Plan: | Ens-Oost, Fase 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0171.BP00487-VS01 |
De ontworpen hoofdstructuur van de uitbreiding is eenvoudig en helder van opzet. Daarnaast is de opbouw van het plan zodanig dat het op een eenvoudige manier in kleinere eenheden (clusters) kan worden gerealiseerd.
De hoofdontsluiting van het plangebied vindt plaats vanaf de Drietorensweg. Hier is een helder punt, naast de te handhaven (voormalige boerderij), tegenover de Gillotstraat.
Aan de noordrand van het plangebied is een aansluiting voor het fietsverkeer – via een brug over de watergang – geprojecteerd. Deze langzaamverkeersverbinding zal in geval van calamiteiten ook door het autoverkeer gebruik moeten kunnen worden
Zie Bijlage 8 Voorgestane verkaveling.
De hoofdontsluiting vanaf de Drietorensweg heeft na circa 50 meter met een knik in noodoostelijke richting. Na een korte "onderbreking" in het midden van het plangebied (de "onderbreking" betreft hier een richtingverandering) vervolgt de weg zich weer in dezelfde richting.
Door dit wegbeloop is het mogelijk bijna direct bij het binnenrijden van het plangebied de hele wijk te overzien.
Aan het eind van deze zichtlijn (en tegelijk verkeerslijn) ligt de boerderij Zuiderringweg nummer 6 met de lijnbeplanting op de erfgrens.
Ten opzichte van deze boerderij is een afstand van 50 meter aangehouden in verband met de mogelijke milieuhinder.
Vanaf de hoofdontsluitingsweg die aan de zuidzijde begeleid wordt door bomen – en daarmee een laankarakter krijgt – vindt de verdere ontsluiting plaats door woonstraten die veelal lusvormig zijn geprojecteerd. Er zijn, mede in verband met het dorpse karakter van Ens, geen doodlopende straten ontworpen.
Door de woonstraten vindt een goede verdeling door de wijk plaats.
Waar nodig zijn aan beide zijden van de straten voetpaden geprojecteerd.
In het plangebied zijn, op basis van het voorgestane verkavelingsplan ± 180 woningen mogelijk. Deze verkaveling – die op basis van het bestemmingsplan (kaart en bijbehorende regels) als indicatief kan worden aangemerkt – is als volgt onderverdeeld:
Met betrekking tot deze twee laatstgenoemde typen wordt opgemerkt dat de aantallen zeker als indicatief moeten worden aangemerkt. Omdat nog geen woningontwerpen bekend zijn is het aantal sterk afhankelijk van het uiteindelijke ontwerp.
Zowel ten noorden van de hoofdontsluitingsweg als ten zuiden hiervan is gezocht naar een zekere menging van de verschillende woningtypen.
Hierdoor is al vermeld dat aan de zuidzijde van de hoofdontslutingsweg bomen zorgdragen voor een laankarakter. Aan de zuid- en oostrand van het plangebied zullen boomsingels het karakter van dit polderdorp versterken.
De boomsingel aan de zuidzijde zal een meer gesloten karakter krijgen dan die aan de oostzijde. Verder zijn de singels voorzien van wandelpaden en worden begrensd door bergingssloten.
In het middengebied is een centraal groen pleintje ontworpen, met uitlopen naar noord en zuid. Via deze 'uitlopers' is een verbinding voor wandelaars naar de groensingel aan zuidzijde gewaarborgd en via een brug over de watergang een verbinding voor fietsers naar de Zuiderringweg (en in de toekomst naar de verdere dorpsuitbreiding noordelijk via de Zuiderringweg) gecreëerd.
In de noordwesthoek en in de zuidoosthoek van het plangebied zijn nog een tweetal groengebiedjes, met wandelpaden, geprojecteerd. Op deze wijze is een groenstructuur ontworpen die enerzijds recht doet aan het karakter van Ens als polderdorp en anderzijds goede mogelijkheden biedt voor een wandeling door de wijk en fietsverbindingen naar buiten en naar het dorp (via de hoofdsluiting).
Parkeren
In Ens-Oost wordt uitgegaan van een parkeernorm van 1,7 parkeerplaats per woning. Bij 180 geprojecteerde woningen dienen dan 306 parkeerplaatsen aanwezig te zijn.
Zoals bij de andere polderdorpen in de gemeente wordt uitgegaan van (minimaal) één auto die op het eigen terrein geparkeerd wordt bij de vrijstaande woningen, de twee-onder-één-kapwoningen en de hoekwoningen van de rijenwoningen.
Op het eigen erf zijn - hiervan uitgaande - 141 parkeerplaatsen berekend. In de praktijk zullen dit er meer zijn omdat er sprake is van vaak grote kavels en lange opritten. Verder zijn er 94 parkeerplaatsen buiten de rijbaan gesitueerd. Dit betekent dat in het meest negatieve scenario (slechts één parkeerplaats op eigen erf per woning) ± 70 auto's op de rijbaan zullen staan. Gelet op de omvang (breedte) van de kavels en de geprojecteerde wegbreedte (5 meter) en de heldere structuur van het wegbeloop is dit alleszins aanvaardbaar.