direct naar inhoud van 2.1 Bestemmingen
Plan: Weguitbreiding rijksweg A6 traject Hollandsebrug-Havendreef
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BPalg03-vg01

2.1 Bestemmingen

Het bestemmingsplan biedt een planologisch kader aan een weguitbreidingsproject waarvoor een tracéwetprocedure is gevolgd. Tijdens de procedure is het grootste deel van tracé van de weg nauwkeurig vastgelegd. Het tracébesluit (TB) is leidend voor de vormgeving van de bestemmingen. In de bestemmingen wordt daarom ook verwezen naar de maatregelen die zijn opgenomen in het TB. In het bestemmingsplan wordt gebruik gemaakt van de onderstaande bestemmingen.

Verkeer

Functionele mogelijkheden

Ter plaatse van deze bestemming 'Verkeer' zijn de rijbanen en bijbehorende onderdelen van de snelweg en het onderliggende wegennet toegestaan. Rijbanen, middenbermen, bermsloten en kleinere groenelementen maken ook deel uit van de verkeersbestemming. Het aantal rijbanen is exact vastgelegd met een verwijzing naar het tracébesluit.

De bestemming biedt voldoende flexibiliteit voor ondergeschikte aanpassingen. Voor de middenbermen en ondergeschikte groenstroken wordt daarom de bestemming 'Verkeer' gehanteerd. Daardoor is het mogelijk om (binnen de marges van het tracébesluit) de ligging of begrenzing van de weg aan te passen.Vanwege de (beroeps)vaarweg ter hoogte van de Hollandse Brug is binnen de bestemming ook het verkeer en vervoer te water toegestaan.

Wegverbreding A6

Het aantal rijbanen van de A6 wordt over de gehele lengte van de gemeente Almere vergroot. Een groot gedeelte van de wegverbreding vindt plaats in de huidige middenberm, zodat er weinig extra ruimtebeslag aan de orde is. De verbreding tussen de Hollandsebrug en de Veluwedreef vindt plaats aan de zuidzijde van de huidige weg. Daarnaast vergt de aanpassing van de belangrijkste knooppunten ruimte buiten het bestaande wegtracé. In de onderstaande tabel worden de wegaanpassingen per deeltraject aangegeven. Voor de volledigheid is in de tabel het hele traject van het tracébesluit vanaf de Hollandsebrug tot en met de Buitenring opgenomen.

A6 tussen knooppunt Muiderberg en de Hoge Ring  
Wijziging van de A6   Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 4 rijstroken tussen km 42,8 en km 44,8.   Realisatie van een invoegstrook ter
plaatse van km 43,7 voor verkeer vanaf de IJsselmeerweg richting knooppunt
Hoge Ring.  
    Realisatie van een uitvoegstrook ter
plaatse van km 43,3 voor verkeer richting IJsselmeerweg.  
  Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 4 rijstroken naar een hoofdrijbaan van 2 rijstroken en een parallelbaan van 3 rijstroken tussen km 44,8 en km 46,9.   Realisatie van een uitvoegstrook ter
plaatse van km 45.5 voor verkeer
richting Pampusweg.  
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 3 rijstroken naar 4 rijstroken tussen km 42,8 en km 44,7.   Realisatie van een invoegstrook ter
plaatse van km 43,2 voor verkeer vanaf de IJsselmeerweg richting
Amsterdam/Eemnes (A1).  
    Realisatie van een uitvoegstrook ter
plaatse van km 43,7 voor verkeer van
knooppunt Hoge Ring richting IJsselmeerweg.  
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 3 rijstroken naar 5 rijstroken tussen km 44,7 en km 45,3.    
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 3 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 3
rijstroken parallelbaan tussen km 45,3 en km 45,6.  
Realisatie van een invoegstrook ter
plaatse van km 45,6 voor verkeer vanaf de Pampusweg richting
Amsterdam/Eemnes (A1).  
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 3 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2
rijstroken parallelbaan tussen km 45,6 en km 46,2.  
Realisatie van een uitvoegstrook ter
plaatse van km 46,1 voor verkeer van
knooppunt de Hoge Ring richting
Pampusweg.  
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 3 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 4
rijstroken parallelbaan tussen km 46,2 en km 47,2.  
 
