direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Reparatieplan Dokkum Regiostad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1970.BpDkRegiostadRp-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Met de vaststelling van het bestemmingsplan Dokkum Regiostad d.d. 28 juni 2018 is de actualisering van het bestemmingsplan voor de gehele stad Dokkum afgerond. Naar nu blijkt zijn er na vaststelling enkele omissies ontdekt, dan wel zijn enkele gewenste aanpassingen aan de orde. Dit is aanleiding om het bestemmingsplan Dokkum - Regiostad gedeeltelijk te herzien. De gelegenheid om het bestemmingsplan aan te passen wordt tevens benut om een kwaliteitsslag te maken, zoals het aanpassen van verwijzingsfouten en dergelijke.


Het bestemmingsplan Dokkum - Regiostad uit 2018 is en blijft de basis voor de ruimtelijke regels die gelden voor de stad Dokkum. Deze herziening is een aanvulling hierop en moet in samenhang met dit bestemmingsplan worden gelezen.

De onderhavige herziening van het plan heeft onder meer betrekking op:

  • a. het herstel van een aantal inmiddels gebleken onvolkomenheden in de planverbeelding en in de planregels van het bestemmingsplan;
  • b. het opnemen van een aantal (onherroepelijke) ruimtelijke ontwikkelingen c.q. projecten in de planverbeelding die tijdens dan wel sinds de vaststelling van het bestemmingsplan met een aparte ruimtelijke procedure zijn gerealiseerd;
  • c. de regeling karakteristiek en het laten vervallen van de regeling voor de rijksmonumenten.

1.2 Geldend bestemmingsplan

Op 28 juni 2018 is het bestemmingsplan Dokkum Regiostad vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Dongeradeel. Dit bestemmingsplan heeft betrekking op de gehele stad Dokkum. De stad bezit een cultuurhistorisch waardevolle kern, die is aangewezen als beschermd stadsgezicht. Daaromheen liggen verschillende woonwijken en bedrijventerreinen. Het bestemmingsplan vormt een implementatie van de eerder voor de stad geldende bestemmingsplannen Bûten de Bolwurken (8 april 2010) en Binnenstêd (19 juni 2008), alsmede een aantal herzieningen daarop die vanaf 2008 hebben plaatsgevonden. Ook zijn in dat plan de vanaf 2008 geldende (nieuwe) beleidsregels en beleidsuitgangspunten ten opzichte de eerder vastgestelde plannen in het nieuwe bestemmingsplan verwerkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.1970.BpDkRegiostadRp-VG01_0001.png"

Plangebied

1.3 Omschrijving herziening

In een herziening kunnen omissies maar ook verleende omgevingsvergunningen op het geldende bestemmingsplan worden verwerkt. Door deze manier van werken wordt voor alle gewenste ontwikkelingen één procedure doorlopen. Een herziening kan meerdere malen op hetzelfde 'moederplan' worden toegepast. De gemeente bepaalt zelf de frequentie waarmee dit wordt gedaan. Het werken met een herziening zorgt voor een efficiëntere en snellere manier van het afhandelen van initiatieven tot ruimtelijke ontwikkeling.

De voordelen van een herziening zijn:

  • Efficiënt door bundeling van ontwikkelingen in één procedure.
  • Kostenverlagend.
  • Hogere kwaliteit van planvorming.
  • Uniformiteit van bestemmingsplannen.
  • Eenvoudige organisatie van informatievoorziening.
  • Eenvoudig actueel houden van bestemmingsplannen.
  • Gelijke behandeling van aanpassingen.
  • Transparant en overzichtelijk proces.

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt beschreven wat de herziening van het bestemmingsplan

Dokkum Regiostad inhoudt. In hoofdstuk 3 wordt een korte juridische toelichting

gegeven op het voorliggende plan. Hoofdstuk 4 bevat de uitvoerbaarheidsaspecten van het plan.

Hoofdstuk 2 Inhoud herziening

In dit hoofdstuk worden per onderwerp / adres de afzonderlijke onderdelen van de herziening behandeld, waarbij per paragraaf kort wordt ingegaan op de achtergronden.

