Plan: | Hardenberg, Sportboulevard |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0160.0000BP00029-VG01 |
Door ARCADIS is op 22 april 2009 een verkeerstoets uitgevoerd, om de verkeersituatie te onderzoeken en het aantal parkeerplaatsen te bepalen.
Het plangebied is gelegen tussen de spoorlijn Zwolle – Emmen, de Jan Weitkamplaan en de J.C. Kellerlaan. Beide wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg GOW met een snelheidsregime van 50 km/u. De bestaande woningen worden op dit moment rechtstreeks ontsloten op de Jan Weitkamplaan.
Om het aantal benodigde parkeerplaatsen te bepalen, is in het rapport van ARCADIS gebruik gemaakt van het bouwprogramma zoals is vastgesteld door de gemeente Hardenberg en van CROW Publicatie 182 (juni 2003). Gerekend is met een ruime parkeernorm vanwege het feit dat de piek van het gebruik van de diverse sportvoorzieningen samenvalt. Dat zorgt er tevens voor dat dubbelgebruik van de parkeerplaatsen niet mogelijk is.
In het worstcase scenario zijn op de piekmomenten, een avond op een werkdag en een zaterdagmiddag, 381 parkeerplaatsen nodig. Voor de maatvoering bij de sportboulevard is uitgegaan van haaksparkeren. Bij de maatvoering van de parkeerplaatsen is sprake van netto en bruto ruimtebeslag. De parkeervoorziening moet bij voorkeur binnen een straal van 100 meter van de sportvoorzieningen gerealiseerd worden omdat dit de maximale acceptabele loopafstand is voor bezoekers van sportvoorzieningen.
Het ARCADIS Rapport: 'Verkeerstoets verplaatsing sportvoorzieningen Hardenberg' van 22 april 2009, (074126846:0.4) is als Bijlage 10 Verkeerstoets verplaatsing sportvoorzieningen Hardenberg bij deze toelichting gevoegd.
Goudappel Coffeng heeft in 2010 de 'Integrale Verkeersvisie Stationsomgeving Hardenberg' opgesteld. Deze visie is als Bijlage 11 toegevoegd aan de toelichting. Hoewel dit allen op zichzelf staande projecten en ontwikkelingen zijn, hebben zij ook raakvlakken. Onder meer op het gebied van infrastructuur en parkeren. Dit vraag om een integrale aanpak. De integrale verkeersvisie Stationsomgeving bevat een voorstel hoe, gegeven de geplande ontwikkelingen, de bereikbaarheid en veiligheid zo optimaal mogelijk geregeld kunnen worden. Met als doel dat er in de toekomst geen verkeerskundige knelpunten zullen ontstaan als gevolg van de geplande ontwikkelingen.
Beide functies worden voor het autoverkeer ontsloten op de Jan Weitkamplaan. Deze ontsluiting vindt plaats bij de huidige kruising met de hoofdingang van het ziekenhuis. Voor calamiteitenroutes dient een extra ontsluiting te worden gerealiseerd ter hoogte van de kruising Jan Weitkamplaan-Parallelweg. De fietsontsluiting is gelijk aan de auto-ontsluiting. De meest nabije OV-ontsluiting is het busstation Ziekenhuis. Het NS-station is op relatief korte afstand. Voor voetgangers leidt de hoofdroute vanaf het ziekenhuis/Sportboulevard/RTC langs de Jan Weitkamplaan naar het station.
In de stedenbouwkundige schets is rekening gehouden met de realisatie van het aantal benodigde parkeerplaatsen zoals deze door ARCADIS is berekend.