Realisatie wisselbaan   Realisatie wisselbaan met 2 rijstroken tussen km 42,8 en km 47,0 voor verkeer van Amsterdam naar Almere en vice versa.    
    Realisatie verbindingsweg voor verkeer van noordelijke hoofdrijbaan naar wisselstrook richting Muiderberg ter plaatse van km 46,8.  
Realisatie busbaan   Realisatie busbaan Realisatie busbaan langs de noordelijke hoofdrijbaan tussen km 42,8 (A6) en km 44,6 (A6).    
De Hoge Ring  
Realisatie
verbindingswegen  
Realisatie verbindingsweg voor verkeer van Amsterdam (A6) naar Lelystad (A6) met 2
rijstroken hoofdrijbaan en 2 rijstroken parallelbaan tussen km 46,9 en km 48,1.  
Realisatie weefstrook tussen km 47,8 en km 48,1 voor verkeer van Amsterdam (A1) richting Havendreef en voor verkeer vanaf de Hoge Ring(S101) naar Lelystad (A6).  
  Realisatie verbindingsweg tussen parallelbaan A6 en de Hoge Ring (S101) voor verkeer van Amsterdam naar Almere Stad-West met 2 rijstroken tussen km 47,0 (A6) en km 3,4 (S101).    
  Realisatie verbindingsweg voor verkeer van Lelystad (A6) naar Amsterdam (A6) met 4
rijstroken tussen km 47,2 en km 48,1.  
 
  Realisatie verbindingsweg voor verkeer van Lelystad (A6) naar Amsterdam (A6) met 2
rijstroken hoofdrijbaan en 2 rijstroken parallelbaan tussen km 47,0 en km 47,2.  
 
  Realisatie verbindingsweg tussen de A6 (km 48,1) en de Hoge Ring (S101) (km 3,4) voor verkeer van Lelystad naar Almere Stad-West met 1
rijstrook.  
 
