direct naar inhoud van 5.8 Luchtkwaliteit
Plan: Dijkverzwaren Liesveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1927.BPdijkverzwarenLSV-VG02

5.8 Luchtkwaliteit

Nederland heeft de Europese regels ten aanzien van luchtkwaliteit geïmplementeerd in de Wet milieubeheer (titel 5.2 luchtkwaliteitseisen, ook wel bekend als de 'Wet luchtkwaliteit'). De Wet luchtkwaliteit geeft grenswaarden voor concentraties in de buitenlucht van stoffen. In Nederland zijn de maatgevende luchtverontreinigende stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).

Een project kan doorgang vinden indien aannemelijk kan worden gemaakt, dat:

  • het project, al dan niet in combinatie met de met het project verbonden maatregelen, niet in betekende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit (maximaal 1,2 µg/m³) (artikel 5.16.1.c Wm), ofwel dat;
  • de luchtkwaliteit door het project, al dan niet in combinatie met de met het project verbonden maatregelen, per saldo verbetert of tenminste gelijk blijft (artikel 5.16.1.b.1° Wm) 7 , ofwel dat;
  • bij een beperkte verslechtering van de luchtkwaliteit vanwege het project, de luchtkwaliteit in een gebied rondom het project per saldo verbetert (artikel 5.16.1.b.2° Wm). De verbetering en verslechtering moeten beide gelden voor overschrijdingssituaties en dienen te worden betrokken op de concentraties van NO2 en/of PM10, ofwel dat;
  • geen grenswaarden worden overschreden.

De voorgestelde maatregelen op en aan de dijk beïnvloeden het wegprofiel en de verkeersintensiteit niet of nauwelijks. De verkeersaantrekkende werking van de dijkweg verandert niet, afgezien van de reguliere groei en ook de bereikbaarheid van de bestemmingen op en langs de dijk verandert niet. Het aantal verkeersbewegingen blijft daarmee grotendeels identiek. Tevens worden ten behoeve van de dijkversterking woningen en schuren gesloopt en herbouwd. Deze woningen en schuren worden over een minimale afstand verplaatst en leiden daarmee niet tot een gewijzigde verkeersstructuur. Een aantal woningen wordt niet herbouwd maar geamoveerd, met als resultaat een afname van het aantal. Op basis van het bovenstaande kan worden geconcludeerd, dat de dijkversterking geen gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit.

Conclusie

Onderhavig plan is daarmee in lijn met de Wet luchtkwaliteit.