Plan: | Bestemmingsplan Buitengebied 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0040.bp00019-41vg |
De reserveringen voor infrastructuur die door de provincie zijn aangegeven zijn: verbreding van de N33 en de nieuwe ontsluiting van Steendam op de N33 via de Geerlandweg (hetgeen een onderdeel vormt van de Structuurvisie Steendam Schildmeer). De nieuwe aansluiting op de N33 is inmiddels gerealiseerd. De reserveringszone langs de N33 die in het POP 3 is opgenomen heeft te maken met de mogelijkheid de autoweg om te bouwen tot vierbaans autoweg. In het bestemmingsplan is hier indirect rekening mee gehouden door geen nieuwe ontwikkelingen toe te staan die toekomstige aanleg onnodig frustreert. Er is altijd een aparte ruimtelijke procedure nodig (bestemmingsplan of inpassingsplan).
Ook het tracé voor de buisleidingenstraat Delfzijl-Eemshaven is niet opgenomen omdat het voorkeurstracé voor deze buisleidingstraat nog niet bekend. In een later stadium zal een keuze over het tracé worden gemaakt door de provincie. Indien dan blijkt dat het tracé binnen Slochteren ligt, zal te zijner tijd in het bestemmingsplan een reservering worden opgenomen. Hetzelfde geldt voor de reservering van tracés die voortvloeien uit de Structuurvisie Buisleidingen vast te stellen door het Rijk.
In de Structuurvisie Buitengebied is in beeld gebracht op welke wegen knelpunten zijn als gevolg van het profiel en/of het verloop van de weg. Met het verloop wordt bedoeld of er veel bochten in de weg zitten. In combinatie met een smalle weg leidt dit tot problemen als vrachtverkeer of landbouwverkeer moet passeren met andere voertuigen. In het kader van de kavelaanvaardingswerkzaamheden worden in het gebied rond Luddeweer en Overschild bermen worden verbreed ten behoeve van het landbouwverkeer. Echter geven deze maatregelen geen verbetering van passeermogelijkheden voor andersoortig verkeer.
Bermverbreding zal worden toegepast langs het Afwateringskanaal tussen Slochtermeenteweg en Westerpaauwenweg, langs de Graauwedijk tussen de Meenteweg en Luddeweersterweg en langs de Luddeweersterweg tussen de Laanweg en de Slochtermeenteweg. Daarnaast wordt op enkele locaties de berm langs de Slochtermeenteweg en de westzijde van de Laanweg verbreed. In het kader van de kavelaanvaardingswerkzaamheden in het genoemde gebied worden geen funderingen aangepast. Zodoende zal de wegbelasting beperkt blijven op wegen waar dit nu zo is.
Daarnaast zijn op vele ruilverkavelingswegen ook knelpunten als het gaat om gebruik door verkeer met hoge as-lasten. De fundering van deze wegen leidt tot problemen als deze veelvoudig door zwaar verkeer worden bereden. Gezien de slechte bodemgesteldheid in de gemeente kan dit probleem nauwelijks bij de bron opgelost worden door verbetering van de fundering, vanwege de kosten die dit met zich meebrengt. Op verschillende wegen in het buitengebied bedraagt de maximale toegestane aslast 4,8 ton, zodat het onderhoud van de wegen beheersbaar blijft. Een zwaardere belasting leidt tot onevenredig meer beheer en hogere beheerkosten van de betreffende wegen.
Eén van de aanvullende mogelijkheden om het passeerprobleem op te lossen is om passeerstroken aan te leggen.
In het kader van het op te stellen Mobiliteitsplan zullen de noodzaak, financiële haalbaarheid en ruimtelijke inpasbaarheid van diverse verkeerskundige aspecten in het buitengebied worden belicht, waaronder de passeerproblemen. Kaders en afwegingen om te komen tot oplossingen worden meegenomen in het Mobiliteitsplan dat op later te bepalen tijdstip wordt opgesteld.