  Realisatie verbindingsweg tussen de Hoge Ring(S101) en de parallelbaan A6 voor verkeer van Almere Stad-West naar Amsterdam met 2 rijstroken tussen km 3,4 (S101) en km 47,0 (A6).    
  Realisatie verbindingsweg tussen de Hoge Ring (S101) (km 3,4) en de A6 (km 47,8) voor verkeer van Almere Stad-West naar Lelystad met 1 rijstrook.    
Realisatie wisselbaan   Realisatie wisselbaan Realisatie wisselbaan met 1 rijstrook tussen km 46,5 (A6) en km 3,0 (S101 Hoge Ring) voor verkeer van Amsterdam naar Almere Stad-West en
vice versa.  
Realisatie verbindingsweg voor verkeer van wisselstrook naar zuidelijke hoofdrijbaan richting Lelystad ter plaatse
van km 46,5.  
    Realisatie verbindingsweg voor verkeer van noordelijke hoofdrijbaan naar wisselstrook richting Muiderberg ter plaatse van km 47,4.  
Tussen de Hoge Ring en knooppunt Almere  
Wijziging van de A6 tussen km 48,1 en km 57,0   Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2
rijstroken parallelbaan tussen km 48,1 en km 54,4.  
Realisatie weefstrook tussen km 48,1 en km 48,3 voor verkeer van Amsterdam (A1) richting Havendreef en voor verkeer vanaf de Hoge Ring (S101) naar Lelystad (A6).  
    Realisatie doorsteek van 1 rijstrook van hoofdrijbaan naar parallelbaan tussen km 48,5 en km 48,8 voor verkeer richting Lelystad.  
    Realisatie weefstrook tussen km 49,3 en km 49,9 voor verkeer vanaf de Havendreef richting Lelystad Almere en voor verkeer van knooppunt Hoge Ring richting de nieuwe afrit Almere Haven
West.  
    Realisatie weefstrook tussen km 52,1 en km 53,0 voor verkeer vanaf de nieuwe toerit Almere Haven Oost richting Lelystad en voor verkeer vanaf knooppunt de Hoge Ring richting afrit
Almere Stad.  
    Realisatie afrit met 2 rijstroken ter
plaatse van km 53,0 voor verkeer van
knooppunt Hoge Ring richting de
Veluwedreef/Waterlandseweg.  
    Realisatie invoegstrook ter plaatse van km 3,4 voor verkeer van Veluwedreef/Waterlandseweg richting Lelystad.  
  Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 4 rijstroken tussen km 54,4 en km 55,4.    
  Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2
rijstroken parallelbaan tussen km 55,4 en km 57,0.  
Realisatie uitvoegstrook ter plaatse van km 56,0 voor verkeer van knooppunt Hoge Ring richting de Tussenring.  
    Realisatie weefstrook tussen km 56,5 en km 57,0 voor verkeer van de Tussenring richting Lelystad en voor verkeer van knooppunt Hoge Ring richting Eemnes.  
Verwijdering bestaande
aansluiting  
Verwijdering bestaande aansluiting Almere Haven.    
Wijziging van de A6
tussen km 48,1 en km 57,0  
Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2 rijstroken parallelbaan tussen km 48,1 en km 54,0.   Realisatie weefstrook tussen km 48,1 en km 48,7 voor verkeer vanaf Lelystad richting knooppunt de Hoge Ring en voor verkeer vanaf de Havendreef richting Amsterdam.  
    Realisatie doorsteek van 1 rijstrook van parallelbaan naar hoofdrijbaan tussen km 48,7 en km 48,9 voor verkeer richting Amsterdam.  
    Realisatie toerit plus weefstrook tussen km 49,2 en km 49,9 voor verkeer vanaf de nieuwe aansluiting Almere Haven West naar knooppunt Hoge Ring en voor verkeer van Lelystad richting Havendreef.  
    Realisatie weefstrook tussen km 52,1 en km 53,0 voor verkeer van de Veluwedreef/Waterlandseweg naar
nieuwe aansluiting Almere Haven Oost.  
    Realisatie uitvoegstrook ter plaatse van km 53,4 voor verkeer van Lelystad naar de Veluwedreef/Waterlandseweg.  
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 2 naar 4 rijstroken tussen km 54,0 en km 55,4.    
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2
rijstroken parallelbaan tussen km 55,4 en km 57,0.  
Realisatie uitvoegstrook ter plaatse van km 56,0 voor verkeer van knooppunt Hoge Ring richting de Tussenring.  
    Realisatie weefstrook tussen km 56,5 en km 57,0 voor verkeer van de Tussenring richting Lelystad en voor verkeer van knooppunt Hoge Ring richting Eemnes.  
Knooppunt Almere  
Wijziging van de A6   Realisatie hoofdrijbaan voor verkeer van Almere (A6) richting Lelystad (A6) met 2 rijstroken
hoofdrijbaan en 2 rijstroken parallelbaan tussen km 57,0 en km 58,3.  
 
  Realisatie hoofdrijbaan voor verkeer van Lelystad (A6) richting Almere (A6) met 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2 rijstroken parallelbaan tussen km 57,0 en 58,3.    
Realisatie
verbindingswegen  
Realisatie verbindingsweg voor verkeer van Almere (A6) richting Eemnes (A27) met 2 rijstroken tussen km 57,0 en km 117,6.    
  Realisatie verbindingsweg voor verkeer van Eemnes (A27) naar Lelystad (A6) met 2 rijstroken tussen km 117,6,(A27) en km 58,3 (A6).    
Tussen knooppunt Almere en km 63,0  
Wijziging A6   Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2
rijstroken parallelbaan tussen km 58,3 en km 60,6.  
Realisatie weefstrook tussen km 58,3 en km 59,0 voor verkeer vanaf knooppunt Hoge Ring naar de Spectumdreef en van Eemnes richting Lelystad.  
    Realisatie invoegstrook ter plaatse van km 59,5 voor verkeer vanaf de
Spectumdreef naar Lelystad.  
  Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 1
rijstrook parallelbaan tussen km 60,6 en km 60,9.  
Realisatie afrit naar de aansluiting
Almere Buiten Oost voor verkeer van
knooppunt Almere ter plaatse van km
60,6 richting de Buitenring.  
  Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 3 rijstroken tussen km 60,9 en
63,0.  
Realisatie van een invoegstrook ter
plaatse van km 61,8 voor verkeer van
de Buitenring naar Lelystad.  
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 2
rijstroken parallelbaan tussen km 58,3 en km 60,7.  
Realisatie weefstrook tussen km 58,3 en km 59,0 voor verkeer van de
Spectumdreef richting knooppunt de
Hoge Ring en voor verkeer van Lelystad richting Eemnes.  
    Realisatie uitvoegstrook ter plaatse van km 59,4 voor verkeer vanaf Lelystad richting de Spectumdreef.  
  Uitbreiding van de noordelijke rijbaan van 2 rijstroken naar 2 rijstroken hoofdrijbaan en 1
rijstrook parallelbaan tussen km 60,7 en km 60,9.  
Realisatie toerit ter plaatse van km 60,7 voor verkeer vanaf de Buitenring naar
knooppunt Almere.  
    Realisatie uitvoegstrook ter plaatse van km 60,9 voor verkeer vanaf Lelystad richting parallelbaan.  

