Plan: | De Laren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP1ELMN01-vg02 |
Ontsluiting voor de auto
Het gebied De Laren zal worden ontsloten via drie zijden. Aan de oost- en westzijde via de bestaande Meerveldstraat naar respectievelijk de De Gouwen en De Velden en aan de zuidzijde via een nieuwe verbinding naar De Wierden. Op deze manier wordt het verkeer op een zo goed en veilig mogelijke manier van en naar de nieuwe wijk geleid.
De zuidelijke verbinding is cruciaal voor het nieuwe voorzieningencentrum dat een functie zal hebben voor zowel De Laren, De Wierden, De Velden als De Gouwen. De voorzieningen die een plaats krijgen binnen dit nieuwe voorzieningencentrum zijn nu in De Wierden gevestigd. Nabijheid en goede bereikbaarheid vanuit De Wierden zijn randvoorwaarden voor de verplaatsing.
In het Ontwikkelingsplan De Laren d.d. 18 februari was gekozen voor ontsluiting van het plangebied via twee zijden, naar De Velden en De Wierden. De verbinding met De Gouwen zou verdwijnen om doorsnijding van het park met een doorgaande autoroute te voorkomen. Nader onderzoek naar de effecten van deze keuze toonde aan dat het verkeer in woonstraten in De Wierden zodanig toeneemt – omdat dit de nieuwe route wordt richting De Gouwen en de Westerdreef - dat problemen ontstaan met verkeersveiligheid en leefbaarheid. Daarom heeft de gemeenteraad op 26 april 2012 ingestemd met een gedeeltelijke herziening van het ontwikkelingsplan met betrekking tot de ontsluiting. De bestaande Meerveldstraat wordt als doorgaande route door het park in stand gelaten, zodat het gebied driezijdig wordt ontsloten.
De Laren wordt niet via een noordelijke verbinding rechtstreeks op de Havendreef aangesloten. Een verbinding tussen het wegennet in De Wierden door De Laren naar de Havendreef - die straks aansluit op de A6 - is een aantrekkelijke route van/naar de A6 voor bewoners uit heel Haven West. Hierdoor zal veel extra verkeer (sluipverkeer) zonder bestemming in De Wierden of De Laren rijden via deze route. Er zijn verschillende ontsluitingsvarianten doorgerekend en in alle varianten waarbij sprake is van een route door De Laren naar de Havendreef ('Verlengde Havendreef') ontstaan in De Wierden en De Laren problemen met verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Tijdens het participatieproces en in de gemeenteraad is gesproken over de gevolgen voor de Meerveldstraat. Bewoners uit De Velden maken zich zorgen over een toename van verkeer en daarmee gepaard gaande geluidsoverlast. Er is inderdaad sprake van een grote te verwachten toename van het verkeer op de Meerveldstraat in 2030. Deze te verwachten intensiteit blijft echter passen bij de inrichting. Bovendien is de toename slechts voor een deel toe te schrijven aan de planontwikkeling voor De Laren. Bijna 60% van de toename is het gevolg van 'autonome groei'; specifiek wordt deze toename veroorzaakt door de aansluiting van de Havendreef op de A6 (Tracébesluit A6/A1/A9/A10 d.d. 22 maart 2011). Deze toename is dus ook te verwachten als De Laren niet wordt ontwikkeld.
De autonome groei betekent tevens dat een variant waarbij het noordelijke deel van de woningen in De Laren wordt ontsloten via de Havendreef slechts een kleine vermindering van het te verwachten aantal verkeersbewegingen op de Meerveldstraat in 2030 tot gevolg heeft. In deze variant is een knip in de doorgaande ontsluiting noodzakelijk om sluipverkeer tegen te gaan. Hierdoor komt het noordelijk deel van De Laren geïsoleerd te liggen van de rest van het gebied en worden de wijken De Velden en De Wierden niet met elkaar verbonden. Dit is niet wenselijk gezien het doel om sociale en fysieke verbondenheid met en tussen de omliggende wijken te bevorderen.
Op basis van deze analyse heeft de gemeenteraad op 16 februari 2010 ingestemd met ontsluiting van De Laren via de Meerveldstraat. Een amendement van Leefbaar Almere om te kiezen voor het alternatief van de 'Verlengde Havendreef' is verworpen.
De raad heeft echter wel bij de vaststelling van het bestemmingsplan op 28 februari 2013 via amendement een wijzigingsbevoegdheid opgenomen van de bestemming Groen ten behoeve van het realiseren van een eventuele vierde ontsluiting rechtstreeks vanaf de Havendreef en uitsluitend bedoeld voor de bewoners van De Laren. Zie hiervoor paragraaf 6.4 Vaststelling bestemmingsplan, het amendament in Bijlage 10 amendement verkeersontsluiting en artikel 6.5.2 Wijzigingsbevoegdheid ten behoeve van verkeer.
