direct naar inhoud van 5.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Buitengebied Liesveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1927.BuitengebiedLSV-VG01

5.2 Verkeer en infrastructuur

5.2.1 Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Binnen het plangebied is de belangrijkste ontsluitingsroute voor het gemotoriseerd verkeer de dijkroute. De dijkroute loopt binnen het plangebied vanaf de Lekdijk/Boezem bij Streefkerk naar de Lekdijk bij Ameide. Deze weg vormt de ontsluiting voor de verschillende kernen en bedrijven die langs deze route gelegen zijn. Ter hoogte van Streefkerk wordt vanaf de Lekdijk via de Nieuwe Zijdeweg (N481) en de N214 naar de A15 ontsloten. Ter hoogte van Ameide wordt vanaf de Lekdijk via de Zouwendijk en de parallelweg naar de A27 ontsloten.

De belangrijkste noord-zuidverbinding binnen het plangebied wordt gevormd door de Provinciale weg (N216), die een verbinding vormt tussen het Schoonhovenseveer en het knooppunt A15/A27. Een andere noord-zuid verbinding is de Veerweg (N479) tussen Bergstoep en de Middenpolderweg (N480). De N480 geeft in westelijke richting verbinding met Nieuw Lekkerland. De provincie Zuid-Holland is de wegbeheerder van deze provinciale wegen.

De overige wegen in het buitengebied dienen hoofdzakelijk ter ontsluiting van de woningen, boerderijen en aanliggende percelen. Het waterschap is wegbeheerder van de polderwegen en de overige wegen worden beheert door de gemeente.

Voor het autoverkeer zijn binnen het plangebied twee veerdiensten aanwezig. Veer Streefkerk in de richting van Bergambacht en veer Gelkenes in de richting van Schoonhoven.

In 2010 is de provincie Zuid-Holland gestart met onderhoud aan de Middenpolderweg (N480) en de Veerweg (N479). Hierbij worden de rijbanen verbreed en de wegen ingericht conform Duurzaam Veilig. De berm tussen de hoofdrijbaan en het fietspad zal verdwijnen maar een brede betonrand zal voor een veilige scheiding tussen het gemotoriseerd verkeer en de fietsers zorgen.

Ontsluiting langzaam verkeer

Een belangrijke (recreatieve) route voor het fietsverkeer is de Tiendweg. Deze weg loopt in oost-westrichting door het plangebied, vanaf de kern Streefkerk richting de kern Nieuw Lekkerland. De Tiendweg maakt onderdeel uit van de Molenroute van de ANWB. Tevens lopen de Ooievaarsroute en andere toeristische fietsroutes door het gebied. Ook lopen in het plangebied diverse wandelroutes, zoals de Goudriaanroute en de Zouweroute.

Ontsluiting openbaar vervoer

Binnen het plangebied zijn diverse bushaltes gelegen langs de Boezem, Dorpsstraat, Nieuwe Veer, Bergstoep, Opperstok, Sluis, Gelkenes, Schoonhovenseveer en Lekdijk.

Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Utrecht en Rotterdam Zuidplein, zowel als sneldienst als normale dienst. Tevens halteren bij enkele haltes openbaarvervoersdiensten in de richtingen Papendrecht en Groot Ammers (buurtbus), Gorinchem en Gelkenes Schoonhovenseveer en Gorinchem en Groot Ammers (scholierenlijn). De buslijnen zorgen voor een verbinding met de kernen van de gemeente en de kernen in de regio.

5.2.2 Verkeersveiligheid

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De N480, N479 en N216 zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. De overige wegen in het buitengebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.

Langs de gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom zijn vrijliggende fietspaden gelegen. Op de erftoegangswegen wordt het verkeer conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig gemengd afgewikkeld.

5.2.3 Verkeersafwikkeling

De huidige verkeersstructuur levert geen grote knelpunten in de verkeersafwikkeling op. Wel worden bepaalde routes steeds drukker.

5.2.4 Conclusie

De bereikbaarheid voor de verschillende vervoerswijzen is in de huidige situatie goed te noemen. Er zijn in het bestemmingsplan voor het buitengebied geen ontwikkelingen voorzien ten aanzien van verkeer waarover reeds een afgeronde besluitvorming heeft plaats gevonden. Het onderhavige plan heeft dan ook geen effect op de huidige en toekomstige ontsluitingsstructuur.

5.2.5 Geluidshinder

Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk. Akoestisch onderzoek naar geluidshinder ten gevolge van het wegverkeer kan dan ook achterwege blijven.