Tabel 2.1 Beoogde aanpassingen

Onderliggend wegennet

Als gevolg van de verbreding worden de kunstwerken (viaducten) van het onderliggende wegennet aangepast. In samenhang met de verbreding van de A6, wordt de Hoge Ring anders ingericht tot de Herman Gorterweg/Neonweg. Het kruispunt met de Elementendreef en de Audioweg wordt daarbij ongelijkvloers uitgevoerd.

Stil asfalt en geluidsschermen

De aanstaande aanpassing van de wegen wordt tevens aangrepen om, waar mogelijk, de leefomgevingskwaliteit te verbeteren. Door de geluidsmaatregelen wordt een sterke afname van het geluidsniveau gerealiseerd. Bij 95% van de woningen neemt het geluidsniveau af. In Almere Buiten en Almere Stad neemt het aantal geluidgehinderden boven de 48 dB beperkt toe. In het Tracébesluit zijn verschillende maatregelen opgenomen om onaanvaardbare hinder te voorkomen en de leefbaarheid te verbeteren. Op de verschillende delen van de A6 wordt dubbellaags ZOAB worden toegepast (stil asfalt).

Ook wordt langs de A6 enkele honderden meters geluidscherm aangelegd. Langs de Hoge Ring wordt tevens 440 meter geluidscherm gerealiseerd. De beoogde geluidsschermen en de hoogte daarvan zijn in het bestemmingsplan specifiek aangeduid, zodat naar de omwonenden een maximale bouwhoogte wordt gegarandeerd.

In paragraaf 4.3 wordt nader ingegaan op het aspect geluid.

Inpassingsmaatregelen

Inpassingsmaatregelen met belangrijke ruimtelijke consequenties zijn voorzien van een specifieke regeling. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om geluidschermen en de faunapassage. Maatregelen die betrekking hebben op de inrichting en het beheer van gronden, worden binnen de bestemming 'Verkeer' mogelijk gemaakt. Het gaat daarbij om landschappelijke inpassing (beplanting) en natuurvriendelijk gebruik van oevers.

In paragraaf 4.8 wordt nader ingegaan op het aspect ecologie.

Overige bouwwerken

Omdat er in het plangebied meerdere viaducten en overige kunstwerken aanwezig zijn en een specifieke bestemming niet noodzakelijk is, worden deze via een algemene regeling mogelijk gemaakt. Voor deze bouwwerken geldt een maximale hoogte van 20 meter. Voor overige bouwwerken geen gebouw zijnde, zoals lichtmasten en antennes, zijn gedifferentieerde hoogtes opgenomen.

Groen

Functionele mogelijkheden

Structuurbepalend groen wordt voorzien van de bestemming 'Groen'. Binnen deze bestemming kan de landschappelijke inpassing van het wegtracé worden gerealiseerd en wordt de inrichting van bermen mogelijk gemaakt. Naast beplanting en dergelijke, zijn binnen deze bestemming ook waterpartijen mogelijk. Een aantal groengebieden zijn, overeenkomstig de huidige bestemmingsregeling, mede bestemd voor dagrecreatief gebruik.

