Plan: | Hoge Hexel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2009000003-VA01 |
Algemeen
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".
In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluid)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies.
In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot wegverkeerslawaai.
Wegverkeerslawaai
In hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder is de verplichting opgenomen tot het verrichten van een akoestisch onderzoek naar de geluidsbelasting op de gevels van woningen (en daarmee gelijk te stellen objecten) binnen de in artikel 74 genoemde onderzoekszone van een weg.
De verplichting tot het verrichten van een onderzoek geldt niet indien:
De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt evenmin, indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidgevoelige objecten. In het voorliggende plangebied is dit echter wel het geval, er wordt immers een nieuwe woonwijk gerealiseerd.
Het plangebied ligt binnen de geluidszone van de Hexelseweg. Met behulp van het programma "dBWeg1" (van Goudappel Coffeng), is de geluidsbelasting berekend en onderzocht of een hogere grenswaarde op de gevel(s) van de nieuw te bouwen woningen moet worden aangevraagd.
De Hexelseweg is een provinciale weg. De verkeersintensiteit op deze rijbaan is 4.600 voertuigen per etmaal in 2004. Met een doorrekening naar 2016 is dit toegenomen tot 5.700 voertuigen (bron: provincie Overijssel). De akoestische berekening is uitgevoerd met een verkeersintensiteit van 6.000 (situatie 2017). Dit is inclusief de uitbreiding van de verkeersintensiteit wanneer feitelijke invulling wordt gegeven aan het plangebied.
Voor zowel de Hexelseweg als de Piksenweg is de geluidsbelasting berekend. Geconcludeerd kan worden dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden) in beide situaties niet wordt overschreden. Dit geldt voor zowel de dag- avond- als nachtperiode. Een hogere grenswaarde hoeft niet te worden aangevraagd.
De berekening is als Bijlage 9 Akoestische berekening bij de toelichting gevoegd.