direct naar inhoud van 5.1 Voorbereiding
Plan: Ens-Oost, Fase 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0171.BP00487-VS01

5.1 Voorbereiding

5.1.1 Maatschappelijke betrokkenheid en overleg

In de toelichting van een bestemmingsplan moet ook zijn neergelegd een beschrijving van de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn betrokken. Hiervoor wordt verwezen naar de Nota inspraak en overleg.

5.1.2 Overleg

Het voorontwerp is op de gebruikelijke wijze voor vooroverleg aangeboden aan onder meer de provinciale diensten, de VROM-inspectie en het Waterschap. Kortheidshalve wordt verwezen naar de Nota inspraak en overleg.

5.1.3 Nota inspraak en overleg

Inspraak

Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 4 juni tot en met 16 juli 2009 voor inspraak ter inzage gelegen. Er is 1 inspraakreactie ingediend doch deze is na verloop van tijd weer ingetrokken. Daarnaast is er op 22 juni 2009 in het Wapen van Ens een inspraakbijeenkomst gehouden waar ongeveer 35 belangstellenden zijn verschenen. Het verslag van die bijeenkomst is als Bijlage 10 Verslag inspraakbijeenkomstopgenomen.

Vooroverleg

De ingediende reacties laten zich als volgt samenvatten en van een gemeentelijke reactie voorzien:

Provincie Flevoland (reactie ingekomen 27 juli 2009)

De provincie vraagt aandacht voor:

  • a. De planologische regeling van de (beoogde) rotonde aan de Zuiderringweg-Drietorensweg.
  • b. De gebiedsontsluitingsweg Zuiderringweg. De geluidnormering dient afgestemd te zijn op de toegestane snelheid en de projectie van woningen binnen de 48 dBs Lden-contour ontmoet bedenkingen.
  • c. De aantakking van de rondweg op de Zuiderringweg.
  • d. Het aantal te bouwen woningen in dit plan. Dat aantal is hoger dan de Woonvisie 2009-2015 aangeeft.

Gemeentelijke reactie

Ad a.

De bedoelde planologische regeling is opgenomen in het door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan Ens. De plangrens van Ens-Oost zal met het oog daarop worden aangepast.

Ad b.

Momenteel is de Zuiderringweg een 80 km-weg. Daarom is er ook voor gekozen eerst het zuidelijk deel van de kavel te ontwikkeling alvorens de wegsnelheid aan te passen en het noordelijk deel van de kavel te ontwikkelen. Op deze manier wordt er rekening gehouden met de woningen en de geluidscontouren binnen het plan.

In de rapportage van het akoestisch onderzoek Woningbouw Ens-Oost (rapport BVA 1 juli 2010) is op deze materie ingegaan. Geconcludeerd wordt dat uit de resultaten van de toetspunten op de bouwblokken blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden en dat voor het niet exact ingevulde gebied langs de N352 geldt dat een aanvullend onderzoek moet uitwijzen of na het verschuiven van de komgrens en invulling van het gebied nog sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde.

Ad c.

In het plan is met het oog daarop een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Ad d.

De woonvisie geeft aan dat er voor het dorp Ens behoefte is aan 17 woningen per jaar. In het huidig uit te werken gedeelte zit capaciteit voor 115 woningen. Dit betekent dat het eerste te ontwikkelen gedeelte voorziet in de woonbehoefte voor de komende 7 jaar. Het tweede gedeelte zal mogelijk niet eerder worden gerealiseerd tenzij hier gegronde aanleiding toe is.

Vrom-Inspectie (reactie ingekomen op 13 augustus 2009)

  • a. De Inspectie ziet graag een regeling waarbij het ruimtegebruik voor wonen, recreëren en/of infrastructuur de kwaliteit van natuur en landschap respecteert en waar mogelijk versterkt.
  • b. Het onderzoeksrapport naar geluid ontbreekt. Er is alleen aandacht besteed aan het geluid van de Zuiderringweg. Voorts is nog geen hogere-waardeprocedure gevolgd.
  • c. In de paragraaf over luchtkwaliteit wordt een schrijffout geconstateerd.

Gemeentelijk reactie

Ad a.

De gemeente Noordoostpolder is zich bewust van de natuur en de landschappen die zich in en om het plangebied bevinden en zullen hier dan ook zo goed mogelijk mee om gaan. Uitgangspunt is dat het plangebied zorgvuldig wordt ingepast.

Ad b.

