direct naar inhoud van 3.10 Infrastructuur
Plan: Landelijk Gebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1916.lg2011-0010

3.10 Infrastructuur


In deze paragraaf wordt kort ingegaan op de infrastructuur van het plangebied. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de verkeersstructuur, maar ook naar de aanwezige kabels en leidingen.

3.10.1 Huidige situatie

Het plangebied wordt doorsneden door de rijksweg A4. Een belangrijke verbindingsweg in het plangebied is de provinciale weg N206 (Oosteinde) van Zoetermeer naar Zoeterwoude, Middelweg/Koenenweg, waar een maximumsnelheid van 60 tot 80 km/u geldt.
De Stompwijkseweg en de Kniplaan fungeren als ontsluitingswegen. De maximumsnelheid is op deze wegen 60 km/u. Voor de Dr. van Noortstraat geldt sinds mei 2009 een maximum snelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom.
De ontsluiting van het plangebied richting Leidschendam vindt plaats via de Stompwijkseweg, de Kniplaan en de Oostvlietweg.


Fiets-/voetpaden
Langs de provinciale weg N206 en de Kniplaan ligt een vrij liggend fietspad. Door Leidschendammerhout en Vlietland ligt ook een fietspad, min of meer evenwijdig aan de A4, ten zuiden langs de Vogelplas Starrevaart en Vlietland. Dit fietspad kruist de Kniplaan. Het gedeelte van de Kniplaan tussen de Oostvlietweg en de A4 is voorzien van een vrij liggend fietspad. Aan de noordzijde van het recreatiegebied Vlietland bevinden zich ook vrij liggende fietspaden met verbindingen naar Voorschoten, Leiden en Zoeterwoude.

Langs de overige wegen zijn geen vrij liggende fietspaden gelegen en bevinden (recreatieve) fietsers zich op de rijbaan. Wel is er rondom de Zoetermeerse Meerpolder een fietspad aangelegd met een doorsteek naar de Dr. Van Noorstraat en is een deel van de Meer- en Geerweg alleen in gebruik als fietspad.


Vaarwegen
Op de Stompwijksevaart vindt geen pleziervaart plaats. De Nieuwe Vaart en de Jan Koenensloot zijn wel geschikt voor de pleziervaart. Tussen recreatiegebied Vlietland, Zoeterwoude en Zoetermeer bevindt zich een pleziervaartroute. Op de Vogelplas Starrevaart kan niet worden gevaren. Vanuit Stompwijk is De Vliet via een kruising met de A4 en de recreatieplas van Vlietland te bereiken.


Leidingen en straalpaden
De hoofdaardgastransportleiding is gelegen langs de A4. Deze leiding kruist op een gegeven moment de A4 en loopt dan evenwijdig hieraan verder. Ten zuiden van de A4 loopt nog een minder zware gastransportleiding met een aftakking vanaf of naar Zoetermeer. Deze leiding(en) liggen in Leidschenveen. Verder bevindt zich een ruwwatertransportleiding in het westen van het plangebied richting Leidschendammerhout waar deze afbuigt richting Voorschoten. Onder de A4 bevindt zich een resterende deel van een oliepersleiding, die niet meer in gebruik is. Deze oliepersleiding wordt dan ook niet weergegeven op de verbeelding.

Door het plangebied loopt een straalpad. Dat loopt over Leidschendammerhout, de Vogelplas Starrevaart, Rijksweg A4, het kassengebied en over de Groote Westeindsche polder. Het straalpad heeft een hoogte van minimaal 64 m.

afbeelding "i_NL.IMRO.1916.lg2011-0010_0016.jpg"

3.10.2 Toekomstige ontwikkelingen

Verbindingsweg Stompwijk
De gemeente heeft besloten om een Verbindingsweg aan te leggen, zoals in de Gebiedsvisie Stompwijk is opgenomen. De raad heeft op 3 februari 2009 ingestemd met het Voorlopig Ontwerp voor de Verbindingsweg. Het door de raad vastgestelde vervolgtraject ziet er als volgt uit:

  • een principeverzoek voorleggen aan Gedeputeerde Staten, waarna ook het formele traject voor het bestemmingsplan zal worden voorbereid;
  • het Voorlopig Ontwerp nader uitwerken tot Definitief Ontwerp en deze ter goedkeuring voorleggen aan het college;
  • na vaststelling van het bestemmingsplan wordt gestart met de verwerving van de nodige gronden;
  • afhankelijk van de voortgang en procedures zal de weg begin of eind 2015 in gebruik kunnen worden genomen.

In het kader van de aanleg van de Verbindingsweg moeten er nog verschillende onderzoeken plaatsvinden en gesprekken met de betrokken grondeigenaren zijn nog niet afgerond. Daarom is besloten de Verbindingsweg niet mee te nemen in het voorliggende bestemmingsplan. Dit gebied wordt in een apart bestemmingsplan meegenomen.


Overige ontwikkelingen
Naast de aanleg van de verbindingsweg kunnen in de toekomst de volgende ontwikkelingen plaatsvinden.

  • Een nieuw fietspad langs de Zustersdijk.
  • De aanleg van een recreatief voetpad langs de Middeltocht aan de oostkant van de Middelweg.

3.10.3 Aanbevelingen voor visie en juridische planvorming vanuit infrastructuur
  • De bestaande wegen zullen in het bestemmingsplan moeten worden vastgelegd.
  • Het bestemmingsplan dient rekening te houden met de aanwezigheid van leidingen en straalpaden.
  • Voor nieuwe infrastructuur, waaronder de Verbindingsweg, die niet binnen de in dit bestemmingsplan opgenomen bestemmingen mogelijk is, wordt een separate bestemmingsplanprocedure gevolgd.
  • Aanbrengen van boerenlandpaden is binnen de agrarische bestemmingen mogelijk.