2.1 Aanpassingen verbeelding

Waar in de volgende paragraaf de aangepaste regels zullen worden behandeld, komen in paragraaf 2.1.1 de perceelsgebonden aanpassingen van het bestemmingsplan Dokkum - Regiostad aan de orde. In de daarop volgende paragraaf 2.1.2 komen de andere aanpassingen van de verbeelding met een meer algemeen karakter aan de orde.

2.1.1 Perceelsgebonden aanpassingen

In onderstaande tabel is per adres aangegeven wat de wijziging is ten opzichte van het geldende plan en wat de reden is om dit aan te passen.

BESCHRIJVING   ADRES   HUIDIGE BESTEMMING   BESTEMMING HERZIENING   MOTIVERING AANPASSING  
Houtkolk, wegbestemmen van trafogebouw   Houtkolk 41   Bedrijf - Nutsvoorziening + aanduiding 'karakteristiek'   Detailhandel - Supermarkt (zonder bouwvlak)   Het trafogebouw verdwijnt ten behoeve van de aanleg van parkeervoorzieningen bij de supermarkt.  
Omgevingsvergunning Marktstraat   Marktstraat 2-4   Wonen + aanduiding 'detailhandel'   Gemengd + aanduiding 'horeca'   Plan aangepast aan de op 19 januari 2018 verleende omgevingsvergunning.  
Toevoeging functie (kringloopwinkel)   Rondweg-west 39C   Bedrijventerrein   Bedrijventerrein + aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - kringloopwinkel'   Het plan is in overeenstemming gebracht met de vergunde situatie.  
Bebouwing kinderboerderij Parklaan   Parklaan 10   Groen met aanduiding 'kinderboerderij' zonder bouwvlak   Groen met aanduiding 'kinderboerderij' met bouwvlak   Plan aangepast aan de in 2016 verleende omgevingsvergunning.  
Ontwikkeling bierbrouwerij Hogedijken   Hogedijken 20   Sport   Bedrijventerrein + aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - bierbrouwerij'   Plan aangepast aan de op 14 juni 2018 verleende omgevingsvergunning voor de vestiging van een bierbrouwerij.  
Horeca Theater Sense   Hogedijken 18-2   Cultuur en ontspanning + aanduiding 'horeca tot en met categorie 3'   Cultuur en ontspanning + aanduiding 'horeca tot en met categorie 2'   De horecafunctie bij het theather is in overeenstemming gebracht met het planologische en vergunde gebruik.  
Uitbreiding horecafunctie Zuiderschans   Zuiderschans 14   Detailhandel - PDV   Detailhandel - PDV + aanduiding 'horeca tot en met categorie 2'   De horecafaciliteit ter plaatse is planologisch alleen geregeld voor het terras aan de voorzijde van het gebouw, daar waar ook sprake is van horeca in het gebouw. Dit is aangepast in die zin dan de aanduiding 'horeca tot en met categorie 2' is verruimd.  
Uitbreiding gemengde functies Boterstraat   Boterstraat 2   Wonen   Gemengd   Het pand Boterstraat 2 is abusievelijk deels als Wonen en deels als Gemengd bestemd. Het gehele pand is planologisch n overeenstemming gebracht met de feitelijke gebruikssituatie (winkel) en heeft de bestemming Gemengd gekregen.  
Uitbreiding bedrijf   Fortuinweg 17   Bedrijventerrein zonder bouwvlak   Bedrijventerrein met bouwvlak   Het bouwvlak is in overeenstemming gebracht met de vergunde situatie (6-10-2017, zaaknummer 20171665).  
Aanpassen woonpercelen   Woudhorne 25 en 45   Verkeer   Wonen   Beide woonpercelen zijn afgestemd op de kadastrale situatie.  
Aanpassing horecafunctie café-restaurant 't Raedhus   Koningstraat 1 / Nauwstraat 2a   Gemengd met deels aanduiding 'horeca'   Gemengd met aanduiding 'horeca tot en met categorie 5'   Het horecabedrijf is qua functie en omvang in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik.  
Aanpassing horecafunctie café-restaurant 't Raedhus   Nauwstraat 1   Gemengd   Gemengd met aanduiding 'horeca van categorie 1'   Het horecabedrijf is qua functie en omvang in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik.  
Aanpassing horecafunctie   Nauwstraat 4/4A   Gemengd   Gemengd met aanduiding 'horeca van categorie 1'   Het horecabedrijf is qua functie en omvang in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik.  
