Plan: | Glanerbrug 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0153.20101314-0003 |
Bestemmingsplannen zijn bindend voor overheid en burger. Enerzijds kan de gemeentelijke overheid naleving van bestemmingsplannen afdwingen (optreden tegen strijdig gebruik en/of bebouwing). Anderzijds vormt het bestemmingsplan ook het juridisch kader voor de burger waaruit kan worden afgeleid wat de eigen bouw- en gebruiksmogelijkheden zijn, maar ook wat de planologische mogelijkheden in juridische zin zijn op percelen in de directe omgeving. Het bestemmingsplan geeft immers de gewenste planologische situatie voor het betreffende gebied aan. Het ontwikkelen van beleid en de vertaling hiervan in een bestemmingsplan heeft weinig zin, indien na de vaststelling van het bestemmingsplan de regels van het plan niet gehandhaafd (kunnen) worden. Daarom is het belangrijk al bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te besteden aan de handhaafbaarheid van de opgestelde regels. Hierbij is een aantal punten in het bijzonder van belang:
Een goed handhavingsbeleid begint bij de kenbaarheid van het bestemmingsplan bij degenen die het moeten naleven. De inhoud van het plan kan slechts gehandhaafd worden, indien het beleid en de regeling in grote kring ondersteund wordt door de gebruikers van het bestemmingsplan. Een algemene positieve benadering van het bestemmingsplan is om die reden wenselijk.
Een juridische regeling dient inzichtelijk en realistisch te zijn. De voorschriften dienen niet meer, maar ook niet minder te regelen dan noodzakelijk is. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de leesbaarheid, hanteerbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en handhaafbaarheid.
Het sluitstuk van een goed handhavingsbeleid is voldoende controle op de feitelijke situatie in het plangebied. Indien de regels worden overtreden, moeten adequate maatregelen worden getroffen. Indien dit wordt nagelaten ontstaat een grote mate van rechtsonzekerheid.
Een handhaafbaar bestemmingsplan is een bestemmingsplan dat zich goed leent voor het bereiken of het beschermen van gewenste beleidsdoelstellingen en is een goede basis voor eventuele sanctionerende maatregelen. Bij de ontwikkeling van het bestemmingsplan "Glanerbrug 2010” hebben, vanuit het oogpunt van effectieve handhaving bezien, de volgende vragen centraal gestaan:
Met het oog op de toets- en handhaafbaarheid van dit bestemmingsplan is in de planregels onder meer aangegeven wat in ieder geval tot een gebruik in strijd met de bestemming moet worden verstaan. Met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) d.d. 1 oktober 2010 is het algemeen verbod op gebruik van gronden in strijd met de bestemming in artikel 7.10 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) komen te vervallen. In plaats daarvan is nu in artikel 2.1 Wabo geregeld dat het verboden is om zonder omgevingsvergunning gronden in strijd met het bestemmingsplan te gebruiken, waarbij onder gebruik zowel gebruik "in enge zin" als bouwen of aanleggen moet worden verstaan. In aanvulling daarop is in artikel 7.2 Wro een nieuw algemeen gebruiksverbod geïntroduceerd voor activiteiten die niet onder de werking van artikel 2.1 Wabo vallen. Tevens is een eenduidige regeling opgenomen voor het medegebruik van woningen voor de uitoefening van beroeps- of bedrijfsmatige activiteiten en is bij Afwijkings- en wijzigingsbevoegdheden zoveel mogelijk het afwegingskader aangegeven.
Handhaving en het bestemmingsplan "Glanerbrug 2010"
Uit het in aanvulling op de bedrijven- en milieu inventarisatie uitgevoerde onderzoek is gebleken dat een aantal bestaande functies in het plangebied van het bestemmingsplan "Glanerbrug 2010" afwijken van de vigerende bestemming en dat daarvoor ook geen vrijstelling, ontheffing of omgevingsvergunning is verleend dan wel een projectbesluit is genomen. Het overgrote deel van deze functies betreft verspreide detailhandelsfuncties die ter plaatse al geruime tijd, soms al tientallen jaren, aanwezig zijn die om onbekende redenen niet positief zijn bestemd in het huidige bestemmingsplan "Glanerbrug" en waartegen ook nooit handhavend is opgetreden. Deze functies zijn dan ook alle positief bestemd in het voorliggende bestemmingsplan "Glanerbrug 2010". Voor een functie geldt dat deze niet positief wordt bestemd: de verkoop van consumentenvuurwerk op het adres Gronausestraat 1240. Onderstaand wordt op deze functie kort nader ingegaan.
Gronausestraat 1240
Op dit adres is een groothandel gevestigd die sinds jaar en dag tijdens de eindejaarsperiode consumentenvuurwerk verkoopt. Verkoop van consumentenvuurwerk is alleen toegestaan op locaties met een detailhandelsbestemming. Het adres Gronausestraat 1240 heeft geen detailhandelsbestemming, de vuurwerkverkoop valt sinds de inwerkingtreding van het huidige bestemmingsplan "Glanerbrug" onder het overgangsrecht. De groothandel zal op korte termijn verhuizen naar een nieuw pand op het Euregiobedrijvenpark en aldaar de verkoop van consumentenvuurwerk voortzetten. Dit betekent dat er concreet zicht is op beëindiging van de onder het overgangsrecht vallende vuurwerkverkoop op dit adres.
Uit informatie van de afdeling Handhaving van de gemeente Enschede blijkt dat er binnen het plangebied van het bestemmingsplan "Glanerbrug 2010" momenteel geen zaken spelen op het gebied van bouwen in strijd met het vigerende bestemmingsplan.