Plan: | Achthuizen-Langstraat-Zuidzijde |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1924.OFLAchthLstrZz10-BP50 |
Ontsluiting autoverkeer
Het plangebied bestaat uit de woonkernen Langstraat, Achthuizen en Zuidzijde. Kenmerkend voor het gebied is dat de hoofdontsluitingsstructuur gevormd wordt door hoger gelegen dijkwegen die de kernen met elkaar verbinden en binnen de kernen de belangrijkste ontsluitingsroutes vormen. De dijkwegen worden aangevuld met lager gelegen woonstraten. De Bommelsedijk, Achthuizensedijk en de Langstraat verbinden de kernen met elkaar. Buiten de bebouwde kom zijn de wegen gecategoriseerd als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 60 km/h. Op basis van de richtlijnen van Duurzaam Veilig worden fietsers op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom gemengd afgewikkeld, al dan niet op suggestiestroken voor fietsers. De Bommelsedijk en de Achthuizensedijk ten noorden van de kern Achthuizen beschikken over suggestiestroken. Op de Achthuizensedijk/Langstraat ten zuiden van de kern zijn geen suggestiestroken aanwezig. Gezien de lage verkeersintensiteiten op deze wegen, is gemengde verkeersafwikkeling acceptabel. De weginrichting voldoet aan de inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig.
Binnen de bebouwde kom kennen de wegen evenals de aanliggende woonstraten, conform de richtlijnen voor erftoegangswegen, een snelheidsregime van 30 km/h. Fietsverkeer wordt in lijn met de richtlijnen van Duurzaam Veilig gemengd met gemotoriseerd verkeer afgewikkeld.
De Achthuizensedijk verbindt de kernen Langstraat en Achthuizen met elkaar en voert in noordelijke richting naar de Schaapsweg. De Bommelsedijk verbindt de kernen Achthuizen en Zuidzijde met elkaar. De Schaapsweg en de Bommelsedijk bieden toegang tot de N498. De N498 is een provinciale gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/h die het gebied verbindt met Oude-Tonge in westelijke richting en de aansluiting met de rijksweg N59 in oostelijke richting. De gemeente Oostflakkee wordt in oost-westelijke richting doorsneden door de rijksweg N59.
Deze stroomweg kent een maximumsnelheid van 100 km/h, 2x1 rijstrook en vormt de verbinding tussen Oude-Tonge en Zierikzee in het westen en sluit in het oosten via knooppunt Hellegatsplein aan op autosnelwegen richting Rotterdam en Breda. Verder biedt de N59 in het westen aansluiting op de N215 richting Middelharnis.
Nieuwe ontwikkeling
In het kader van de woningbehoefte van de gemeente Oostflakkee is de gemeente voornemens in Achthuizen een woningbouwprogramma te ontwikkelen. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van reguliere woningen en zorgwoningen tussen de Achthuizensedijk en de Zandweg met een maximum van 86 woningen. Op basis van kengetallen van het CROW wordt uitgegaan van 6 tot 7 motorvoertuigbewegingen per woning. De gehele ontwikkeling zal derhalve een verkeersgeneratie van circa 500 à 600 mvt/etmaal hebben. Dit verkeer zal afgewikkeld worden via de Achthuizensedijk ter hoogte van de molen. De Achthuizensedijk kent ter plaatse van de ontwikkeling een maximumsnelheid van 30 km/h. Gezien de functie en categorisering van de Achthuizensedijk, kan de ontsluiting van de ontwikkeling direct op deze weg plaatsvinden, waarbij het van belang is dat de ontsluiting van het woongebied via één ontsluitingsweg plaatsvindt, teneinde veel kort op elkaar gelegen in- en uitritten (verstoringspunten) te voorkomen. De verkeerstoename als gevolg van de locatie zal niet leiden tot een significante verslechtering van de verkeersafwikkeling op de Achthuizensedijk.
De overige nieuwe ontwikkelingen die in onderhavig plan mogelijk worden gemaakt, zijn kleinschalig en zullen niet leiden tot een verslechtering van de verkeersdoorstroming.
De locatie is eveneens binnen 2 km aangesloten op een regionale stroomweg. Er zijn geen afwikkelingsproblemen op de omliggende wegen. De ontsluiting voor autoverkeer is derhalve goed te noemen.
Ontsluiting fietsverkeer
Binnen het plangebied liggen geen vrijliggende en zelfstandig verbindende fietspaden . De wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. Het fietsverkeer wordt conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Buiten de bebouwde kom zijn deels suggestiestroken aanwezig. Verwacht mag worden dat de intensiteiten op de omliggende wegen relatief laag zijn. Bovendien is er nauwelijks sprake van doorgaand verkeer op het omliggende wegennet. Langs de provinciale weg N498 zijn fietspaden aanwezig. Verder is er een bewegwijzerd fietsroutenetwerk operationeel. De ontsluiting voor fietsverkeer is derhalve voldoende.