Bouwvlak Uithof   Uithof   Bedrijventerrein zonder bouwvlak   Bedrijventerrein met bouwvlak   Het bouwvlak is aan de voorzijde uitgebreid tot aan de rooilijn van de bestaande bebouwing.  
Situering woning   Hogedijken 9   Wonen   Wonen   Het bouwvlak is in overeenstemming gebracht met de locatie van de vergunde woning.  
Bestemmen bedrijfswoning   Hogedijken 23   Bedrijf   Bedrijf met aanduiding 'bedrijfswoning'   Plan is aangepast aan de huidige en vergunde situatie in die zin dat de aanwezige bedrijfswoning is inbestemd.  
Uitbreiding zorgcomplex   Hantumerweg 30   Maatschappelijk zonder bouwvlak   Maatschappelijk met bouwvlak + aanduiding 'zorgwoning'   Het bouwvlak en gebruik (32 zorgstudio's) is in overeenstemming gebracht met de vergunde situatie (1-6-2018, zaaknummer 20181016).  
Toevoeging functie (recreatiewoning)   Aalsumerpoort 8a   Wonen   Wonen + aanduiding 'recreatiewoning'   Het pand is in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik waar op de verdieping een recreatiewoning aanwezig is.  
Aanpassing bouwvlakken   Oostersingel westkant   Wonen   Wonen   De bouwvlakken zijn in overeenstemming gebracht met de woonbestemming, waarbij een diepte van 15 meter uitgangspunt is en de bouwvlakken van de diepere panden zijn inbestemd op de bestaande situatie.  
Aanpassing functie   Oostersingel 15   Wonen   Wonen + de aanduiding 'maatschappelijk'   De functie van het pand is in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik.  
Functiewijziging   Rondweg Noord 60   Dienstverlening   Wonen   De functie van het pand is in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik (21-11-2018, zaaknummer 20171974).  
Functiewijziging   Diepswal 15   Centrum   Centrum + aanduiding 'horeca tot en met categorie 5'   De functie van het pand is in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik (café).  
Woningbouwlocaties   Zoutsteeg 4   Wonen zonder bouwvlak   Wonen met bouwvlak   De bestaande woningen aan zijn als zodanig geregeld in die zin dat een bouwvlak aan deze woningen is toegekend.  
Situering woning   Hogedijken 39A:   Wonen   Wonen   Het bouwvlak is in overeenstemming gebracht met de locatie van de vergunde woning.  
Toevoegen functie   Hoogstraat 21-23   Centrum   Centrum + aanduiding 'recreatiewoning'   Het pand is in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik waar een recreatiewoning aanwezig is.  
Grenscorrectie   Hoedemakersweg   Maatschappelijk   NVT   Op 18-10-2019 is het bestemmingsplan Dokkum - Hoedemakersweg vastgesteld. Het plangebied van dat bestemmingsplan is buiten het bestemmingsplan Dokkum - Regiostad gelaten.  
Aanpassen woonperceel   Drs. S. van Tuinenleane 54   Groen   Wonen   Het woonperceel is afgestemd op de kadastrale situatie.  
Functiewijziging   De Dijk 6-6A   Kantoor   Wonen   Het pand is in overeenstemming gebracht met het en vergunde gebruik voor 2 woonappartementen.  
Aanpassen bouwmogelijkheden   woonperceel Geastmermar   Wonen   Wonen   De bouwmogelijkheden van het woonperceel worden met betrekking tot de oppervlakte en situering in overeenstemming gebracht met de in 2010 toegezegde bouwmogelijkheden.  
Grenscorrectie   ontwerpwijzigingsplan Dokkum - Stadsdock   Agrarisch, Bedrijf   NVT   De grens van het plan is afgestemd op het wijzigingsplan Dokkum-Stadsdock, dat van 31 oktober tot en met 11 december 2019 ter inzage ligt. De grens van dit wijzigingsplan is ter verduidelijking buiten de plangrens van de onderhavige partiële herziening gelaten.  
Aanpassing gebruiksmogelijkheden   Bargemerk 1   Dienstverlening   Dienstverlening met aanduiding 'specifieke vorm van wonen – wonen op verdieping'   Het pand is in overeenstemming gebracht met het huidige en vergunde gebruik voor bovenwoningen.  