Landschappelijke inpassing

In landschapsplannen bij het Tracébesluit zijn inrichtingsmaatregelen opgenomen en voorstellen voor de landschappelijke inpassing voor de verbrede A6 en de aanpassingen van bijbehorende knooppunten. Het project wordt gerealiseerd in stedelijke en landelijke gebieden en vraagt per gebied om een specifieke inpassingsoplossing. Bij de landschapsplannen zijn de volgende algemene principes gehanteerd:

  • er wordt in beginsel uitgegaan van een standaard wegprofiel met een talud van 1:3. Op plaatsen waar deze ruimte niet beschikbaar is of extra ruimte nodig is voor watercompensatie is gekozen voor een steiler talud;
  • langs de wegen wordt beplanting aangebracht, tenzij er sprake is van een zichtlocatie;
  • geluidsmaatregelen worden in eerste instantie beperkt met stiller asfalt. Indien dit niet voldoende is, wordt gekeken naar aanvullende maatregelen als schermen en wallen. Over het algemeen worden schermen in de woongebieden en landelijk gebied gesloten en groen uitgevoerd. Passages van bedrijventerreinen worden in beginsel uitgevoerd met transparante schermen.

Bebouwing

Er mogen binnen deze bestemming geen gebouwen worden opgericht. Bouwwerken als lichtmasten, antennes en kunstobjecten zijn wel toegestaan tot een beperkte hoogte.

Natuur

Functionele mogelijkheden

Voor het water ter hoogte van de Hollandsebrug en het Beginbos wordt de bestemming 'Natuur' gehanteerd. Deze gronden maken namelijk deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur. Binnen de bestemming is recreatief medegebruik toegestaan.

Bebouwing

Binnen de bestemming 'Natuur' is zeer beperkt bebouwing toegestaan, bijvoorbeeld ten behoeve van sanitaire voorzieningen.

Recreatie

Functionele mogelijkheden

Voor het Zilverstrand is de bestemming 'Recreatie' opgenomen. Binnen deze bestemming zijn recreatieve doeleinden toegestaan en zijn paden, parkeerplaatsen en andere voorzieningen ter ondersteuning van deze functie mogelijk. In het TB is een tijdelijk werkterrein opgenomen. Dit terrein ligt binnen de bestemming 'Recreatie' en heeft een aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - tijdelijk werkterrein' gekregen.

Bebouwing

Binnen de bestemming 'Recreatie' is zeer beperkt bebouwing toegestaan, bijvoorbeeld ten behoeve van sanitaire voorzieningen.

Water

Functionele mogelijkheden

Voor belangrijke watergangen en grotere waterpartijen wordt de bestemming 'Water' gehanteerd. Naast water zijn binnen deze bestemming onder andere natuurvriendelijke oevers en recreatief medegebruik toegestaan. Vanwege de (beroeps)vaarweg ter hoogte van de Hollandse Brug is binnen de bestemming ook het verkeer en vervoer te water toegestaan.

Bebouwing

Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden opgericht met een maximale hoogte van 5 m.

Leiding - Gas

Functionele mogelijkheden

Ter bescherming van de twee aardgastransportleidingen in het plangebied (zie paragraaf 4.5 en paragraaf) is een dubbelbestemming 'Leiding - Gas' opgenomen. Deze gronden zijn mede bestemd voor ondergrondse leidingen voor het transport van gas, met de daarbij behorende belemmeringenstrook. De dubbelbestemming ligt op 4 meter aan weerszijden van de leiding. Voor aanleg- en graafwerkzaamheden die van invloed kunnen zijn op de aardgastransportleidingen moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Ook is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor burgemeester en wethouders om de dubbelbestemming 'Leiding-Gas' uit het plan verwijderen, indien het transport van gas ter plaatse is beëindigd.

