Plan: | Dijkverzwaren Nieuw-Lekkerland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1927.BPdijkverzwarenNLL-VG02 |
Huidige situatie
Bovenop de zuidelijke Lekdijk tussen Kinderdijk en Schoonhoven is een doorgaande route gelegen. De dijkweg heeft in de huidige situatie zowel een ontsluitende als een verbindende functie. Voor de aanwezige lintbebouwing langs de dijk is de weg de enige ontsluitingsweg. De weg vormt de toegang tot veerponten die verbinding zijn tussen de zuid- en noordoever van de Lek. Daarnaast heeft de weg ook een verbindende functie voor de aan de weg gelegen kernen.
De weg wordt onder andere gebruikt voor woon-werk, woon-school en landbouwverkeer. Daarnaast wordt veel geparkeerd langs de weg. De wegen op de dijk zijn opgenomen in het regionale fietsknooppuntennetwerk en zijn onderdeel van de Molenroute Alblasserwaard en van de Waterbus-fietstocht.
Toekomstige situatie
Door de dijkversterkingsmaatregelen komt de dijk en enkele rijbanen plaatselijk hoger te liggen. Ook komen locaties voor waar de wegas enkele meters verschuift. In de kern Nieuw-Lekkerland komt de weg de Lekdijk tussen de Standerdmolen en de Veerweg meer noordelijk te liggen en voert langs de noordzijde van de kerk in plaats van langs de zuidelijke zijde. De bestaande weg aan de zuidzijde blijft echter ongewijzigd.
Het wegprofiel voor de toekomstige situatie is nagenoeg gelijk aan het wegprofiel in de huidige situatie. Een wegbreedte van 6 meter met minimaal 1 meter berm wordt aan beide zijden gerealiseerd. Waar de huidige rijbaan op de dijk verhoogd of verlegd wordt, worden de huidige op- en afritten hiernaartoe opnieuw geconstrueerd. Dit geldt voor zowel de ontsluiting van individuele woningen als voor op- en afritten van het lokale wegennet. Op delen van de dijk worden fiets- en wandelpaden aangelegd ten behoeve van de veiligheid.
De voorgestelde maatregelen op en aan de dijk beïnvloeden het wegprofiel en de verkeersintensiteit niet of nauwelijks. De verkeersaantrekkende werking van de dijkweg verandert niet, afgezien van de reguliere groei en ook de bereikbaarheid van de bestemmingen op en langs de dijk niet. De verkeersituatie blijft daarmee grotendeels identiek.
Conclusie
Vanuit het aspect verkeer zijn geen belemmeringen voor het realiseren van onderhavig plan.