2.1.2 Overige aanpassingen verbeelding

Opnieuw vaststellen (regeling) karakteristieke panden

Het collegeprogramma 2014-2018 heeft als een van de doelen gesteld dat in 2018 de esthetische en karakteristieke kant van de gebouwde omgeving behouden wordt en waar mogelijk is versterkt. Een eerste stap hierin is gezet met het bouwhistorisch onderzoek Dokkum waarbij de mogelijk karakteristieke panden van het beschermd stadsgezicht én het gebied bûten de bolwurken zijn onderzocht. Op basis van het onderzoek zijn ruim 600 panden aan te merken als karakteristiek. Dit gaat om panden die een waardestelling van 20 punten of meer hebben gekregen in het onderzoek. Middels twee bijeenkomsten eind 2016 zijn de eigenaren en bewoners van de betreffende panden geïnformeerd over het voornemen de panden aan te wijzen. Op beide avonden zijn in totaal bijna 130 geïnteresseerde bewoners geweest die vooral positief waren over het onderzoek en de mogelijkheden die men krijgt als eigenaar van een karakteristiek pand.

Op basis van deze reacties heeft het college voorgesteld om de betreffende panden aan te wijzen als karakteristiek pand, waarbij de formele bescherming van de panden zou worden geregeld in het nieuwe bestemmingsplan Dokkum Regiostad. Dit is ook gebeurd in het op 28 juni 2018 vastgestelde bestemmingsplan. Echter is inmiddels gebleken dat adressen in een aantal gevallen niet altijd correspondeerde met de op de verbeelding aangegeven panden, dat er panden ontbreken op de verbeelding en dat ook niet karakteristieke panden als zodanig zijn aangewezen. Om deze reden is een herinventarisatie gedaan en zijn panden, adressen en lijsten in overeenstemming met elkaar gebracht. In paragraaf 2.2.4 wordt hier ook nog kort op ingegaan.

Aanpassing zones molenbiotoop

In het bestemmingsplan Dokkum Regiostad is een 'vrijwaringszone - molenbiotoop' opgenomen. De molenbeschermingszone is opgenomen rond molens die als zodanig in bedrijf zijn (ook ten behoeve van een recreatieve functie). Het betreft een zone die ervoor zorgt dat een optimale windvang voor de molen aanwezig blijft. Dit houdt in dat er eisen worden gesteld aan de hoogte van bouwwerken en beplanting. . De eerste 100 meter dient vrij te blijven van bebouwing en opgaande beplanting. In de zone van 100 tot 400 meter mag niet hoger worden gebouwd dan de hoogte van de stelling vermeerderd met een dertigste van de afstand tussen het bouwwerk en de molen.

De op de verbeelding weergegeven vrijwaringszones behoren (ingevolge de regels) dus een straal van 400 meter te hebben, maar deze is slechts 250 meter. De verbeelding is hierop aangepast voor beide molens.

Hierna is ter informatie een overzicht gegeven van de stellinghoogtes van beide molens. In het geval van een grondzeiler is de stellinghoogte het maaiveld.

molen   vlucht (in meters)   stellinghoogte (in meters)   askophoogte (in meters)  
De Hoop   22,30   7,40   18,55  
Zeldenrust   22,00   8,80   19,80  

2.2 Aanpassingen planregels

De wijzigingen die voortvloeien uit de perceelsgebonden aanpassingen die in paragraaf 2.1 zijn geformuleerd zijn daar waar nodig in de planregels doorgevoerd. Cursief is daarbij aangegeven wat de reden is voor de wijziging.