Het betreft een globale analyse met een rapportage van 21 juni 2007 en in juli 2010 is door BVA uit Zwolle de rapportage van het akoestisch onderzoek Woningbouw Ens-Oost uitgebracht (rapport BVA 1 juli 2010). Geconcludeerd wordt dat uit de resultaten van de toetspunten op de bouwblokken blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden en dat voor het niet exact ingevulde gebied langs de N352 geldt dat een aanvullend onderzoek moet uitwijzen of na het verschuiven van de komgrens en invulling van het gebied nog sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde.

Ad c.

De tekst is aangepast.

Waterschap Zuiderzeeland (reactie ingekomen op 1 september 2009)

  • a. Wensen de waterparagraaf wat uitgebreider te hebben aangaande de waterkwantiteits- als waterkwaliteitsaspecten
  • b. Willen in de waterparagraaf opgenomen hebben dat er mogelijk een Keur en/of een peilbesluitprocedure moet worden gevolgd.

Gemeentelijk reactie

Ad a.

De waterparagraaf zal uitvoeriger omschreven worden. Door DHV is in mei 2007 het definitieve Waterstructuurplan uitgebracht. De daarin vervatte conclusies en aanbevelingen spreken voor zich.

Ad b.

In de waterparagraaf zal vermeld worden dat er mogelijk nog een Keur en/of een peilbesluitprocedure moet worden gevolgd.

Het Oversticht/Welstandscommissie (reactie ingekomen op 12 augustus 2009)

  • a. Het genootschap wil graag concretere criteria terug zien in het bestemmingsplan met betrekking tot het uiterlijk van gebouwen.
  • b. Het genootschap wil graag in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken worden bij de planontwikkeling.
  • c. Het genootschap wenst een koppeling te zien naar de welstandsnota.

Gemeentelijke reactie

Ad a en b.

De voorgestane welstandscriteria zijn weergegeven in hoofdstuk 3 en de bijbehorende bijlage. De gemeente Noordoostpolder zal het Genootschap betrekken bij het plan daar waar zij dat nodig acht.

Ad c.

Uitgangspunt is een verwerking van beeldkwaliteitseisen in een voor het gebied geldend welstandsplan.

Mercatus Woondiensten (reactie ingekomen op 3 september 2009)

  • a. Mercatus wenst meer aandacht in dit plan voor de waterhuishouding en dan met name het bovengronds afvoeren van regenwater. Ze willen dat er meer rekening wordt gehouden met de in Emmelhage opgedane ervaringen.
  • b. Mercatus maakt bezwaar tegen het streven naar duurzaam bouwen (5-10% energie zuiniger) omdat dit kostenverhogend werkt.
  • c. Mercatus brengt voorts nog enige aandachtspunten in.

Gemeentelijke reactie

Ad a.

In dit plan zullen uiteraard de reeds opgedane ervaringen voor zo ver mogelijk worden meegenomen. Deze zullen echter vooral in de werkelijke uitvoeringsfase aan bod komen.

Ad b.

Dat Mercatus de mening van de gemeentebestuur in het streven voor milieubewuster bouwen niet deelt, is geen reden om dit streven op te geven.

Ad c.

De aandachtspunten/opmerkingen zullen zoveel als mogelijk worden verwerkt.

Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf Ministerie van Financiën (reactie ingekomen op 7 juli 2009)

Het bedrijf merkt op dat het plan geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen.

Gasunie (reactie ingekomen op 1 juli 2009)

De Gasunie merkt op dat na toetsing aan het nieuwe externe veiligheidsbeleid geconcludeerd wordt dat het plangebied buiten de 1% letaliteitseis van de leidingen valt en dat daarmee vast staat dat de leidingen geen invloed hebben op de verdere planontwikkeling.

KPN (reactie ingekomen op 29 juni 2009)

KPN maakt kenbaar graag bij de nadere uitwerking van het plan en bij nader genoemde aandachtspunten te worden betrokken.

Gemeentelijke reactie

In voorkomend geval zal KPN worden betrokken bij de uitwerking van het plan dan wel benaderd worden door de uitvoerende partijen.

Enexis (reactie ingekomen op 2 juli 2009)

Enexis geeft aan dat de gemeente er rekening mee moet houden dat er te zijner tijd nog één of meerdere transformatorhuisjes worden geplaatst in het gebied in verband met de elektriciteitsvoorziening van dit plangebied.

Gemeentelijke reactie

De transformatorhuisjes zullen in voorkomend geval gebouwd moeten worden als vergunningvrij object of als een bouwwerk binnen een geldende bestemming. In de meeste bestemmingen is de bouw van nutsvoorzieningen mogelijk gemaakt.

5.1.4 Ontwerp

Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, met dien verstande dat door een ieder zienswijzen omtrent het ontwerp bij de gemeenteraad naar voren kunnen worden gebracht.