Verkeerskundig zorgt een vierde ontsluiting voor een afname van het aantal verkeersbewegingen via de Meerveldstraat. Immers kunnen bewoners uit De Laren dan rechtstreeks naar de Havendreef in plaats van dat ze via de Meerveldstraat naar de Havendreef moeten rijden. Tegelijkertijd blijft de hoeveelheid verkeer op de vierde ontsluiting beperkt doordat deze exclusief voor bewoners uit De Laren is. Hierdoor ontstaat er geen sluipverkeer vanuit De Gouwen of De Wierden via deze route naar de A6 toe.
Openbaar vervoer
De Laren zal in beginsel worden ontsloten door de bestaande openbaar vervoer structuur. De gemeente Almere streeft er naar 90% van de woningen binnen een straal van 400 meter van een bushalte te situeren (geen formeel vastgelegde beleidslijn). Het nieuwe voorzieningencentrum in De Laren ligt (gedeeltelijk) binnen 400 meter van de dichtstbijzijnde halte in De Wierden. De woningen in De Laren liggen daar overwegend buiten. De maximale afstand tussen de woningen en de halte in De Wierden is 800 meter. De wijk is daarmee één van de weinige, maar niet de enige in Almere. Zo vallen bijvoorbeeld de wijken De Velden (afstand groter dan 800 meter), Noorderplassen Oost en Overgooi momenteel ook buiten de straal van 400 meter van een bushalte.
Wel is voor in de toekomst een reservering opgenomen om een busverbinding vanuit De Wierden door De Laren naar de Havendreef richting Almere Poort mogelijk te maken. Op onderstaand kaartje is de reservering van de busbaan aangegeven. De reservering voor de busbaan kan ook benut worden voor de vierde ontsluiting waarvoor de raad bij amendement de wijzigingsbeveogdheid heeft opgenomen.
Langzaam verkeer
De bestaande langzaam verkeersverbindingen worden zoveel mogelijk in stand gehouden zodat ook het fietsverkeer via drie zijden wordt ontsloten. Daarnaast zal rondom het centrale deel in De Laren, de zogenaamde 'green' naast de ontsluiting voor het autoverkeer ook een langzaam verkeerroute worden gerealiseerd. Bovendien kan het fietsverkeer ook in het hele gebied gebruik maken van de auto ontsluiting.
Parkeren
Voor De Laren worden de volgende parkeernormen gehanteerd:
Woningen
Woning sociale huur (tot 650) 1,50 per woning (openbaar)
Woning vrije sector huur (vanaf 650) 1,50 per woning (openbaar) of 1,75 per woning (1,0 eigen terrein + 0,75 openbaar)
Woning Ibba (192.000) 1,50 per woning (openbaar)
Woning Ibba plus (215.000) 1,50 per woning (openbaar)
Woning Ibba plus plus (240.000) 1,50 per woning (openbaar) of 1,75 per woning (1,0 eigen terrein + 0,75 openbaar)
Woning op kavel tot 250m2 1,50 per woning (openbaar)
Woning op kavel gem. 300m2 1,50 per woning (openbaar) of 1,75 per woning (1,0 eigen terrein + 0,75 openbaar)
Woning op kavel gem. 400m2 1,75 per woning (openbaar) of 2,00 per woning (1,0 eigen terrein + 1,00 openbaar)
Woning op kavel gem. 500m2 1,75 per woning (openbaar) of 2,00 per woning (1,0 eigen terrein + 1,00 openbaar)
Overige voorzieningen
Supermarkt 5 per 100m2 bvo
Bedrijfsruimte 2,4 per 100m2 bvo
Woon/werkunits 2 per unit + 2 per 100m2 bvo bedrijfsruimte
Kantoor (met baliefuncties) 2,7 per 100m2 bvo
Kantoor (zonder baliefuncties) 1,7 per 100m2 bvo (op eigen terrein)
Maatschappelijke voorziening 3 per 100m2 bvo
Arts/Maatschap/Therapeut 2 per behandelkamer (met een min. van 3pp/praktijk)
Café/Bar/Cafetaria 6 per 100m2 bvo
Restaurant 8 - 10 per 100m2 bvo
Gymzaal (met avondfunctie) 2 per 100m2 bvo
Sportveld (buiten) 25 per ha.netto terrein
Soc. Cult. centrum / wijkgebouw 3 per 100m2 bvo
Zorgvoorziening 2 per behandelkamer
School (BO) 1 per klaslokaal + kiss&ride (= maatwerk)
School (VO) 1,5 per klaslokaal + kiss&ride (= maatwerk)
Creche/Peuterspeelzaal 0,8 per arbeidsplaats + kiss&ride (= maatwerk)
Volkstuin 0,3 per perceel
Overige functies ter bepaling door verkeer en vervoer op basis van kengetallen CROW (ASVV 2004).
Deze normen worden gebruikt voor de parkeerbalans. In de balans kan worden gerekend met dubbelgebruik, hiervoor is het noodzakelijk dat parkeerplaatsen te allen tijden openbaar toegankelijk zijn. Voor deze berekeningen worden aanwezigheidspercentages gehanteerd.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen bewoners/werknemers parkeren en bezoekersparkeren.