Dit geldt ook voor de aanpassingen die geen verband houden met de verbeelding. Het gaat hier om een aantal correcties in de regels die bestaan uit het aanpassen van verwijzingsfouten, een goede afstemming tussen regels en verbeelding en het verduidelijken van een aantal regels:

2.2.1 Algemeen

Verwijzingsfouten

In het bestemmingsplan Dokkum Regiostad staan een aantal verwijzingsfouten die zijn hersteld.

Begrippen

  • het begrip 'aan huis-verbonden-beroep' is abusievelijk niet opgenomen in het bestemmingsplan Dokkum Regiostad. Dit begrip is alsnog opgenomen conform het gebruikelijke begrip in de gemeentelijke plannen van de voormalige gemeente Dongeradeel.
  • het begrip 'bijzondere woonvorm' is aangepast overeenkomstig het gebruikelijke begrip in de gemeentelijke plannen van de voormalige gemeente Dongeradeel. De relatie met een consequente contractuele scheiding tussen wonen, zorg en service is vervallen, omdat dit niet ruimtelijk relevant is.
  • In het begrip 'voorgevelrooilijn' is abusievelijk een foutieve opsomming opgenomen in het bestemmingsplan Dokkum Regiostad. Dit is hersteld.

Terminologie erfbebouwing

Het bestemmingsplan Dokkum Regiostad is een nieuwe erfbebouwingsregeling opgenomen die qua inhoud en terminologie is afgestemd op het Besluit omgevingsrecht (Bor). De term 'bijbehorende bouwwerken' is ter vervanging van de eerdere regeling voor aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen opgenomen. Abusievelijk is in een aantal bestemmingen in de specifieke gebruiksregels nog te term '(vrijstaande) bijgebouwen' blijven staan. Dit is hersteld.

Bouwen in de voorgevelrooilijn

Op het bedrijventerrein Betterwird is met het oog op een goede beeldkwaliteit geregeld dat in bepaalde zones de bedrijfsgebouwen in de voorgevelrooilijn (gevellijn) moeten worden gebouwd (artikel 7 lid 7.2.1.b). Om enige flexibiliteit in het plan te waarborgen is een afwijkingsbevoegdheid toegevoegd die het mogelijk maakt hier onder voorwaarden (o.a. straat- en bebouwingsbeeld) van af te wijken.

Vervallen dubbelbestemming 'Waarde - Rijksmonument'

Rijksmonumenten worden beschermd ingevolge de Erfgoedwet. In het bestemmingsplan Dokkum Regiostad is de bestemming 'Waarde - Rijksmonument' als signaleringsfunctie opgenomen voor de beschermde rijksmonumenten. Aanduidingen of bestemmingen die alleen ter informatie dienen en niet een juridisch-planologisch karakter hebben, horen in beginsel niet in het bestemmingsplan thuis. Om deze reden is de bestemming 'Waarde - Rijksmonument' komen te vervallen. Op de verbeelding is deze bestemming nog zichtbaar met een koppeling naar de vervallen bestemming.

2.2.2 Regeling watergebonden bedrijvigheid

In het voor bestemmingsplan Dokkum Regiostad geldende bestemmingsplan 'Dokkum - Betterwird 3, fase 1a' (29 maart 2012) was een specifieke regeling opgenomen voor watergebonden bedrijvigheid op een deel van het bedrijventerrein. Deze regeling voorzag in een locatie waar uitsluitend watergebonden bedrijvigheid gevestigd mag worden en onder voorwaarden (afwijking) ook andere vormen van bedrijvigheid. In het bestemmingsplan Dokkum Regiostad is deze regeling niet correct overgenomen. Dit is in de voorliggende herziening alsnog gebeurd.

Verder is ter bescherming van het behoud van de aanleggelegenheid / haven ter plaatse van de aanduiding 'water' een omgevingsvergunning voor het dempen ervan toegevoegd. Dit ook overeenkomstig de regeling uit het voorheen geldende bestemmingsplan 'Dokkum - Betterwird 3, fase 1a'.

