Plan: | Vlagtwedde Dorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0048.BP0905-vs01 |
Bestaande bebouwing
Bij bestaande woonbebouwing staat de huidige kwaliteit van het wonen en verbetering daarvan voorop. Het plan biedt enige ruimte voor kwaliteitsverbetering en aanpassing van woningen aan de eisen van de tijd en eventueel sloop, samenvoeging en renovatie. Daarmee wordt ruimte geboden om in te spelen op veranderende behoeftepatronen, getoetst aan het algemeen belang. Dat betekent dat een zekere uitbreiding van woningen mogelijk is, mits passend in het bebouwingspatroon en mits de bewoningssituatie dat toelaat.
Invullocaties
Vanuit het provinciaal beleid geldt dat in Vlagtwedde nog slechts woningen voor eigen behoefte mogen worden gebouwd. In het uitbreidingsplan Oostersingel bestaan nog enkele bouwmogelijkheden.
Behoudens bestaande bouwmogelijkheden, worden in het bestemmingsplan geen rechtstreekse bouwmogelijkheden gecreƫerd. In het bestemmingsplan wordt een regeling opgenomen waarmee woningen door middel van een wijzigingsprocedure kunnen worden gerealiseerd. Het uitgangspunt voor invullocaties is dat nieuwe bebouwing past binnen de bestaande bebouwingsstructuur en dat de ruimtelijke kwaliteit van het gebied verbeterd. De invullocaties liggen binnen het bestaande bebouwde gebied.
Tevens is in de wijzigingsregels bepaald dat bij gebruik van een wijzigingsbevoegdheid rekening moet worden gehouden met het door de provincie toegekende woningbouwcontingent.
Overleg provincie over het wonen
In het vooroverleg met de provincie Groningen is het thema wonen in relatie tot dit bestemmingsplan aan de orde gekomen. Het gaat daarbij om het voldoen van het bestemmingsplan aan de Omgevingsverordening van de provincie.
In de Reactienota (bijlage 3 bij deze toelichting) wordt daar uitvoerig op ingegaan.
Uitgangspunten voor het gemeentelijk beleid zijn:
De genoemde 40% van de dorpen Vlagtwedde, Sellingen, Bourtange en Ter Apelkanaal betreft maximaal 64 woningen.
Voor het voorliggende bestemmingsplan Vlagtwedde wordt daarvan maximaal de helft (circa 30 woningen) gereserveerd). Een dergelijk aantal sluit aan bij de ontwikkeling van de woningbouw over de laatste 10 jaar. In die periode zijn er 28 woningen aan de woningvoorraad toegevoegd. Ervan uitgaande dat een vergelijkbaar aantal wooneenheden de komende jaren zal worden gerealiseerd, wordt een dergelijk aantal als uitgangspunt in dit bestemmingsplan genomen. Daarvan zijn vanuit een direct bouwrecht een vijftal woningen realiseerbaar op de locatie De Wit als afronding van een herstructureringsproject (sloop / sanering garage en realisatie koopwoningen).
Voor het overige zal het gaan om ingebruikname van vrijkomende bedrijfsgebouwen c.q. vervangende nieuwbouw. Het aantal zelfstandige woningen dat hiermee kan toenemen is in de wijzigingsbevoegdheid (artikel 25.1, onder a en b) op maximaal 20 gesteld. Daarnaast geldt nog een locatiegebonden wijzigingsbevoegdheid (artike 25.1, onder c) voor maximaal vijf woningen.
Dit beleid betekent dat bij de dorpen vrijwel wordt afgezien van ontwikkeling van nieuwe uitleggebieden Binnen het bestaand gebied van de dorpen kan op deze wijze snel en flexibel worden gereageerd op woonwensen. Zeker in moeilijke economische tijden kan daarmee de woningmarkt goed worden gefaciliteerd.
Kamerverhuur
In het bestemmingsplan zijn mogelijkheden opgenomen om binnen bestaande woonhuizen een aantal kamers te verhuren. Om de opzet kleinschalig te houden en negatieve gevolgen voor de directe omgeving te voorkomen, mogen maximaal 3 kamers worden verhuurd. Kamerverhuur moet altijd in samenhang met de woonfunctie worden uitgeoefend en moet daarom plaatsvinden in de hoofdbebouwing. Na toestemming van burgemeester en wethouders kunnen in bepaalde gevallen maximaal 5 kamers worden verhuurd.
Aanvulling bij vaststelling
De provincie Groningen heeft een formele zienswijze tijdens de terinzagelegging van het bestemmingsplan ingediend. Met name heeft de provincie bezwaar gemaakt tegen een aantal wijzigingsbevoegdheden in het plan, waarbij functies kunnen worden omgezet naar een woonfunctie. Met het oog daarop is de betreffende wijzigingsbevoegdheden een kwantitatieve regeling opgenomen. Daaruit komt naar voren dat woningbouw door toepassing van de wijzigingsbevoegdheden gebonden is aan een maximale toename van 25 woningen.
De achterliggende motivering sluit aan bij de hiervoor gegeven motivering onder "overleg provincie over het wonen" en rust daarnaast op de volgende gedachten:
Uitgangspunten voor het bestemmingsplan
Het bovenstaande leidt tot de volgende uitgangspunten voor de functie wonen: