direct naar inhoud van 4.8 Geluidsaspecten
Plan: Hardenberg, Sportboulevard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00029-VG01

4.8 Geluidsaspecten

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmings- plan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid". In de Wet geluidhinder is een zondering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. Ook de Wet milieubeheer stelt eisen aan geluidhinder afkomstig van industrie. Dit onderzoek is dan ook gebaseerd op beide wetten

In het kader van deze planontwikkeling wordt hier nader ingegaan op de geluidsaspecten ten aanzien van wegverkeerslawaai en industrielawaai. Onderzoek naar railverkeerslawaai is gezien de toekomstige functies van het plangebied niet noodzakelijk.

Wegverkeerslawaai

Omdat de verschillende sportfuncties geen geluidsgevoelige bestemmingen zijn, zijn deze niet onderzocht. Ook is het niet nodig om voor de bestaande woningen langs de Weitkamplaan onderzoek uit te voeren. Onderwijsgebouwen zoals het RTC zijn wel geluidsgevoelige bestemmingen. Op de locatie van het RTC worden geluidsbelastingen hoger dan 48 dB verwacht. De voorkeursgrenswaarde voor de geluidsbelasting op een onderwijsgebouw is 48 dB. Het wegverkeerslawaai vormt dus een aandachtspunt voor de ontwikkeling van het RTC. Onderzoek naar geluidsreducerende maatregelen zal noodzakelijk zijn. Op basis van de contourkaarten kan geconcludeerd worden dat de maximale ontheffingswaarde van 63 dB niet overschreden zal worden. De bouw van het RTC met ontheffing is dus wel mogelijk. Zie de rapportage "Integrale verkeersvisie stationsomgeving Hardenberg" van Goudappel Coffeng in Bijlage 11 Integrale Verkeersvisie Stationsomgeving Hardenberg voor meer achtergrondinformatie.

Om de geluidbelasting op het RTC in beeld te krijgen, heeft Goudappel Coffeng onderzoek verricht (Bestemmingsplan Sportboulevard Hardenberg, akoestisch onderzoek, 14 oktober 2010). Zie Bijlage 12 Onderzoek geluidswaarden onderwijsgebouw wegverkeerslawaai.

Onderzocht is welke geluidswaarden vanwege het wegverkeerslawaai vanaf de Jan Weitkamplaan en de J.C. Kellerlaan optreden op de gevels van het geplande RTC. Conclusie is dat het wegverkeerslawaai vanaf de J.C. Kellerlaan niet leidt tot overschrijdingen ten opzichte van de grenswaarde van 48 dB.

De te verwachten geluidsbelastingen ten gevolge van de Jan Weitkamplaan op de school is voor 5 waarneempunten hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het gaat om 3 verschillende gevels van het gebouw. De hoogste geluidsbelasting van 52 dB komt voor bij waarneempunt 3 op de noordwestelijke gevel.

Bij de toepassing van geluidsbeperkende maatregelen kan in eerste instantie worden gedacht aan de toepassing van een geluidreducerend wegdek. De aanwezigheid van of een rotonde, of een met VRI (verkeersregelinstallatie) geregeld kruispunt vormt daarbij echter een beperking, omdat daar de toepassing van een stiller wegdek niet wordt aanbevolen. Dit in verband met snelle slijtage door het optrekken en afremmen van het verkeer. Zonder de toepassing van stiller asfalt op het kruispuntvlak of de rotonde, zal de benodigde geluidsreductie van 4 dB op de school niet gerealiseerd kunnen worden.

De toepassing van geluidswering in de vorm van een geluidsscherm en/of –wal wordt, in verband met de situering van de school ten opzichte van de weg en de aanwezigheid van de ontsluitingsweg van het gebied, niet reëel geacht.

Wat rest is de mogelijkheid tot het verlenen van hogere grenswaarden door het College van burgemeester en wethouders. De normoverschrijdende waarden worden daarbij in een beschikking vastgelegd voor de toekomst. Daarbij dient wel de maximaal toelaatbare binnenwaarde in acht te worden genomen. De minimaal benodigde gevelwering dient te worden bepaald op basis van de gecumuleerde geluidsbelastingen, welke bij het onderzoek van Goudappel Coffeng zijn vastgesteld. De benodigde hogere grenswaarden zullen worden aangevraagd.

Industrielawaai

In opdracht van de gemeente Hardenberg is door het adviesbureau VoBru te Nieuwleusen een akoestisch onderzoek uitgevoerd ten behoeve van de geplande nieuwbouw van het RTC onderwijsgebouw.

De nieuwbouw is geprojecteerd aan de zuidzijde van de Jan Weitkamplaan binnen het plangebied de sportboulevard. Het plangebied de sportboulevard is gelegen binnen de zone van het industrieterrein Nieuwe haven en sluit direct aan bij het bestaande industrieterrein Nieuwe Haven/Bruchterweg en Broeklanden. De vestiging van potentiële "grote lawaaimakers" (dit zijn bepaalde categorieën inrichtingen als bedoeld in artikel 2.4 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer) zijn niet expliciet uitgesloten, zodat dit industrieterrein op basis van artikel 40 van de Wet geluidhinder is gezoneerd.

Conclusie

Voor vestiging van het RTC onderwijsgebouw is de geluidsbelasting van het gehele industrieterrein berekend op de grens van het plangebied en op de 50 dB(A) bestemmingsplancontour. Hieruit blijkt dat in de dagperiode ter plaatse van de 50 dB(A) bestemmingsplancontour nog 4 dB geluidsruimte voor de bedrijfsactiviteiten op het gezoneerd industrieterrein aanwezig is.

Bij bepaling van de hogere grenswaarde is hiermee rekening gehouden door de berekende waarde op de grens van het plangebied te verhogen met de genoemde 4 dB. Hierdoor is de hogere waarde afgestemd op de vigerende 50 dB(A) bestemmingsplancontour en geeft de bouw van het RTC onderwijsgebouw geen belemmering voor de bedrijfsactiviteiten op het gezoneerd industrieterrein.

Bij het vaststellen van een hogere grenswaarde dient de binnenwaarde (afhankelijk van het type onderwijslokaal) te worden gegarandeerd.

Het rapport Akoestisch onderzoek "RTC onderwijsgebouw Industrielawaai Nieuwe Haven/ Bruchterweg" d.d. 25 oktober 2010 is als Bijlage 13 Akoestisch onderzoek onderwijsgebouw industrielawaai bij deze toelichting gevoegd.