Nieuwe ontwikkeling
Rondom de woningbouwlocatie zijn geen vrijliggende of zelfstandig verbindende fietspaden aanwezig. De Achthuizensedijk kent buiten de bebouwde kom fietssuggestiestroken die binnen 2 km aansluiten op de vrijliggende fietspaden langs de N498. De nieuwe ontwikkelingen tussen de Achthuizensedijk en de Zandweg worden voor langzaam verkeer ontsloten naar de Achthuizensedijk en naar de Zandweg om ook een uitloop naar het buitengebied te realiseren. De ontsluiting voor fietsverkeer is derhalve voldoende.
Ontsluiting openbaar vervoer
De kern Achthuizen wordt aangedaan door een busdienst die Ooltgensplaat met Middelharnis verbindt. De bus heeft een frequentie van twee maal per uur per richting; in de daluren wordt 1x per uur per richting gereden. Verder biedt de bus binnen 10 minuten verbinding tot het busstation aan de Schaapsweg alwaar bussen halteren richting Oude-Tonge en Zierikzee alsmede richting Rotterdam. De kernen Langstraat en Zuidzijde worden niet aangedaan door openbaar vervoer en zijn aangewezen op de busdienst die Achthuizen bedient. De dichtstbijzijnde halte ligt op circa 2 km loopafstand. Wel worden de kernen aangedaan door een regiotaxi. De ontsluiting per openbaar vervoer is vanuit Achthuizen redelijk te noemen. De ontsluiting per openbaar vervoer vanuit Zuidzijde en Langstraat is vanwege de grote afstanden naar bushaltes slecht. Deze slechte bediening wordt echter opgevangen door de regiotaxi.
Parkeren
Het parkeren in het gebied vindt zowel plaats op eigen terrein als op openbare parkeerplaatsen. Problemen ten aanzien van parkeren doen zich in het plangebied met name voor op de dijklinten vanwege het smalle wegprofiel van de dijkwegen. Hierdoor wordt de doorstroming belemmerd. Gezien de relatief lage verkeersintensiteiten is de verkeersafwikkeling acceptabel.
Voor nieuwe functies in het plangebied geldt in principe dat het parkeren op eigen terrein dient te worden opgelost. Voor de grootschalige ontwikkeling ter plaatse van de gronden van Van Reijen is nader onderzoek naar parkeren gewenst. Het parkeren dient onderdeel uit te maken van het bouwplan. Binnen de uit te werken bestemming zal het aantal benodigde parkeerplaatsen worden opgenomen. Hierbij worden CROW-parkeerkencijfers gehanteerd. De woonkernen maken op basis van cijfers met betrekking tot de omgevingsadressendichtheid deel uit van een niet-stedelijk gebied (www.cbs.nl). In onderstaande tabel zijn de parkeerkencijfers voor dergelijke gebieden op basis van publicatie 182 (CROW 2008) weergegeven, uitgaande van het restgebied van de bebouwde kom.
Tabel 3.1 Parkeerkencijfers
niet-stedelijk gebied | ||
minimaal | maximaal | |
dure woningen | 2,0 | 2,2 |
middeldure woningen | 1,8 | 1,9 |
goedkope woningen | 1,4 | 1,7 |
aanleunwoningen1) | 0,3 | 0,6 |
1) Zelfstandige woning met beperkte zorgvoorzieningen.
Nieuwe ontwikkeling
Voor de nieuwe ontwikkeling wordt de parkeerbehoefte berekend op basis van de parkeerkencijfers uit bovenstaande tabel 3.1. Voor zorgwoningen wordt doorgaans uitgegaan van lagere parkeerkencijfers. Afhankelijk van het type zorgwoning wordt uitgegaan van de parkeerbehoefte voor goedkope woningen of aanleunwoningen. De zorgwoningen binnen het Wozoco worden direct mogelijk gemaakt. Hiervoor is voldoende ruimte op eigen terrein om dit mogelijk te maken. De parkeerbehoefte voor de nieuwe woningen die met een wijzigingsbevoegdheid mogelijk worden gemaakt (locatie Firma van Reijen en uitbreiding achter het Lesje) dient op basis van tabel 3.1 te worden berekend. De parkeerbehoefte dient op eigen terrein en/of op nieuw te realiseren openbare parkeerplaatsen binnen het plan te worden gefaciliteerd. Gezien de ruimte die het plan op eigen terrein en langs de openbare weg op nieuwe parkeerhofjes biedt, kan de benodigde parkeerbehoefte binnen het plan worden opgevangen.
