direct naar inhoud van 3.2 Rijksbeleid
Plan: Bûtengebiet en doarpen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0081.04BP0002-VA02

3.2 Rijksbeleid

3.2.1 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

In de nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) staan de plannen voor ruimte en mobiliteit. Zo beschrijft het kabinet in de Structuurvisie in welke infrastructuurprojecten zij de komende jaren wil investeren. En op welke manier de bestaande infrastructuur beter benut kan worden. Provincies en gemeentes krijgen in de plannen meer bewegingsvrijheid op het gebied van ruimtelijke ordening.

De nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte vervangt verschillende bestaande nota's zoals:

  • de Nota Ruimte;
  • de Structuurvisie Randstad 2040;
  • de Nota Mobiliteit;
  • de MobiliteitsAanpak;
  • de structuurvisie voor de Snelwegomgeving;
  • de agenda Landschap;
  • de agenda Vitaal Platteland;
  • Pieken in de Delta.
3.2.2 Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro)

Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) is op 30 december 2011 in werking getreden. Het Barro stelt regels omtrent de 13 aangewezen nationale belangen zoals genoemd in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte. Deze 13 nationale belangen zijn:

  • 1. Rijksvaarwegen
  • 2. Mainportontwikkeling Rotterdam
  • 3. Kustfundament
  • 4. Grote rivieren
  • 5. Waddenzee en waddengebied
  • 6. Defensie
  • 7. Hoofdwegen en hoofdspoorwegen
  • 8. Elektriciteitsvoorziening
  • 9. Buisleidingen van nationaal belang voor vervoer van gevaarlijke stoffen
  • 10. Ecologische hoofdstructuur
  • 11. Primaire waterkeringen buiten het kustfundament
  • 12. IJsselmeergebied (uitbreidingsruimte)
  • 13. Erfgoederen van uitzonderlijke universele waarde

In het plangebied ligt een klein gedeelte van de Vliegbasis Leeuwarden. Daarnaast liggen er zones over het plangebied, die een relatie hebben met de Vliegbasis. Deze zones zijn door het Rijk geborgd in het Barro en in de Regeling Algemene Regels Ruimtelijke Ordening (Rarro). Van belang voor dit plan zijn de regels ten aanzien van:

  • militaire luchtvaartterreinen en beperkingen in de nabijheid daarvan in verband met geluid en veiligheid;
  • militaire munitieopslagplaats en aanwijzing veiligheidszones;
  • bestemmingsplannen, afwijking van bestemmingsplannen en veiligheidszones;
  • zend- en ontvangstinstallaties en beperkingen in de nabijheid daarvan;
  • militaire radarstations, beperkingen rondom een radarstation en beoordeling gevolgen van bouwwerken.

Met de ligging van deze zones is in dit bestemmingsplan rekening gehouden, door deze als aparte bestemmingen en aanduidingen op te nemen. In Hoofdstuk 5 wordt nader op de bestemmingen en aanduidingen ingegaan.

Eén van de aspecten die in het Barro en het Rarro opgenomen zijn, betreft de zones rond radarstations. Op de vliegbasis Leeuwarden is een radarstation aanwezig. Rond deze radar is een radarverstoringsgebied met een straal van in totaal 75 kilometer gelegen. Binnen 15 kilometer van het radarstation mag, in oplopende stappen, geen of onder voorwaarden bebouwing hoger dan een bepaalde hoogte gerealiseerd worden. Voor de overige 60 kilometer van de straal rond het radarstation geldt een restrictie ten aanzien van bouwen hoger dan 65 meter. Deze afstand is gemeten ten opzichte van de antenne en niet ten opzichte van NAP. In onderstaand figuur is het radarverstoringsgebied rond Leeuwarden aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0081.04BP0002-VA02_0012.png"

Radarverstoringsgebieden rond radarstation Leeuwarden

In het bestemmingsplan wordt behalve windturbines geen bebouwing mogelijk gemaakt die van invloed is of kan zijn voor het radarverstoringsgebied. Een aanvullende zone is daarom opgenomen om te voorkomen dat te hoge windturbines worden gerealiseerd (aanduiding vrijwaringszone - radarverstoringsgebied).

Een ander aspect is het obstakelbeheergebied. Dit is toegelicht in paragraaf 3.3.5.2 Obstakelbeheersgebied.


Dit bestemmingsplan raakt geen andere rijksbelangen zoals deze genoemd zijn in het Barro.