direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Hardenberg, Sportboulevard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00029-VG01

2.3 Gemeentelijk beleid

2.3.1 Toekomstvisie Hardenberg 2004-2019

In de toekomstvisie “De gemeente Hardenberg stapt stevig op de toekomst af” geeft de gemeente Hardenberg duidelijk aan niet als enige partij te (willen) bepalen hoe de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente eruit ziet. Mede ook ten aanzien van het beleid en de ontwikkeling van voorzieningen in de gemeente is een samenwerking met de diverse andere betrokken partijen van groot belang.

Belangrijke kernwaarden en daarmee ook bouwstenen voor de ontwikkeling van de gemeente zijn: kwaliteit, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid, gelaagdheid en tenslotte bundeling en samenwerking.

Er zijn verschillende scenario's mogelijk voor de toekomstige ontwikkeling van Hardenberg. De gemeenteraad heeft het scenario “Stevig” gekozen.

Voor de programmalijn Voorzieningen betekent dit dat er een onderscheid wordt gemaakt naar centrale kernen (Hardenberg en Dedemsvaart), grote kernen (Balkbrug, Gramsbergen, Slagharen en Bergentheim) en tenslotte de overige kleine kernen.

De voorzieningen in de centrale kernen hebben een functie voor alle inwoners van de gemeente en voor de omliggende regio (Noord-Oost Overijssel). Alleen door middel van een groot draagvlak en centralisatie/concentratie kan de kwaliteit van deze voorzieningen gewaarborgd blijven.

Het beleid is nadrukkelijk gericht op het versterken van deze voorzieningen. De gemeente ziet hierbij ook duidelijk ruimte voor het eigen initiatief van sportclubs en verenigingen. Door samenwerking van clubs en verenigingen kunnen sportvoorzieningen (zoals hallen, baden, velden, kantines en kleedruimtes) effectiever worden benut.

Op grond van het voorgaande past een concentratie van sportvoorzieningen aan de Jan Weitkamplaan, zeker in relatie tot ook de ontwikkeling van het gezondheidspark met allerlei medische voorzieningen, in de gemeentelijke toekomstvisie.

2.3.2 Structuurplan Jan Weitkamplaan Zuidzijde

Het Structuurplan Jan Weitkamplaan Zuidzijde (vastgesteld d.d. 28 mei 2008) is een structuurplan zoals dat in artikel 7 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (oude wet) wordt bedoeld.

De locatie Jan Weitkamplaan leent zich bij uitstek om de sport- en recreatiefuncties te koppelen aan functies als zorg en onderwijs. De gemeente Hardenberg heeft in het structuurplan uitgesproken een nieuwe ontwikkeling op de locatie Jan Weitkamplaan vorm willen geven.

Om de planvorming verder richting te geven is het structuurplan opgesteld en vastgesteld. Het structuurplan is de planologische basis voor de verdere uitwerking en detaillering van de plannen, onder meer in een bestemmingsplan.

In het structuurplan is een structuurplankaart uitgewerkt in de belangrijkste uitgangspunten voor de inrichting en functies van het gebied.

2.3.3 Archeologisch beleid

Met de per 1 september 2007 van kracht geworden Wet op de archeologische monumentenzorg wordt een eigen verantwoordelijkheid van gemeenten ten aanzien van archeologie verwacht. De gemeente Hardenberg wil de besluitvorming zoveel mogelijk zelf ter hand nemen, om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van mogelijke interventies van het rijk of provincie. Het gaat de gemeente Hardenberg om een zeer zorgvuldige omgang met het bodemarchief. Maar die omgang vindt niet meer plaats in een isolement van besluitvorming door alleen archeologen, maar in een arena waarbij ook gekeken wordt naar de realisatie van de planvorming, het voorkomen van mogelijke vertraging, de kosten van een opgraving, benuttingmogelijkheden en andere aspecten. Kortom: besluitvorming over de omgang met het Hardenbergse bodemarchief in een maatschappelijke context met een duidelijke bestuurlijke, en dus ook politieke verantwoordelijkheid.

Vanaf 30 juni 2009 geldt het 'Beleidsplan Archeologie' van de gemeente Hardenberg samen met de bijbehorende 'Archeologische Beleidskaart'. Op deze kaart staan aangegeven:

  • De Rijksmonumenten: hierop is de monumentenverordening van toepassing;
  • Waardering van het gemeentelijk grondgebied op basis van de verwachtingswaarde archeologie: bij een "waarde - archeologie 1 t/m 5" op de kaart, dient op de plankaart een archeologische bestemming of aanduiding te worden opgenomen met bijbehorende bestemmingsplanregels. Voor deze gebieden geldt een hoge of middelhoge verwachtingswaarde van de archeologie.