Verkeersintensiteiten en verkeersgeneratie
Onderstaande verkeersgegevens bieden de basis voor het akoestisch onderzoek dat is beschreven in paragraaf 5.1.7. Voor de Achthuizensedijk en Bommelsedijk zijn verkeersgegevens beschikbaar van het waterschap Hollandse Delta. Voor de Zandweg zijn geen verkeersgegevens beschikbaar. Derhalve is voor de Zandweg een intensiteit ingeschat van 300 mvt/etmaal. Voor de Langstraat zijn gegevens bekend uit eerdere plannen (Ruimtelijke onderbouwing Langstraat 72 Achthuizen, RBOI, 6 november 2007). In onderhavig plan wordt bij deze gegevens aangesloten.
In tabel 3.2 zijn de verkeersintensiteiten en voertuigverdeling van de onderhavige wegen inclusief en exclusief ontwikkeling weergegeven, waarbij er vanuit wordt gegaan dat het nieuwe woongebied op de locatie Van Reijen alleen via de Achthuizensedijk wordt ontsloten. Ten behoeve van de verkeersgeneratie is voor grondgebonden woningen uitgegaan van 6 tot 7 mvt/etmaal op basis van CROW-publicatie 256 (CROW, 2007). Voor zorgwoningen wordt doorgaans uitgegaan van een lagere verkeersgeneratie per woning. Er wordt voor onderhavig plan uitgegaan van 4 mvt/etmaal. Daarbij zal een deel van de nieuwe woningen op de locatie Firma van Reijen rechtstreeks via de Achthuizensedijk ontsluiten. De totale verkeersgeneratie bedraagt derhalve circa 400 mvt/etmaal. Op basis hiervan wordt gesteld dat de totale verkeersintensiteit op de nieuwe toegangsweg maximaal 400 mvt/etmaal bedraagt. Dit verkeer zal zich over het omliggend wegennet verdelen, waarbij uit wordt gegaan van 75% via de Achthuizensedijk richting de aansluiting op de N59 en 25% via de Achthuizensedijk/Bommelsedijk naar de N498 richting Oude Tonge. Voor de voertuigverdeling voor de Achthuizensedijk is aangesloten bij een standaardvoertuigverdeling voor wijkverzamelwegen. Voor de nieuwe toegangsweg is aangesloten bij een standaardvoertuigverdeling voor buurtverzamelwegen en voor de Zandweg is gebruikgemaakt van de verdeling voor plattelandswegen. De voertuigverdeling van de Langstraat is ontleend aan informatie van de gemeente uit 2005. Er is gerekend voor de prognosejaren 2010 en 2023. Hiervoor is de voor deze categorie wegen gebruikelijke autonome groei van 1% per jaar gehanteerd.
Tabel 3.2 Verkeersgegevens (afgerond op 10-tallen)
intensiteit | basisjaar | 2009 | 2010 | 2023 | ||
excl. ontw. | excl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | |
Achthuizensedijk (ten noorden van Tramdijk) | 1.310 (2007) | 1.340 | 1.350 | 1.750 | 1.540 | 1.840 |
Zandweg | 300 | 310 | 310 | - | 350 | 350 |
Bommelsedijk | 1.220 (2008) | 1.240 | 1.240 | - | 1.420 | 1.520 |
Langstraat/Achthuizensedijk-Zuid | 630 | 640 | 650 | - | 740 | 740 |
toegangsweg woongebied 'Van Reijen' | - | - | - | - | - | 400 |
voertuigverdeling Achthuizensedijk en Bommelsedijk | dag | avond | nacht |
lichte motorvoertuigen | 94% | 97,2% | 96,0% |
middelzware motorvoertuigen | 5,1% | 2,5% | 3,4% |
zware motorvoertuigen | 0,9% | 0,3% | 0,6% |
etmaalverdeling | 7,0% | 2,6% | 0,7% |
voertuigverdeling Zandweg | dag | avond | nacht |
lichte motorvoertuigen | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
middelzware motorvoertuigen | 3,0% | 3,0% | 3,0% |
zware motorvoertuigen | 2,0% | 2,0% | 2,0% |
etmaalverdeling | 7,0% | 2,6% | 0,7% |
voertuigverdeling nieuwe wegen | dag | avond | nacht |
lichte motorvoertuigen | 94,0% | 98,0% | 96,0% |
middelzware motorvoertuigen | 5,7% | 1,9% | 3,8% |
zware motorvoertuigen | 0,3% | 0,1% | 0,2% |
etmaalverdeling | 7,0% | 2,6% | 0,7% |
voertuigverdeling Langstraat | dag | avond | nacht |
lichte motorvoertuigen | 93,4% | 93,4% | 93,4% |
middelzware motorvoertuigen | 5,0% | 5,0% | 5,0% |
zware motorvoertuigen | 1,6% | 1,6% | 1,6% |
etmaalverdeling | 7,0% | 2,6% | 0,7% |