Plan: | De Rietvink 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1916.bprv-0001 |
Volgens de Wet geluidhinder (artikel 74, lid 1) bevindt zich aan weerszijden van elke weg, vanaf de wegas, een geluidszone. De zonebreedte is afhankelijk van de aard van de weg (stedelijk of buitenstedelijk) en het aantal rijstroken. Er gelden geen zones langs wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied en langs wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Binnen het plangebied gelden de volgende wettelijke geluidzones:
Wegnaam | Aantal rijstroken | Zonebreedte in meters aan weerszijden van de wegrand | |
Oude Trambaan | 2 | 200 meter | |
Rijksweg A4 | 6 | 600 meter |
Binnen de zone langs de Oude Trambaan zijn 51 nieuwe woningen (plan De Cascade) geprojecteerd. De woningen zijn net buiten de zone langs rijksweg A4 gesitueerd (op tenminste 620 m). De Rietvinklaan grenst aan het plan en betreft een 30 km-weg, waarvoor geen geluidszone geldt. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de geluidsbelasting van deze weg ook bij het onderzoek betrokken.
In het kader van het voor dit bouwplan genomen vrijstellingbesluit ex artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is in 2005 een akoestisch onderzoek uitgevoerd (DHV, 21 november 2005, kenmerk Kt.Z1405.RO1). Wegens tussentijdse wijzigingen in het plan en in de wet- en regelgeving, is een nieuw geluidsonderzoek uitgevoerd (DHV, 17 augustus 2007, kenmerk HL.B2395-01.R01, zie bijlage 4). Met de nieuwe Wet Geluidhinder (per 1-1-2007) is o.a. de dosismaat Leq vervangen door Lden en is de bevoegdheid tot vaststelling van hogere waarden overgegaan van Gedeputeerde Staten naar het college van B&W.
In het onderzoek van DHV uit 2007 is 2017 als toetsjaar gehanteerd. In 2017 bedraagt de geluidsbelasting vanwege wegverkeer op de Oude Trambaan maximaal 56 dB (Lden) op de gevels van de 21 appartementen (na aftrek van de 5 dB conform artikel 110g van de Wet geluidhinder). Op grond hiervan zijn op 2 oktober 2007 door burgemeester en wethouders hogere grenswaarden geluidhinder voor deze appartementen vastgesteld op 56 dB (Lden). Ingevolge het Bouwbesluit wordt gewaarborgd dat het binnenniveau in de woningen niet hoger is dan de norm van 33 dB.
Het appartementencomplex heeft een afschermende functie voor de achterliggende woningen, waardoor deze geen geluidsbelasting boven de voorkeurswaarde ondervinden van de Oude Trambaan. Uit het akoestisch onderzoek uit 2007 blijkt verder dat de gecumuleerde geluidsbelasting op de woningen van het plan Cascade door het wegverkeer op de Oude Trambaan, de Rietvinklaan en de A4 ten hoogste 61 dB bedraagt. De maximale ontheffingswaarde van 63 dB wordt nergens overschreden.
Ten aanzien van bestaande woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen in het plangebied blijkt uit de VMK (zie onderstaand figuur) dat in 2018 geen geluidsbelasting hoger dan 59 dB (na aftrek van de 5 dB correctie conform art. 110g Wet geluidhinder) optreedt. De hoogste geluidsbelastingen treden op langs een deel van de Oude Trambaan en de Rietvinklaan. Deze zijn met een oranje kleur aangegeven, hetgeen betekent dat de geluidsbelasting maximaal 63 dB kan bedragen. Na aftrek van 5 dB conform artikel 110g Wet geluidhinder kan worden geconcludeerd dat ook op de zwaarst belaste wegen er geen onacceptabel geluidsklimaat optreedt. De woonwerk-woningen langs de Oude Trambaan fungeren immers als afscherming voor de achtergelegen woningen. De kleuren groen en geel geven aan dat de geluidsbelasting voldoet aan de gestelde normen. Op deze wegen zal maximaal 58 dB aan geluidsbelasting bestaan.
Afbeelding 23: geluidsniveau (Lden) in 2018
Op basis van bovenstaande gegevens kan dan ook geconcludeerd worden dat voor alle bestaande woningen in het plangebied er sprake is van een acceptabel geluidsklimaat.