Het plangebied valt binnen de aanduiding "Waarde - archeologie 3", met een onderzoeksplicht vanaf 275 m2. Daarom heeft een inventariserend veldonderzoek plaatsgevonden. In paragraaf 4.2. wordt nader ingegaan op de archeologie met betrekking tot het plangebied.

2.3.4 Sportbeleid

Het gemeentelijke beleid ten aanzien van de sportvoorzieningen in de gemeente Hardenberg is vooral gebaseerd op de kadernota 'Sporten op een groter speelveld in de gemeente Hardenberg 2002-2006'. In de kadernota wordt geconstateerd, dat het aanbod van voldoende en eigentijdse sportvoorzieningen een belangrijk beleidsaspect is en blijft.

Diverse trends en ontwikkelingen (o.a. de wensen en behoeften van de sporters) zijn namelijk voortdurend van invloed op het (bestaande) accommodatiebeleid. Gelet op de omvang van de gemeente Hardenberg is een evenwichtige spreiding van sportvoorzieningen van belang, waarbij tevens clustering van (sport)voorzieningen wordt nagestreefd. De hoofdkern Hardenberg dient als locatie voor centrale en/of bovenlokale voorzieningen.

Voor een aantal voorzieningen in de hoofdkern geldt, dat het aanbod niet meer eigentijds, dan wel kwalitatief onvoldoende is. Bovendien vragen ook planologische ontwikkelingen om een herbezinning over de locatie van een aantal bestaande voorzieningen.

Zo is de laatste jaren in toenemende mate gebleken, dat er behoefte is aan een nieuw zwembad op een andere locatie vanwege onder andere (sport)technische veroudering.

Daarnaast beschikt Hardenberg niet over een eigentijdse c.q. volwaardige atletiekaccommodatie. Door de ontwikkeling van de atletieksport (atletiekvereniging Spurt'88) is het gemis aan een dergelijk accommodatie groot. De behoefte hieraan is versterkt doordat een gecombineerd gebruik van de huidige (zeer beperkte) accommodatie met de voetbalvereniging 'Hardenberg'85, door de aanleg van een kunstgrasveld ten behoeve van voetbal niet meer mogelijk is.

Om te komen tot een clustering van voorzieningen dient te worden beoordeeld of in het plangebied de atletiekbaan en het zwembad ook gecombineerd kunnen worden met een sporthal; een sporthal die dient ter vervanging van de huidige verouderde sporthal 'De Meet' (1971) en - ter uitvoering van het Masterplan Centrum Hardenberg - het te slopen gymnastieklokaal aan de Gramsbergerweg. Tenslotte vertaalt de groeiende belangstelling voor beachvolleybal zich in een sterk toenemende behoefte aan een hierop afgestemde accommodatie.

Eindrapportage Zwembad De Marsch: renovatie of nieuwbouw?

In november 2005 heeft de gemeente Hardenberg laten onderzoeken of het zwembad De Marsch in Hardenberg moet worden gerenoveerd of dat er beter voor nieuwbouw kan worden gekozen (Hopman&Andres Consultants BV). Het rapport 'Eindrapportage Nieuwbouw zwembad zorg en sportboulevard' toont aan dat nieuwbouw op een andere locatie de voorkeur verdient. Behalve voordelen op het gebied van efficiency, logistiek en energie, leidt nieuwbouw op een andere locatie tot een betere bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. Bovendien kan door een locatie in de directe nabijheid van het ziekenhuis een synergie tussen sport- en zorgfuncties worden bereikt. De rapportage is te vinden in bij Bijlage 1 Eindrapportage Nieuwbouw zwembad zorg en sportboulevard.

Beleidskeuze ten aanzien van de atletiekbaan

De atletiekvereniging 'Spurt'88' maakt vanaf begin jaren negentig gebruik van sportpark 'Baalderveld' in de woonwijk Baalderveld. Voor de loopnummers heeft de vereniging de beschikking over een natuurgras-voetbalveld. Dit veld wordt door zowel de atletiekvereniging als de voetbalvereniging v.v. Hardenberg'85 gebruikt.

De atletiekvereniging heeft inmiddels een sterke groei meegemaakt. De voorzieningen op sportpark Baalderveld voldoen niet meer aan de eisen des tijds en blijken onvoldoende te zijn voor een verdere ontwikkeling van de vereniging. Zo ontbreekt een volwaardige 400 meter loopovaal en wordt in onvoldoende mate beschikt over voorzieningen voor de technische nummers. Bovendien leidt het gezamenlijk gebruik van het sportpark met een voetbalvereniging voor aanhoudende accommodatieproblemen. Voor wedstrijden wijkt de vereniging al jaren uit naar volwaardige atletiekaccommodaties elders.

