direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Barger-Compascuum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009065-0701

4.3 Verkeersstructuur

4.3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk worden de verkeerskundige en infrastructurele aspecten uit het plangebied bekeken. Hierbij wordt eerst de huidige situatie van het plangebied beschreven. Vervolgens wordt ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen en wensbeelden in het plangebied die met betrekking verkeer en infrastructuur van belang zijn.

Bij deze analyse is gebruik gemaakt van gegevens uit:

  • PVVP (Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan) 2007-2020;
  • Verkeersmodel gemeente Emmen 2005;
  • Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, Bereikbaar en duurzaam veilig 2000. Dit plan kent een doorlooptijd tot 2004. Op dit moment is er nog geen nieuw verkeersbeleid vastgesteld. Het GVVP blijft voorlopig van kracht.
4.3.2 Huidige situatie
4.3.2.1 Wegen

De gemeente Emmen ondersteunt net als bijna alle andere wegbeheerders van Nederland, de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Dit is bekrachtigd door een landelijk convenant te ondertekenen. De wegen in de gemeente Emmen zijn gecategoriseerd conform Duurzaam Veilig met als doel een optimale afstemming te bereiken tussen de functie van de weg, de vormgeving en het gebruik ervan door de weggebruiker. Hiermee wordt beoogd onbedoeld gebruik van de weg, conflicten met hoge snelheids- en richtingsverschillen, alsmede onzeker gedrag te voorkomen. De wegen zijn verdeeld in drie categorieën, stroomwegen, gebiedsontsluitingsweg en erftoegangswegen.

Het plangebied wordt vanuit Emmen ontsloten door de Postweg. De Postweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg. Buiten de bebouwde kom, conform de functie, geldt een 80 km/uur regime. In noord/zuid richting wordt Barger Compascuum ontsloten door de N379 vanaf de A37. De N379 is een provinciale weg met ten zuiden van Barger Compascuum een gebiedsontsluitende functie waar een snelheidsregime van 80 km/uur geldt. Ten noorden van Barger Compascuum is de N379 gecategoriseerd als erftoegangsweg. Hier geldt echter ook nog een maximum snelheid van 80 km/uur. De A37 is een rijksweg met een stroomfunctie. Binnen de bebouwde kom kennen de doorgaande wegen een 50 km/uur-regime hoewel deze wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen. De overige wegen zijn ingericht als 30 km/uur wegen. De wegen hebben allemaal hetzelfde karakter. Het profiel van de wegen is relatief krap, het wegbeeld wordt gedomineerd door geparkeerde auto's op straat. De verbindingen vanuit Emmen, Emmer Compascuum en Klazienaveen zijn direct en hierdoor is de bereikbaarheid van Barger Compascuum goed te noemen.

4.3.2.2 Fietsverkeer

De afstanden binnen Barger Compascuum zijn klein en daardoor goed per fiets af te leggen. De afstanden naar de overige kernen zijn relatief groot. Langs de N 379 ligt een parallelweg waar fietsers gebruik van kunnen maken. Langs de Postweg ligt een vrijliggend fietspad. De fietspaden en parallelwegen hebben voor de fietsers ook een toeristische functie.

4.3.2.3 Openbaar vervoer

Binnen het plangebied haltert één buslijn die deel uitmaakt van het streekvervoer in het gebied rond Emmen. Het plangebied wordt hierdoor verbonden met de kernen Barger Oosterveld, Klazienaveen, Nieuw Dordrecht, Zwartemeer en Emmen. In Emmen kan worden overgestapt op de trein en andere (regionale) buslijnen. De buslijnen volgen de doorgaande route via de Postweg richting het zuiden op de N379.

4.3.2.4 Parkeernorm

Bij toekomstige (nieuwbouw)ontwikkelingen worden vigerende parkeernormen conform de landelijke richtlijnen van het CROW gehanteerd.

4.3.2.5 Verkeersintensiteiten

De gemeente Emmen houdt regelmatig verkeerstellingen. In 2008 zijn in Barger Compascuum de volgende tellingen gehouden:

Postweg tussen Jan Berendstraat en Verlengde Oosterdiep OZ 1650 mvt/etm

Postweg tussen Pastoor Vroomstraat en de Verlengde Oosterdiep WZ 2700 mvt/etm

Verlengde Oosterdiep OZ tussen de Postweg en de Jan Berendstraat 3800 mvt/etm

4.3.2.6 Verkeersveiligheid

Om een uitspraak over de verkeersveiligheid in Barger Compascuum te kunnen doen zijn de ongevallengegevens tussen 2003 en 2007 geraadpleegd. In de genoemde periode zijn er binnen het plangebied in totaal 11 ongevallen geregistreerd.

Bij deze ongevallen zijn 2 slachtofferongevallen waaronder geen dodelijke ongevallen. De overige ongevallen hebben uitsluitend materiële schade. De belangrijkste knelpunten zijn het kruispunt van de Postweg met de Verlengde Oosterdiep OZ en het wegvak Verlengde Diep Westzijde ten zuiden van de Postweg.

4.3.2.7 Toekomstige ontwikkelingen en wensbeelden

  • Naar verwachting zal het aantal autoverplaatsingen licht toenemen met name vanwege de autonome verkeersgroei (toename autobezit en autogebruik). Daarnaast zal door woningbouw het verkeer licht toenemen;
  • Vanwege de bezuinigingen in het openbaar vervoer staan steeds meer buslijnen onder druk. Vanuit sociaal oogpunt is het wenselijk dat Barger Compascuum ook in de toekomst de busverbinding met Emmen behoudt;
  • Behoud van de huidige infrastructuur en waar mogelijk en wenselijk een verbetering.