Plan: | Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1987.01BPBuiten2013-0401 |
Zuidbroek heeft uitstekende verbindingen: met de ligging aan de A7 en de N33 is de gemeente direct aan het landelijk hoofdwegennet gelegen. Beide wegen worden als “stroomweg A” aangemerkt. Daarnaast ligt de gemeente aan de hoofdvaartverbindingen: het Winschoterdiep en het AG Wildervankkanaal, die zowel voor de beroepsvaart als voor de recreatievaart een functie vervullen. Verder ligt de gemeente aan de spoorverbinding Groningen-Winschoten-Nieuweschans-Duitsland, terwijl er vanaf Zuidbroek een spoorverbinding naar Veendam loopt. Door de komende verdubbeling van de N33 zullen de verbindingsmogelijkheden richting Assen verder verbeteren. Op lokaal niveau worden de kernen vanaf Zuidbroek ontsloten en daarnaast aan de oostzijde vanaf de N33 tussen Muntendam en Meeden.
Door de terugloop van locale voorzieningen is een goede ontsluiting steeds belangrijker, ook in het perspectief van de voortgaande bevolkingskrimp. De gemeente geeft daarom hoge prioriteit aan infrastructuur, zowel fysiek als digitaal.
De gemeentelijke wegen hebben een functie voor de ontsluiting van de kernen dan wel als landbouwontsluitingswegen. De verkeersdruk tussen Zuidbroek-Muntendam wordt met name aangepakt door snelheidsbeperkende maatregelen. Zo is tussen beide kernen de snelheid teruggebracht tot 60 km/u en in de dorpskommen tot 30 km/u. Doel is om het doorgaand verkeer naar het hoofdwegennet af te leiden en de verkeersveiligheid te bevorderen.
In dat verband is enige tijd geleden het rapport Schakels en Sturen opgesteld. Gelet op de geografische en economische binding van Veendam en Muntendam is in deze studie in het bijzonder gekeken naar de mogelijkheden om het verkeer richting de N33 goed af te wikkelen. In dat kader zijn een aantal verkeersmaatregelen opgenomen, die inmiddels grotendeels zijn uitgevoerd.
Waar het gaat om de spoorverbindingen is in het POP de “oostboog” aangegeven: een nieuwe aansluiting vanaf Veendam richting Winschoten. Deze verbinding moet als goederenspoorlijn worden gezien, die een functie kan krijgen ten behoeve van het railservicecentrum Groningen. De plannen voor de oostboog zijn nog niet concreet genoeg om te worden opgenomen in het bestemmingsplan buitengebied.
Verdubbeling N33
Rijkswaterstaat werkt samen met de provincies Groningen en Drenthe aan de verdubbeling van de N33 tussen Assen-Zuid en Zuidbroek. Dit gebeurt om de doorstroming en de veiligheid te verbeteren en de bereikbaarheid van de regio te vergroten. De verbetering van het traject is begonnen met de reconstructie van de rotonde bij Gieten. Aandachtspunt bij de verdubbeling van de N33 is het beperken van geluidhinder. In het Milieubeleidsplan 2010-2014 wordt namelijk gestreefd naar het voorkomen van toename van het aantal geluidgehinderden.
Op 24 mei 2012 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu het Tracébesluit en de bijbehorende Milieueffectrapportage voor de verdubbeling van de N33 tussen Assen-Zuid en Zuidbroek ondertekend. Een belangrijke stap naar de gewenste verdubbeling van de N33. Bij Zuidbroek komt een klaverblad in plaats van een botonde. Ook vindt een optimalisatie plaats van de faunapassages. In het bestemmingsplan is rekening gehouden met dit tracébesluit.