Plan: | Luttenberg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20090035-0004 |
De huidige kern Luttenberg heeft zich ontwikkeld langs de oude bestaande wegen. Het betreft hier met name de Luttenbergerweg, Harmelinkstraat, Wispelweg, Lemelerweg en de Butzelaarstraat. Het spreekt voor zich dat de eerste woningen ook voornamelijk langs deze wegen waren gelegen. Het dorp heeft overwegend het karakter van woondorp, maar in het dorpscentrum is een zekere mate van functiemenging aanwezig. In de loop der jaren is het dorp uitgebreid met een aantal woonbuurten. (zie afbeelding)
afbeelding - ontwikkeling van Luttenberg in loop van de jaren
De grotere nieuwe woonbuurten waar nieuwbouw planmatig heeft plaatsgevonden zijn Havekamp en Elskamp. Momenteel zijn er werkzaamheden gaande voor de nieuwe woonbuurt Borgwijk, aan de noordzijde van het dorp. De uitbreiding Havekamp heeft plaatsgevonden aan de oostzijde van het dorp. De nieuwe buurt Elskamp is aan de noordwestzijde van het oude centrum gesitueerd.
De woningen in Luttenberg variƫren in typologie en in verkaveling. Voor het merendeel bestaat de bebouwing uit halfvrijstaande en vrijstaande woningen. Daarnaast komen verspreid in het dorp kleine blokken rijenwoningen voor. De wegen in de woonbuurten hebben veelal het karakter van een woonstraatje met een woonerfachtige inrichting.
Het deel van de Butzelaarstraat dat ligt tussen de Harmelinkstraat en het Kerkpad vormt samen met de Wispelweg het dorpscentrum. Hier zijn naast de commerciƫle functies ook de maatschappelijke voorzieningen geconcentreerd. Verspreid in het dorp bevinden zich enkele andere niet-woonfuncties.
Ten westen van het dorp zijn aan de Luttenbergerweg de lokale bedrijven op een bedrijventerrein gevestigd.
Groen
De beplanting in en rond Luttenberg bepaalt het groene karakter van het dorp en zorgt voor de beleving van de openbare ruimte. Met name aan de zuidkant van het dorp is het bosgebied 'de Luttenberg' gelegen. Daarnaast liggen rondom de kern her en der kleinere bosgebieden.
In het midden van het dorp, op de hoek van de Luttenbergerweg en de Heuvelweg, is een grote groene ruimte aanwezig dat gedeeltelijk bebost is en gedeeltelijk open. Aansluitend aan dit gebied ligt de groene ruimte bij de Butzelaarstraat en het Kerkpad. In dit gebied bevindt zich een Mariagrot uit 1915. Het gebied gaat over in de begraafplaats en biedt zicht op de Luttenberger berg. Ten westen van het bosgebied de Luttenberg is het Bloemenbos gelegen dat in de 19de eeuw is aangelegd op de wilde zandgronden.
De groene uitstraling van Luttenberg wordt nog eens versterkt doordat langs vrijwel alle invalswegen het groen van het buitengebied mee naar binnen wordt genomen.
Naast de grote aanwezigheid van structuurgroen, komen op diverse plekken groenstroken en groene (speel)veldjes voor in de woonbuurten.
Verkeer
Door de nabij gelegen wegen N35 en N348 is de bereikbaarheid van het dorp goed. De infrastructuur in het dorp is van goede kwaliteit. De belangrijkste toeleidende wegen die door Luttenberg lopen zijn de Luttenbergerweg, de Lemelerweg, de Harmelinkstraat, de Butzelaarstraat. Naast deze toeleidende wegen heeft het dorp vele erftoegangswegen die de woningen aansluiten op deze toeleidende wegen en het verblijfsgebied vormen. Op de wegen binnen de bebouwde kom is een maximale snelheid van 30 km/uur van kracht.
In en buiten het dorp liggen veel fietsroutes die de kern met omliggende dorpen verbinden. Het dorp wordt in alle richtingen ontsloten door 60 km/u wegen.
In de kern Luttenberg is sprake van een acceptabele verkeerssituatie. Wel is er sprake van een hinderlijke hoge parkeerdruk in de Butzelaarstraat en de Wispelweg tijdens het in- en uitgaan van de basisschool de Esmoreit.
Bij nieuwe ontwikkelingen in Luttenberg, zoals Borgwijk worden de parkeerkencijfers van het CROW gehanteerd. Hierdoor ontstaat in het bestaande dorp geen extra parkeerdruk en worden parkeerproblemen voorkomen.