2.2.3 Camperstandplaatsen

Aan de Van Kleffenstraat 8 is een camperstandplaats aanwezig (Area Camping Car Dokkum). Deze standplaats is wel op de verbeelding aangegeven (binnen de bestemming 'Groen), maar de regels zijn hier niet op afgestemd. Dit is alsnog gebeurd in die zin dat aan de bestemming 'Groen' de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - camperstandplaats' is toegevoegd. Dit heeft ook consequenties voor de verwijzing in de algemene gebruiksregels die nu ook op deze regeling is afgestemd.

2.2.4 Aanpassing regeling en lijst karakteristieke panden

Zoals in paragraaf 2.1.2 al is aangegeven, is de inventarisatie van de karakteristieke panden gecorrigeerd. In de voorliggende herziening wordt de gehele lijst die in bijlage 2 van de toelichting was opgenomen integraal opnieuw vastgesteld. Teneinde de bescherming van de panden juridisch te waarborgen, wordt de lijst als bijlage 5 aan de regels toegevoegd. De regeling in artikel 39 'Waarde - Karakteristiek) is hierop aangepast.

Omdat een adres in de loop van de tijd kan veranderen, is de adressenlijst gekoppeld aan identieke bag-nummers. Voorzover de waardestelling en de lijst niet overeenkomen is op de waardestelling een aantekening gemaakt, zodat te herleiden is wat het juiste adres en bag-nummer is.

Karakteristieke panden mogen in principe niet worden gesloopt. Er zijn een aantal uitzonderingssituaties van toepassing waar een karakteristiek pand toch mag worden gesloopt. In deze uitzonderingsregels werd de bouwkundige of bouwtechnische staat niet in de beoordeling meegenomen. Dit is wel gewenst in die zin dat als een pand bouwkundig of bouwtechnisch zodanig slecht is dat handhaving van het pand niet meer mogelijk is, alsnog een sloopvergunning kan worden afgegeven. Hiervoor dient wel bewijs te worden geleverd in de vorm van een bouwtechnisch rapport. De regelgeving is hierop aangepast.

Verder zijn ten behoeve van een goede toetsing, uitvoering en handhaving van de sloopregeling en de rapportageplicht een aantal aanvullende regels opgenomen. Het gaat hier met name om bij de rapportageplicht ook in te gaan op de mate waarin het te slopen bouwwerk door het treffen van voorzieningen mogelijk nog geschikt kan worden gemaakt voor zinvol (her)gebruik overeenkomstig de geldende bestemming. Ook wordt als extra voorwaarde gesteld dat bij een plan voor herinrichting aandacht moet worden besteed aan het terugkomen van de karakteristieke waarden van het te slopen pand in het nieuwe plan mede in relatie tot de omgeving.

In het geval van slopen geldt er een rapportageplicht. In het geval van bouwen of de omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden is het een 'kan-'bepaling' en kan het college van Burgemeester en Wethouders de aanvragers verplichten een cultuurhistorisch en/of bouwtechnisch rapport te overleggen.


Naast een omgevingsvergunning van het (deels) slopen van een karakteristiek pand, geldt ook een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde. Hierbij kan worden gedacht aan het stucen of verven van een gevel ter bescherming van de gevel(indeling) van een karakteristiek pand dat uit bepaald metselverband of voegwerk bestaat dat het karakteristieke aanzicht van het pand bepaalt.

Hoofdstuk 3 Juridische planopzet

Er is gekozen voor de vorm van een herziening die wordt toegevoegd op of aan het bestaande bestemmingsplan Dokkum Regiostad.

De verbeelding bevat naast de plancontour die het gehele plangebied omvat een aantal bestemmingen, die ook in het bestemmingsplan Dokkumer Regiostad zijn opgenomen, en aanduidingen, die deels ook nieuw zijn. Deze bestemmingen en aanduidingen geven de veranderingen op de verbeelding weer ten opzichte van het bestemmingsplan Dokkum Regiostad van 28 juni 2018. Ter plaatse waar een plangrens op de verbeelding is opgenomen, wordt de bestemming uit het bestemmingsplan van 28 juni 2018 geheel vervangen door deze bestemming (inclusief nieuwe aanduidingen waar nodig).