Bebouwing

Om de twee aardgastransportleidingen te beschermen tegen graafschade en het beheer van de leiding veilig te stellen, zijn ter plaatse van de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' alleen bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan ten behoeve van de gastransportleidingen en tot een maximale bouwhoogte van 3 meter. Bouwwerken ten behoeve van de andere bestemmingen kunnen alleen worden gerealiseerd indien de veiligheid van de betrokken leidingen niet wordt geschaad en vooraf schriftelijk advies is ingewonnen bij de betrokken leidingbeheerder. Een omgevingsvergunning kan slechts worden verleend indien geen kwetsbare objecten worden toegelaten.

Leiding-Hoogspanningsverbinding

Functionele mogelijkheden

Ter bescherming van de bovengrondse hoogspanningsverbinding in het plangebied (zie paragraaf 4.7) is een dubbelbestemming 'Leiding - Hoogspanningsverbinding' opgenomen. Deze gronden zijn mede bestemd voor het transport van electriciteit door een bovengrondse hoogspanningsverbinding van 380 kV (kilovolt) met bijbehorende belemmeringenstrook. De dubbelbestemming ligt op 36 meter aan weerszijden van de hartlijn van de hoogspanningsverbinding. Voor aanleg- en graafwerkzaamheden die van invloed kunnen zijn op de hoogspanningsverbinding moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Ook is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor burgemeester en wethouders om de dubbelbestemming 'Leiding - Hoogspanningsverbinding' uit het plan te verwijderen, indien het leidingtransport voor hoogspanning ter plaatse is beëindigd.

Bebouwing

Om de hoogspanningsverbinding te beschermen en het beheer veilig te stellen, zijn ter plaatse van de dubbelbestemming 'Leiding - Hoogspanningsverbininding' alleen gebouwen en bouwwerken toegestaan ten behoeve van het transport van electriciteit door een bovengrondse hoogspanningsverbinding. De maximale bouwhoogte van gebouwen en bouwwerken bedraagt 3 meter. De hoogte van de hoogspanningsmasten mag niet meer dan 50 meter bedragen. Bouwwerken ten behoeve van de andere bestemmingen kunnen alleen worden gerealiseerd indien geen onevenredige aantasting plaatsvindt van het doelmatig functioneren van de hoogspanningsverbinding en vooraf schriftelijk advies is ingewonnen bij de betrokken beheerder van de hoogspanningsverbinding.

Waterstaat - Waterkering

Functionele mogelijkheden

Ter hoogte van de Hollandsebrug is een dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering' opgenomen om de primaire waterkering ter plaatste te beschermen. Ter plaatse van deze dubbelbestemming zijn dijken, kaden, dijksloten en overige voorzieningen ten behoeve van de waterkering toegestaan. De dubbelbestemming heeft alleen betrekking op de kernzone van de waterkering. De binnen-, buiten- en tussenbeschermingszone worden beschermd via het bouwbeleid van het Waterschap.

Bouwwerken

Ter plaatse van deze dubbelbestemming mogen geen gebouwen worden gebouwd. Alleen bouwwerken, geen gebouwen zijnde, ten behoeve van de dubbelbestemming zijn toegestaan. Bouwwerken ten behoeve van de andere bestemmingen kunnen alleen worden gerealiseerd na advies van de beheerder van de waterkering omtrent de bouwactiviteiten.

vrijwaringszone - dijk 1

Functionele mogelijkheden

Om de stabiliteit van de primaire waterkering te garanderen geldt aan weerszijden van de dijk een terughoudend bouwbeleid. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt in een binnenbeschermingszone en een buitenbeschermingszone. De aanduiding 'vrijwaringszone - dijk 1' heeft betrekking op de binnenbeschermingszone en reikt 20 meter vanaf de teen van de dijk.

Bebouwing

Bouwplannen binnen deze zone moeten worden afgestemd met het waterschap.

vrijwaringszone - dijk 2

Functionele mogelijkheden

De aanduiding 'vrijwaringszone - dijk 2' is van toepassing op de buitenbeschermingszone. Binnendijks heeft deze zone een omvang van 80 meter. Buitendijks gaat het om een zone van 155 meter. In de buitenbeschermingszone geldt geen beperking voor bouwactiviteiten. Wel geldt er een verbod op diepe ontgrondingen.