Plan: | Zuideropgaande 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20118023001-VG02 |
Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.
Langs wegen zijn geluidzones aanwezig, die dienen als aandachtsgebied. Wanneer binnen deze zones wijzigingen plaatsvinden of nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt, dient een akoestisch onderzoek naar de geluidbelasting plaats te vinden. De voorkeurswaarde bedraagt 48dB. Is de geluidsbelasting lager of gelijk aan 48 dB dan kan er zonder meer worden gebouwd. Is de geluidsbelasting hoger dan 48 dB, dan kan onder voorwaarden een hogere waarde verleend worden. Hierbij dient onderbouwd te worden welke maatregelen wel of niet mogelijk zijn om de 48 dB zo dicht mogelijk te benaderen.
De akoestisch relevante wegen in het plangebied zijn:
Voor deze wegen geldt een maximumsnelheid van 60 km/uur.
Conform de Wet geluidhinder (Wgh) hoeft de geluidbelasting op bestaande geluidgevoelige bestemmingen niet getoetst te worden aan de normen uit de Wgh. Het plan is grotendeels conserverend van aard. In het plan wordt een aantal woningen bij recht en een aantal woningen door middel van een wijzigingsbevoegdheid mogelijk gemaakt. Het gaat om in totaal 22 woningen. Er is een akoestisch onderzoek (zie Bijlage 11 Akoestisch onderzoek) uitgevoerd om de geluidsbelasting als gevolg van wegverkeerslawaai op deze locaties inzichtelijk te maken. De geluidsbelasting is inzichtelijk gemaakt voor het jaar 2020.
Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt op alle kavels aan de Carstensdijk en op één kavel aan de Zuideropgaande.
De nieuwbouw aan de Carstensdijk dient op minimaal 16 meter van de rand van de weg geprojecteerd te worden. De geluidbelasting bedraagt dan 53 dB. De genoemde hogere grenswaarden worden op grond van de Wet geluidhinder vastgesteld. De hogere waarde procedure verloopt gelijktijdig met de procedure voor de vaststelling van het ontwerpbestemmingsplan.
Voor de overige kavels waar woningen geprojecteerd zijn, vormt de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai geen belemmering.
De Zuideropgaande ligt niet binnen de geluidcontour van 50 dB(A) rond gezoneerde industrieterreinen. Wel is in het plangebied een aantal bedrijven aanwezig die moet voldoen aan geluidnormen opgenomen in het Activiteitenbesluit of in de omgevingsvergunning.
Locatie Zuideropgaande tussen nr. 99 en 101
De locatie Zuideropgaande (oostzijde) tussen nr. 99 en 101 ligt tegenover het bedrijf Fieten Evenementen. Dit bedrijf valt onder het Activiteitenbesluit op grond van de Wet milieubeheer. Hierin zijn geluidnormen opgenomen waaraan het bedrijf moet voldoen op de gevel van de dichtstbijzijnde woning. Dit betekent dat de geluidbelasting van het bedrijf op de gevel van de woning aan Zuideropgaande 99 moet voldoen aan maximaal 50 dB(A). Deze woning ligt op 28 meter van het bedrijf. De geprojecteerde woning op de kavel tussen nr. 99 en 101 dient ook op minimaal 28 meter van de erfgrens van het bedrijf van Fieten Evenementen aan de Zuideropgaande 120 te worden gesitueerd (zie afbeelding 6).
Afbeelding 6: Geluidcontour (50 dB(A)) van het bedrijf Fieten Evenementen aan Zuideropgaande 120
Voor de overige kavels waar woningen geprojecteerd zijn vormt de geluidsbelasting als gevolg van industrielawaai geen belemmering.
Het railverkeer en de geluidcontouren van het vliegveld Hoogeveen vormen geen belemmering voor de geplande woningbouw in het plangebied.