Dit beeld stemt uiteraard niet overeen met de functie die Hardenberg lokaal en regionaal vervult noch met het gestelde in de toekomstvisie van Hardenberg. Om de regionale functie te versterken, wordt ingezet op het realiseren van een volwaardige atletiekvoorziening in Hardenberg.

De locatie Jan Weitkamplaan is al jaren in beeld voor een nieuwe atletiekaccommodatie. Dit vanwege de centrale ligging van de locatie, de goede bereikbaarheid, maar vooral door de nabijgelegen scholen voor Voortgezet Onderwijs (Greijdanuscollege, Vechtdalcollege en de Nieuwe Veste), zijnde belangrijke medegebruikers/-huurders.

Met de ontwikkeling van het gezondheidspark en de wens om aan de Jan Weitkamplaan ook een nieuw te bouwen zwembad en mogelijk een sporthal te realiseren, is de keuze om hier de atletiekbaan te leggen, des te logischer geworden.

De Hardenbergse gemeenteraad ziet ook de meerwaarde van de koppeling van zorg en sport alsmede de clustering van voorzieningen op deze locatie. Op 18 juli 2006 namelijk werd een amendement aanvaard, waarbij - samengevat - deze locatie als voorkeursgebied wordt gezien voor het realiseren van een zwembad, atletiekaccommodatie en een sporthal. De locatie is op basis hiervan verder beleidsmatig vastgelegd in het op 27 mei 2008 vastgestelde Structuurplan Jan Weitkamplaan Zuidzijde.

2.3.5 Regionaal Techniek Centrum

Ten tijde van het onderzoek naar een effectieve en efficiënte indeling van het plangebied is een verzoek tot vestiging van een Regionaal Techniek Centrum (RTC) bij de gemeente binnengekomen. Vanwege het belang van een dergelijk centrum voor onze gemeente is besloten hier medewerking aan te verlenen. Hierna is vervolgens gezocht naar de meest geschikte locatie, zowel qua functionaliteit als bereikbaarheid. In overleg met een vertegenwoordiging van de initiatiefnemers van het RTC, is hierbij de keus gevallen op een locatie binnen het plangebied van de sportboulevard. Op basis van een programma van eisen is uit daarop volgende onderzoeken gebleken, dat een RTC, naast de inmiddels voorgestane clustering aan voorzieningen in dit gebied, goed inpasbaar is.

2.3.6 Welstandsnota

Op 29 november 2011 heeft de gemeenteraad van Hardenberg de nieuwe Welstandsnota "WELSTANDSNOTA HARDENBERG, VISIE OP BEELDKWALITEIT" vastgesteld. Het nieuwe welstandsbeleid beperkt zich in dit stadium tot de kernen Hardenberg, Dedemsvaart, Gramsbergen, Balkbrug, Bergentheim, De Krim, Slagharen, Kloosterhaar, Ane, Radewijk, Sibculo, Schuinesloot, Lutten, Mariënberg en Bruchterveld. Voor het overige grondgebied van de gemeente blijft de Welstandsnota “Hardenberg, voor altijd mooi” onverkort van kracht.

Op basis van een waardering van de bebouwing in haar omgeving met de daarbij behorende ambitiebepaling zijn alle gebieden ingedeeld naar drie niveaus van welstand. Een groot deel van het gemeentelijk grondgebied zal welstandsvrij worden (niveau 0). Dit betreft hoofdzakelijk de woon- en werkgebieden die niet typerend zijn voor de gemeente. Hier zal de ruimtelijke kwaliteitsturing alleen nog door instrumenten zoals het bestemmingsplan plaatsvinden. Belangrijke structuren, zoals historische invalswegen zullen een ‘algemeen’ welstandsniveau (niveau 1) krijgen waarbij vooral op hoofdlijnen wordt beoordeeld. Voor de topplekken in de gemeente zoals de belangrijke kernen en de beschermde gezichten zal er een ‘hoog’ niveau van welstand gaan gelden waarbij de welstandsbeoordeling gedetailleerder en intensiever zal zijn (niveau 2).

Het plangebied valt onder niveau 1, mede omdat het langs een historische invalsweg is gelegen (J. Weitkamplaan). Er geldt dus een 'algemeen' welstandsniveau. Het gaat echter om een grootschalige, specifieke ontwikkeling, waarvoor specifieke regels voor beeldkwaliteit gewenst zijn. Deze zijn te vinden in paragraaf 3.5.