Plan: | Film-, Park-, Dans-, Verzetswijk en Lumièrepark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP2FHKNRS01-oh01 |
Autoverkeer
Ontsluiting
Door het plangebied lopen een paar belangrijke gebiedsontsluitingswegen te weten Veluwedreef, Cinemadreef, Hagevoortdreef en Vrijheidsdreef. De Veluwedreef en Cinemadreef verzorgen de verbinding tussen het centrumgebied van Almere-Stad en de A6. De Hagevoortdreef verbindt de Tussenring met de Veluwedreef en de Vrijheidsdreef ontsluit de Verzetwijk richting het centrum.
De Veluwedreef is met zijn 2x2 rijstroken de zwaarst belaste dreef in Almere. Vanaf de dreef worden Danswijk, Filmwijk en Parkwijk via een 9-tal kruispunten ontsloten.
Momenteel kenmerkt de Veluwedreef zich als een weg met in de spits problemen in de verkeersafwikkeling. In kader van de drevenstudie zijn voorstellen geformuleerd om de doorstroming te verbeteren. Dit betekent in veel gevallen dat er rechtsaf vakken aan de weg toegevoegd worden. Op termijn moet rekening worden gehouden met een verbreding van de Veluwedreef naar 2x3 rijstroken.
De Hagevoortdreef heeft nu bij de aansluiting met de Veluwedreef en met de Tussenring problemen in de verkeersafwikkeling. Ook hier zullen extra rijstroken moeten worden gemaakt om het verkeer beter te kunnen afwikkelen.
De Cinemadreef kent vooral nabij het centrum problemen met de verkeersafwikkeling. Uit oogpunt van verkeersveiligheid scoren de afslagen naar de woonwijken relatief slecht. Door de hoge verkeersdruk op de dreef zelf neemt het invoegend verkeer te veel risico.
De Vrijheidsdreef wordt momenteel vaak gebruik als alternatief voor de Veluwedreef tijdens de spitsperiode. Hierdoor is de verkeersdruk op deze dreef hoger dan aanvankelijk gepland. De verkeersafwikkeling is sterk verbeterd door het reconstrueren van de rotonde Veluwedreef-Vrijheidsdreef-Randstaddreef tot turborotonde en door de kruispunten Vrijheidsdreef-Marathonlaan -FransHalsstraat en Vrijheidsdreef -Radio Oranjelaan om te bouwen tot rotondes.
Door de afslagen vanaf de dreven hebben de verblijfsgebieden een fijnmazig net van buurtwegen, veelal uitgevoerd als ruime lanen.
De Verzetswijk is via twee buurtstraten aangetakt op de Vrijheidsdreef, te weten de Radio Oranjelaan en de Verzetslaan, welke intern met elkaar zijn verbonden.
Parkwijk wordt via de Parkwijklaan ontsloten, deze weg ligt in het verlengde van de Cinemadreef en loopt via een ruime boog door de wijk om vervolgens aan te sluiten op de Hagevoortdreef. Halverwege sluit de Pereboomweg de Parkwijklaan kort naar de Veluwedreef. De Haagbeukweg verbindt de wijk aan de noordzijde met Verzetswijk en aan de zuidzijde via de Fruitweg met de Hagevoortdreef.
Danswijk is in 3 delen verdeeld met ieder een centrale ontsluitingsweg te weten de Danslaan, Folkloreweg en Isadora Duncanweg. Intern zijn deze wegen doorgekoppeld.
Filmwijk kenmerkt zich door een sterk versnipperde ontsluitingsstructuur. Ten noorden van de Cinemadreef ligt een deel dat via de Charlie Chaplinweg wordt ontsloten op de Cinemadreef en onder het spoor door op de Randstaddreef.Ten zuiden van de Cinemadreef ligt het Bouwrai deel welke via twee aansluitingen is aangetakt op de Cinemadreef. Dit deel is ook nog vanaf de Veluwedreef via de David Nivenweg en de Romy Schneiderweg ontsloten. Het middendeel dat veelal uit vrijstaande woningen bestaat is ontsloten via de Romy Schneiderweg, Joris Ivenslaan en Bunuellaan. Het zuidelijk deel van de wijk kan via de Bunuellaan, J. Tatilaan en Hitchcocklaan naar de Veluwedreef rijden.
Het Lumièrepark kenmerkt zich door het ontbreken van een auto-ontsluiting. Momenteel is het gebied alleen per fiets of te voet ontsloten.
