Plan: | Dijkverzwaren Liesveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1927.BPdijkverzwarenLSV-VG02 |
Bij een wijziging of aanleg van een weg, of de realisatie van geluidgevoelige bestemmingen binnen de zone van een weg, dient in het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden. Het akoestisch onderzoek is opgenomen in bijlage 7.
Het versterken van de zuidelijke Lekdijk tussen Kinderdijk en Schoonhoven heeft gevolgen voor de geluidbelasting op de omgeving. De verschuiving van de wegas (in horizontaal of verticaal vlak) kan leiden tot een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
De versterking heeft daarnaast tot gevolg dat verschillende woningen moeten worden geamoveerd (zie paragraaf 3.2). Hiervan worden een aantal op een later tijdstip herbouwd op een licht afwijkende locatie ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Behalve wegverkeerslawaai is voor een aantal woningen ook sprake van industrielawaai; ze worden herbouwd binnen de wettelijke zone van een industrieterrein. Ook worden een aantal woningen herbouwd binnen de invloedssfeer van een weg met een maximale snelheid van 30 km/u. Omdat deze wegen niet zijn gezoneerd volgens de Wet geluidhinder, hoeft de geluidbelasting niet te worden getoetst aan de grenswaarden. Het gemeentelijk geluidbeleid behandelt deze woningen echter alsof er wel sprake zou zijn van zonering. De eisen uit het Bouwbesluit met betrekking tot het binnenniveau en de minimaal vereiste geluidwering van de gevel is voor alle woningen onverminderd van kracht.
Ten oosten van de bebouwde kom Streefkerk wordt de Lekdijk op de vereiste hoogte gebracht. Om dit te realiseren wordt de wegas van de Nieuwe veer enkele meters verlegd in hoofdzakelijk noordwestelijke richting. De afstand tot de woningen wordt hierdoor groter.
Binnen dit gebied zijn 41 geluidgevoelige bestemmingen gelegen. Voor zes woningen is een toename van minder dan 1 dB berekend. De overige woningen ondervinden een lagere geluidbelasting dan de grenswaarde. Er is geen sprake van reconstructie.
Wegverkeerslawaai
Van de te bouwen woningen is voor vijf woningen een overschrijding van de grenswaarde berekend. Na afweging van maatregelen kan voor drie woningen de overschrijding worden weggenomen. Het waterschap kiest er als wegbeheerder voor de maatregel niet toe te passen, maar te investeren in de meer duurzame geluids- en thermisch isolerende gevelmaatregelen.
Voor de woningen, weergegeven in tabel 5.8, wordt een hogere waarde aangevraagd in het kader van wegverkeerslawaai.
Tabel 5.8. Aan te vragen Hogere waarden (nieuwbouw, wegverkeerslawaai)
adres | maatgevende weg | geluidsbelasting in dB |
Boezem 26 | Boezem | 57 |
Dorpsstraat 64 | Boezem | 51 |
Dorpsstraat 63 | Boezem | 49 |
Bergstoep 50 | Bergstoep | 50 |
Gelkenes 55 | Gelkenes | 50 |
Zone 30
De woningen aan de Dorpsstraat ondervinden alle een gecumuleerde geluidbelasting van meer dan 53 dB, maar beschikken tevens over een geluidluwe achtergevel. Hiermee wordt voldaan aan de voorwaarden volgens het gemeentelijk geluidbeleid. Het al dan niet toepassen van een alternatief wegdek op de Dorpsstraat is niet van invloed op deze constatering.
Industrielawaai
Gelkenes 55 wordt herbouwd binnen de zone van industrieterrein Langs de Lek en ondervindt een geluidsbelasting van 53 dB(A). Hiervoor wordt een hogere waarde aangevraagd.
Tabel 5.9. Aan te vragen Hogere waarden (nieuwbouw, industrielawaai)
adres | industrieterrein | geluidsbelasting in dB(A) |
Gelkenes 55 | Langs de Lek | 55 |
Uit de doelmatigheidsafweging conform de Regeling doelmatigheid blijkt, dat het toepassen van een dunne geluidreducerende deklaag doelmatig is. Bovendien beschikken alle woningen over een geluidluwe gevel.