direct naar inhoud van 3.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: 't Rot
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0046-0301

3.2 Verkeer en infrastructuur

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0046-0301_0003.jpg"

Autoverkeer

De ontsluiting van het plangebied zal plaatsvinden via de Landmansweg, Saturnusstraat en Kometenstraat, dit zijn erftoegangswegen waar een maximale snelheid geldt van 30 km/h.

Deze wegen ontsluiten op hun beurt weer op de gebiedsontsluitingswegen Deurningerstraat en (via de Castorweg) op de Oldenzaalsestraat.

Op basis van tellingen en observaties kan geconcludeerd worden dat het verkeer dat de nieuwe wijk genereert opgevangen kan worden door de Kometenstraat, Saturnusstraat en Landmansweg.

Uit tellingen blijkt dat er meer verkeer de Saturnusstraat inrijdt (ca. 1000 per werkdag per etmaal) dan dat er uit (circa 650 per werkdag per etmaal ) rijdt. Dit wijst er wel op dat een deel van het verkeer vanuit de wijk richting Oldenzaalsestraat de Saturnusstraat mijdt. Er zijn dan ook voldoende alternatieven. Uit meerdere observaties tijdens de ochtendspits bleek dat de verkeerslichten op de kruising Castorweg – Oldenzaalsestraat zoals ze nu zijn afgesteld goed in staat zijn het verkeer op de Castorweg vlot te verwerken; er waren geen wachtrijen.

Een problematische verkeerssituatie is niet geconstateerd.

De verkeersintensiteiten op de Landmansweg zijn lager; iets boven de 900 motorvoertuigen per etmaal. Geparkeerde auto's beperken verder de aantrekkelijkheid van de Landmansweg als verbindingweg tussen Oldenzaalsestraat en Deurningerstraat.

De Kometenstraat, Neptunusstraat en Herinckhavestraat, die het plan ontsluiten richting Castorweg en Sloetsweg, hebben een breder profiel dan de Landmansweg en Saturnusstraat. Deze wegen kunnen zonder problemen de beperkte verkeerstoename verwerken.

Openbaar vervoer

Het plan ligt aan de rand van het verzorgingsgebied van halten van lijn 14 en 11. Lijn 11 maakt deel uit van de “Doorstroomas Vossenbelt”. De frequentie is hoog en lijn 11 heeft een goede aansluiting op het treinverkeer.

Fiets

Het gebied is voor de fiets goed ontsloten. De belangrijkste fietsverbindingen zijn de verbindingen naar het centrum van Hengelo (Deurningerstraat, Oldenzaalsestraat). In het GVVP zijn deze verbindingen gedefinieerd als stadsfietsroutes. Daarnaast zijn er vele informele fietsverbindingen richting Castorweg en verder.

Verkeersveiligheid

In het kader van het beleid Duurzaam Veilig zijn alle verblijfsgebieden in het plangebied ingericht als 30 km/h zone.

Het in- en uitrijden van de Landmansweg ter hoogte van de Deurningerstraat is evenals het vanuit de Saturnusstraat oprijden van de Castorweg lastig. Maar er is geen sprake van verkeersonveilige situaties. De gemiddelde snelheid ligt rond de 30 km/h en het aantal geregistreerde ongevallen is op deze wegen niet verontrustend hoog, zeker niet in relatie tot andere wegen in Hengelo.

Weliswaar zijn zowel de Saturnusstraat als de Landmansweg smalle woonstraten, maar aanpassingen aan deze wegen zijn niet noodzakelijk. Bovendien bestaat dan het gevaar dat meer verkeer wordt aangetrokken en er harder wordt gereden waardoor de verkeersveiligheid in het geding komt.