De regels van het huidige bestemmingsplan zullen op een aantal punten worden herzien, maar blijven voor het overige van kracht. De aanpassingen hebben geen gevolgen voor de opbouw en uitgangspunten van het bestemmingsplan.

In deze herziening van het bestemmingsplan wordt volstaan met een wijziging van de betreffende regel. Voor de leesbaarheid zijn de integrale regels van het bestemmingsplan Dokkum Regiostad, zoals deze gaan gelden na de vaststelling van deze herziening, als bijlage 1 toegevoegd. De aanpassingen voortvloeiend uit deze herziening zijn gearceerd en/of doorgehaald weergegeven.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

Bij de uitvoering van een plan kan in zijn algemeenheid onderscheid worden gemaakt tussen de maatschappelijk en de economische uitvoerbaarheid. Bij het eerste gaat het er om hoe de verwezenlijking door de maatschappij (overheid en burgers samen) wordt gedragen. Bij de economische uitvoerbaarheid gaat het om de kosten en andere economische aspecten die met de verwezenlijking van het plan samenhangen. Ook is in de Wet ruimtelijke ordening (Wro) geregeld dat in het kader van een bestemmingsplan de grondexploitatieregeling van toepassing is.

4.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan kan onder meer aangetoond worden door de bestemmingsplanprocedure op een goede manier te doorlopen. Tijdens de procedure zijn verschillende momenten opgenomen waarbij het mogelijk is een reactie op het plan te geven. Deze momenten worden hierna besproken.

4.1.1 Overleg en inspraak

Omdat hier sprake is van een ondergeschikte herziening van een eerder vastgesteld beleidsvoornemen, is op basis van de inspraakverordening geen inspraak verleend.

De aanpassingen in de onderhavige herziening voorzien uitsluitend in het inpassen van situaties waarvoor reeds planologische procedures zijn gevoerd, het vastleggen van de juiste feitelijke situaties, alsmede een aantal redactionele aanpassingen. Er zijn geen provinciale of waterschapsbelangen in het geding. Vooroverleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is dan ook niet nodig.

4.1.2 Ontwerpbestemmingsplan en zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 14 november tot en met 25 december 2019 ter inzage gelegen. In deze periode heeft een ieder gelegenheid gehad om door middel van een zienswijze op het plan te reageren. Er zijn 4 zienswijzen ingediend, waarop een gemeentelijk standpunt is geformuleerd.

De zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassingen van het ontwerpbestemmingsplan. Wel is nog een aantal ambtshalve aanpassingen doorgevoerd in de regels en op de verbeelding ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerpbestemmingsplan.

De zienswijzen en de gemeentelijke reactie daarop, alsmede de ambtshalve aanpassingen, zijn opgenomen in de 'Reactienota zienswijzen / ambtshalve aanpassingen Reparatieplan Dokkum Regiostad' die als bijlage x bij deze toelichting is toegevoegd.

4.1.3 Vastgesteld bestemmingsplan

De gemeenteraad heeft op 4 juni 2020 ingestemd met het bestemmingsplan en het plan met inachtneming van de 'Reactienota zienswijzen / ambtshalve aanpassingen Reparatieplan Dokkum Regiostad' gewijzigd vastgesteld.

4.1.4 Beroep bestemmingsplan

Na de vaststelling is het bestemmingsplan nogmaals zes weken ter inzage gelegd. Tijdens deze periode bestaat de mogelijkheid tot het indienen van beroep bij de Raad van State.

4.2 Economische uitvoerbaarheid

De aanpassingen die in deze herziening worden gedaan op het bestemmingsplan Dokkum Regiostad hebben alle betrekking op het vastleggen van feitelijk bestaande situaties en beleid. Kostenverhaal in het algemeen en in het kader van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening is daarom ook niet aan de orde.