Plan: | Buitengebied Emmen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0114.2009072-0710 |
Wet geluidhinder
Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. Tevens gaat de Wgh uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen.
Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. Naast de wettelijke kaders ter voorkoming van geluidshinder die in acht moeten worden genomen bij ruimtelijke planvorming moet in het kader van een "goede ruimtelijke ordening" ook gezorgd worden voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de cumulatie van diverse geluidsbronnen.
Wanneer een woning of een andere geluidsgevoelige bestemming wordt geprojecteerd in de zone langs een weg, spoorweg of industrieterrein is de de Wgh van toepassing. Er moet dan akoestisch onderzoek worden uitgevoerd zodat aangetoond kan worden dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Kan niet worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde, dan biedt de Wgh de mogelijkheid af te wijken van de voorkeursgrenswaarde tot een maximale waarde. Dit wordt de hogere waarde procedure genoemd. Bij vaststelling van het bestemmingsplan moet de vookeursgrenswaarde, dan wel een vastgestelde hogere waarde, in acht worden genomen.
Crisis en herstelwet
Deze wet (Chw) voorziet in aanpassing van artikel 48 van de Wgh. De mogelijkheid bestaat sindsdien om de hogere waarde te koppelen aan een wijzigingsplan. Het akoestisch onderzoek hoeft pas ten tijde van de planwijziging te zijn uitgevoerd.
Besluit ruimtelijke ordening
Het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) legt een directe relatie met de Wgh. In het Bro is bepaald dat het bestemmingsplan van woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen en geluidsgevoelige terreinen, die gelegen zijn binnen de geluidszone de ligging en afmetingen aangeeft. Dit betekent dat de voorgevel moet vastliggen en dat gevel niet dichter op de weg mag komen. In het bestemmingsplan zijn de bestaande voorgevels vastgelegd en dit betekent dat er geen uitbreiding van de geluidsgevoelige objecten richting wegen mogelijk is.
Binnen het plangebied is een drietal bedrijventerreinen en/of losse inrichtingen gezoneerd in het kader van de Wet geluidhinder:
Daarnaast ligt van een aantal bedrijventerreinen en/of losse inrichtingen buiten het plangebied, de geluidszones binnen het plangebied:
De geluidscontouren en de bedrijfslocaties van Rademakers Gieterij BV en Norit in Klazienaveen worden opgenomen in het voorbereiding zijnde bestemmingsplan Klazienaveen. De nieuwe milieuvergunningen voor de twee bedrijven leiden tot een geringe aanpassing van de geluidscontouren. Er is vanwege procedurele redenen gekozen om de gewijzigde geluidscontouren in het bestemmingsplan voor Klazienaveen op te nemen.
De geluidszones zijn op de verbeelding van dit bestemmingsplan aangeduid. Binnen deze zones geldt voor de eventueel aanwezige geluidsgevoelige gebouwen dat deze niet dichter naar het bedrijventerrein/ losse inrichting mogen uitbreiden. In het bestemmingsplan zijn de bestaande voorgevels vastgelegd en dit betekent dat er geen uitbreiding van de geluidsgevoelige objecten richting het bedrijventerrein/ losse inrichting mogelijk is. Nieuwe geluidsgevoelige functies mogen in principe niet gerealiseerd worden binnen de zones.
Het plan ligt binnen de invloedssfeer van het industrieterrein Bargermeer. In 1989 is een zone als bedoeld in de Wet geluidhinder vastgesteld rondom het industrieterrein. Voor de woningen die in de geluidzone liggen heeft de Minister van Vrom in 1999 de hoogste toelaatbare geluidsbelastingen (MTG) vanwege het industrieterrein vastgesteld variërend van 55 tot 60 dB(A). Het college van burgemeester en wethouders zorgt door geluidbeheer van het industrieterrein dat deze MTG's niet overschreden worden.
Overigens is het toevoegen van burgerwoningen aan het buitengebied niet mogelijk. In dit bestemmingsplan blijft de mogelijkheid tot het realiseren van nieuwe grondgebonden agrarische bedrijven met bedrijfswoning in de grootschalige veenontginningen gehandhaafd. Daarnaast blijft na afweging de mogelijkheid van een tweede bedrijfswoning bij agrarische bedrijven. Niet rechtstreeks, maar beide mogelijkheden via een wijzigingsprocedure. Bij een dergelijke procedure dient een afweging omtrent geluidsbelasting te worden gemaakt.
Bij vaststelling van het vigerend bestemmingsplan voor het buitengebied Emmen is een akoestisch onderzoek verricht en een hogere geluidswaarde vastgesteld voor zones langs wegen. De hogere waarde is verleend met het oog op de mogelijkheid om via planwijziging nieuwe agrarische bouwpercelen (met bedrijfswoning) te realiseren en vanwege de mogelijkheid van een tweede bedrijfswoning.
In het kader van de verdubbeling van de N37 is een aantal woningen voorzien van geluidswerende voorzieningen. In het buitengebied liggen naast de A37 diverse wegen waarvoor een geluidszone in acht dient te worden genomen.
In dit bestemmingsplan blijft de mogelijkheid tot het realiseren van nieuwe grondgebonden agrarische bedrijven met bedrijfswoning in de grootschalige veenontginningen gehandhaafd. Daarnaast blijft na afweging de mogelijkheid van een tweede bedrijfswoning bij agrarische bedrijven. Beide mogelijkheden via een wijzigingsplan. Uitgaande van de Crisis en herstelwet is er vooraf geen akoestisch onderzoek nodig maar kan per wijzigingsplan ontheffing van de geluidswaarde worden verleend. Op deze wijze wordt sturing gehouden op de inrichting van (grondgebonden) agrarische bouwpercelen zodat voor de bedrijfswoning(en) een aanvaardbaar woon- en leefklimaat gegarandeerd kan worden.
In het buitengebied liggen twee spoortracés, namelijk het tracé Emmen – Coevorden (personenvervoer en transport) en het tracé Nieuw-Amsterdam – Schoonebeek (goederenvervoer ten behoeve van de NAM).
In het kader van het landelijke saneringsproject railverkeerslawaai heeft in het plangebied het geluidsaneringsproject "gevelisolatie Raillawaai te Emmen" plaatsgevonden. Ten aanzien van de woningen die binnen de akoestische invloedssfeer van de spoorweg liggen is onderzocht of maatregelen nodig zijn om aan de wettelijke binnenwaarde te kunnen voldoen. Waar nodig zijn isolerende voorzieningen aangebracht. Het saneringsproject is in 2009 afgerond.
Ten aanzien van de projectie van nieuwe geluidvoelige objecten binnen de geluidszone spoor gelden dezelfde regels als voor de zone langs wegen. Het bestemmingsplan voorziet niet in de projectie van geluidvoelige objecten binnen de geluidszone.