Het Laterna Magikapark wordt juist door haar ligging tussen Filmwijk en Parkwijk/Danswijk door vele buurtwegen doorsneden, zijnde de afslagen vanaf de Veluwedreef. Aan deze wegen worden de vele voorzieningen in het Laterna Magikapark ontsloten.
Snelheid
In Almere kennen de verblijfsgebieden, passend binnen duurzaam-veilig, een maximum snelheid van 30 km/h. Op de gebiedsontsluitingswegen bedraagt de maximum snelheid 50 km/h. Zo ook in dit bestemmingsplangebied, op de dreven geldt een maximumsnelheid van 50 km/u en in de woonwijken geldt 30 km/u. Door het ruime profiel (rijbaan 5.5 m en asfalt) van lanen wordt op deze wegen over het algemeen iets harder gereden dan de voorgeschreven 30 km/u. Dit geldt ook van de stukken weg die door het Lanterna Magikpark lopen. In de overige straten komt het gebruik overeen met het regiem.
Parkeren
De vier wijken bestaan voor het merendeel uit woongebieden met grond gebonden woningen. Hierdoor gebeurt het parkeren op de openbare weg of op eigen erf. De algemene parkeernorm voor de woongebieden bedraagt nu nog 1.25 pp per woning bij parkeren op de openbare weg. Indien er op eigen erf geparkeerd moet worden geldt er voor het openbaar gebied een parkeernorm van 0.5 pp per woning.
In Filmwijk staan langs het Weerwater een aantal woontorens waarbij collectieve parkeerterreinen liggen. In Parkwijk staat aan het begin van de Parkwijklaan een hoge woontoren met daaronder een private parkeergarage. Door de ruime opzet van de wijken is er voldoende openbare ruimte om eventuele parkeerdruk op te vangen. Uitzondering hierop zijn delen van Danswijk.
Openbaar vervoer
Midden door de vier woonwijken loopt het vrije busbaansysteem in een lusvorm, welke de wijken verbindt met de rest van de stad. Iedere 10 minuten rijdt hier een bus. Door de centrale ligging van de busbaan liggen alle woningen binnen een straal van 400 meter loopafstand tot een bushalte. Met 10 haltes heeft het gebied een optimale dekking.
In 2007 zijn twee nieuwe stukken busbaan aan het net toegevoegd. De busbaan in Danswijk is via de Kraanvogelbrug gekoppeld met de busbaan in Tussen de Vaarten. De busbaan door Filmwijk heeft een rechtstreekse verbinding gekregen met het busstation 't Oor via de zuidoever Weerwater.
Aan de noordzijde van Parkwijk ligt het NS-station Parkwijk waar 4x per uur in beide richtingen een trein stopt richting respectievelijk Amsterdam en Lelystad. Noord-Filmwijk ligt tevens op loopafstand van het Centraal Station.
Langzaam verkeer
Fietser
Door het gebied lopen diverse belangrijke doorgaande fietsroutes.
Zo loopt langs het weerwater in Filmwijk, het Fongerspad, een doorstroomas naar Almere-Haven. Aan de noordzijde van het gebied loopt het Spoorbaanpad als doorstroomas naar Almere-Buiten. Langs de busbanen en Veluwedreef liggen ook belangrijke doorgaande fietspaden vanuit de wijk naar het centrum van de stad.
De Veluwedreef wordt op 10 plekken gekruist door een fietstunnel en de Cinemadreef op 4 plekken. Aan de Oostrand van Parkwijk en Danswijk verbinden 4 fietsbruggen over de Hoge Vaart het gebied met de wijk Tussen de Vaarten.
Collectieve openbare fietsenstallingen zijn in het gebied gesitueerd nabij het station Parkwijk en bij de winkelcentra aan de Haagbeukweg, Walt Disneypalntsoen, en Salsastraat. In het Lumièrepark is nabij het Lumièrestrand eveneens een fietsstalling gemaakt in de vorm van aanleunrekken. Deze worden met goed strandweer uitgebreid gebruikt. Er is sprake van tekort aan capaciteit tijdens deze momenten.
Voetganger
Doordat het voornamelijk woongebieden zijn liggen in alle woonstraten trottoirs gekoppeld aan de rijwegen. Alleen bij de vrijstaande woningen zijn delen waar geen aparte trottoirs zijn aangelegd. Hier loopt de voetganger deels over de rijbaan.
Het Lumièrepark is ingericht als wandelpark met brede wandelpaden.
Het Laterna Magikapark is minder als wandelpark ingericht. Voetgangers maken daardoor vaak gebruik van de fietspaden die door het park lopen.
Op de facetkaart hierna is het netwerk van de diverse verkeerscategorieën weergegeven.