Plan: | Bestemmingsplan Hortusbuurt - Noorderplantsoen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP513HortusbuurtNo-vg01 |
Verkeersstructuur
De verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat het doel.
In het kader van het landelijke concept "Duurzaam Veilig" zijn in de gemeentelijke nota "Kalm aan en rap een beetje" alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u), waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u), waar verblijven centraal staat.
Auto
Aan de zuidzijde wordt het gebied begrensd door de Turfsingel NZ, Spilsluizen NZ, Lopendediep, Noorderhaven en Wilhelminakade. Deze wegen hebben, met uitzondering van de Wilhelminakade, een éénrichtingsregime van oost naar west. In het oosten vormt het Boterdiep de begrenzing van het gebied. Het Boterdiep behoort zelf niet tot het gebied. In het noorden en westen wordt de begrenzing gevormd door de Oranjesingel, Grachtstraat en Noorderbuitensingel, waardoor het Noorderplantsoen geheel binnen het plangebied ligt. Ten oosten van het Boterdiep behoort ook het gebied rondom De Beren tot het plangebied.
De Turfsingel NZ, Spilsluizen NZ, Lopendediep, Noorderhaven en Wilhelminakade zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. Ook de gedeelten van het Boterdiep en de Korreweg die tot het plangebied behoren zijn gecategoriseerd als dit wegentype. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/u. Hierbij heeft het Boterdiep niet alleen een belangrijke ontsluitende functie voor de Hortusbuurt, maar vormt zij ook een verbinding voor verkeer tussen wijken en de ontsluiting van de binnenstad.
Met uitzondering van de Nieuwe Ebbingestraat, Brouwerstraat, Pijpstraat, Korenstraat en Wipstraat zijn alle overige wegen binnen het gebied erftoegangswegen (woonstraten) waar verblijven centraal staat en een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. Bovengenoemde wegen zijn wel gecategoriseerd als erftoegangswegen, maar op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/u.
Overgangen van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg zijn zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregime en het te verwachten verkeersgedrag. De aansluitingen zijn vormgegeven met een voorrangskruispunt in combinatie met een 30 km/u aanduiding of een zogenaamde inritconstructie.
Verkeer - auto
Fiets
In de beleidsnota 'Fietsverkeer 2000' wordt de fietsstructuur in de stad Groningen onderverdeeld in een hoofdfietsstructuur en een secundaire structuur. In onderstaande afbeelding is inzichtelijk gemaakt welke straten behoren tot de hoofdfietsstructuur en de secundaire fietsstructuur.
Hoofdfietsstructuur
Met uitzondering van de Wilhelminakade en de fietsverbindingen door het Noorderplantsoen maken fietsers gebruik van dezelfde infrastructuur als het gemotoriseerde verkeer. Dit komt overeen met de kwaliteitseisen voor de hoofdfietsstructuur waarin staat aangeven dat de hoofdfietsstructuur dient te beschikken over aparte fietsvoorzieningen, met uitzondering van wegen waar een 30 km/u-regime geldt. Op de Wilhelminakade hebben fietsers de beschikking over een vrijliggend fietspad. De gemeente Groningen heeft de wens om een hoofdfietsverbinding te realiseren vanaf het Boterdiep naar de Oosterhamrikkade.
Secundaire fietsstructuur
Fietsers maken hier gebruik van dezelfde rijbaan als gemotoriseerd verkeer en hebben niet de beschikking over een aparte fietsstructuur. De gemeente Groningen heeft daarnaast de wens de Kleine Leliestraat, het Nieuwe Kerkhof en de Korenstraat toe te voegen aan de secundaire fietsstructuur indien een hoofdfietsverbinding wordt gerealiseerd vanaf het Boterdiep naar de Oosterhamrikkade.
Verkeer - fiets
Parkeren
In de gehele Hortusbuurt - Noorderplantsoen geldt betaald parkeren. De Hortusbuurt - Noorderplantsoen behoort volgens het parkeerbeleid tot de schilwijken voor betaald parkeren. Dit houdt in dat bewoners parkeren met een parkeervergunning. Het gebied met betaald parkeren wordt begrensd door het Boterdiep, de route door het Noorderplantsoen (Boteringesingel ZZ, Kruissingel, Leliesingel) en de middellijn van de waterwegen Noorderhaven, Lopende Diep, Spilsluizen en Turfsingel. De parkeervergunning en bezoekerspas zijn niet geldig in de straten Wipstraat, Pijpstraat, Brouwerstraat, Nieuwe Ebbingestraat en Guyotplein.
Ondanks het betaald parkeren, is de parkeerdruk in de gehele wijk zeer hoog. Deze benadert veelal de capaciteit. In bijna het gehele gebied wordt in de openbare ruimte geparkeerd, waarbij in de meeste straten parkeervakken zijn aangelegd. De gemeente ontvangt met regelmaat vragen van bewoners van de Hortusbuurt - Noorderplantsoen over het realiseren van parkeerplaatsen 'in het groen' in de wijk. Uitgangspunt is dat de gemeente hier zo terughoudend mogelijk mee om gaat. Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar.
Naast de parkeerruimte op de openbare weg bevindt de parkeergarage Ossenmarkt zich binnen het plangebied. Ook de parkeergarages Boterdiep en Circus liggen in de directe nabijheid van het plangebied.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer maakt veelal gebruik van de erftoegangswegen in het gebied. De enige gebiedsontsluitingsweg waar het openbaar vervoer over voert is de Wilhelminakade. Lijnen 1, 2, 11, 61, 171 en 174 maken gezamenlijk gebruik van de Nieuwe Ebbingestraat en het Boterdiep. Beide straten kennen voor het openbaar vervoer een éénrichtingsregime waarbij de Nieuwe Ebbingestraat in noord-zuid wordt afgereden en het Boterdiep zuid-noord. Lijn 5 maakt gebruik van de Turfsingel NZ, Nieuwe Boteringestraat, Grote Kruisstraat, Kerklaan, Nieuwe Kerkhof en Korenstraat. Lijn 15 en 309 maken gebruik van de Wilhelminakade en rijden verder via de Westersingel en Koninginnelaan.