Plan: | De Laren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP1ELMN01-vg02 |
Juridisch kader
Op 15 november 2007 zijn de nieuwe Europese luchtkwaliteitseisen opgenomen in de Wet milieubeheer (Wm, hoofdstuk 5 “Luchtkwaliteitseisen”). Dat betekent dat dit aspect wettelijk verplicht beschouwd moet bij het uitoefenen van een bestuurlijke bevoegdheid. Tevens legt het Rijk een grote nadruk op het principe van goede ruimtelijke ordening. Dit betekent dat elke situatie beoordeeld moet worden of het aanvaardbaar is om een project /bedrijf op een bepaalde locatie te realiseren. Luchtkwaliteit is een aspect waarmee de leefbaarheid van een gebied deels gekarakteriseerd kan worden.
Projecten die gestart zijn voordat de nieuwe 'Wet Luchtkwaliteit' in werking trad (15-11-2007), vallen onder een speciaal overgangsrecht. Uitgangspunt is dat deze projecten op grond van het oude recht, het Besluit Luchtkwaliteit 2005, worden afgerond. Bepalend hierbij is de datum van vaststelling van het (ontwerp)besluit.
Toetsingsregels
Het doel van hoofdstuk 5 van de Wm is het beschermen van het milieu tegen de negatieve gevolgen van luchtverontreiniging. De parameters die van belang zijn in Almere zijn m.n. stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10):
Stof | Daggemiddelde (µg/m3) |
Jaargemiddelde (µg/m3) | Datum in werking (na derogatie EU) |
Achtergrondconc. 2010 Almere (µg/m3) |
NO2 | - | 40 | 1-1-2015 | <25 |
PM10 | 50 (mag 35 keer/jaar overschreden worden |
40 | <25 |
Tevens is in hoofdstuk 5 van de Wm geregeld dat in sommige gevallen de toetsing aan de luchtkwaliteitseisen niet meer hoeft te geschieden. Als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan, vormen luchtkwaliteitseisen in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van de bevoegdheid:
Met de wijziging van de Wet milieubeheer zijn de volgende besluiten en regelingen van kracht:
1. Beschrijven van het blootstellingrisico (hoeveel mensen en in welke mate);
2. Scheiden: in hoeverre is milieuzonering toepasbaar;
3. Voorkomen van voorzienbare hinder;
4. Beschermen: 'meest kwetsbare groep op de minst vervuilde plek'.
Beoordeling situatie
Het plangebied wordt door diverse wegen begrensd. De drukste wegen buiten en binnen het plangebied zijn de A6, Havendreef en Westerdreef. De overige wegen zijn voor de luchtkwaliteit als gevolg van verkeersemissies niet relevant.
In onderstaande figuren is de situatie 2011 berekend voor de belangrijkste emissies NO2en fijnstof.
Uit deze berekeningen blijkt dat er geen luchtkwaliteitsknelpunten als gevolg van verkeersemissies zijn in het plangebied.
Toetsing nieuwe situatie
In de toekomstige situatie wordt voor het jaar 2020 op de drukste weg binnen het plangebied, namelijk de Westerdreef, een jaargemiddelde concentratie voor NO2 berekend van 26,5 µg/m3en voor fijnstof 19,5 µg/m3. Gezien de verkeersprognoses voor het project en het feit dat in deze regio de achtergrondconcentraties laag zijn zullen er geen knelpunten zijn of ontstaan. Er mag worden verondersteld dat het project geen overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen op zal leveren.
Geconcludeerd wordt dat het plan NIBM is en dat er in de toekomst geenluchtkwaliteitsknelpunten zijn te verwachten