder-een-kap en aaneengebouwd. De nadruk zal hierbij liggen op grondgebonden eengezinswoningen.

Het wonen in de verschillende woonbuurten is te onderscheiden in: wonen langs de Entergraven, wonen aan het groen en wonen aan de oprijlaan. De verscheidenheid in het ontwerp zorgt voor een aantrekkelijk woonmilieu.

4.2.4 Eerste fase

In dit bestemmingsplan is alleen de 1e fase gedetailleerd bestemd. De begrenzing is zodanig gekozen dat dit eerste deel zowel van de Wierdenseweg als de Ypeloweg ontsloten kan worden. De eerste fase is geïntensiveerd. Het aantal woningen is toegenomen van 83 naar 99. De woningverdeling is als volgt:

Type woning   Aantal  
Vrijstaand   19 woningen  
Halfvrijstaand   50 woningen  
Rijen   30 woningen  
Totaal   99 woningen  

De woningen worden in de volgende periodes gebouwd:

Bouwperiode   Aantal  
2010-2015   45 woningen  
2015-2020   38 woningen  
Na 2020   16 woningen  
Totaal   99 woningen  

De toename van het aantal woningen heeft geen gevolgen voor de wegenstructuur. Echter wel voor het aantal parkeerplaatsen. Deze nemen toe en hiervoor is ruimte gevonden in het plan. De parkeerplaatsen zijn zoveel mogelijk geconcentreerd bij de rijenwoningen en aan de zijkanten van percelen van vrijstaande of half vrijstaande woningen. Op deze manier ontstaan goed bereikbare parkeerplaatsen zonder dat ze afbreuk doen aan de beleving van De Berghorst.

Een gedeelte van de nieuwe parkeerplaatsen worden gerealiseerd op plekken die in het oorspronkelijke plan als wadi zouden worden gebruikt. Hiervoor zullen technische maatregelen worden genomen zodat de waterberging en -afvoer voldoende zijn. Een gedeelte van het groen tussen de oorspronkelijke 1e en 2e fase zal ook worden ontwikkeld om voldoende waterberging te hebben. Binnen het plangebied worden twee speeltuinen gerealiseerd. In de woonwijk een speeltuin voor de kleinere kinderen. Aan de rand van de woonwijk een speeltuin/trapveldje voor oudere kinderen. De speeltuin/trapveldje voor de oudere kinderen zal worden gerealiseerd in de wadi.