Plan: | De Rietvink 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1916.bprv-0001 |
Binnen het plangebied zijn er twee locaties aan te wijzen die voor herontwikkeling in aanmerking komen. Het betreft de voormalige gemeentewerf aan de Oude Trambaan en de locatie Schoorwijck aan de Schoorlaan. De plannen voor de herontwikkeling van de voormalige gemeentewerf zijn uitgewerkt en de bouwvergunning is reeds verleend. Hieronder worden de twee ontwikkelingslocaties beschreven. De planvorming voor de locatie Schoorwijck is nog gaande.
De locatie van de voormalige gemeentewerf wordt omsloten door de Oude Trambaan, De Wickelaan en de Rietvinklaan en wordt omringd door woningbouw. Op deze locatie verrijzen 30 grondgebonden eengezinswoningen en een appartementencomplex voor 21 woningen. In het appartementencomplex is ruimte gereserveerd voor een wijkcentrum en onder het complex wordt een parkeergarage gerealiseerd met een capaciteit van tenminste 21 parkeerplaatsen voor bewoners. Hieronder is een impressie van het bouwplan gegeven.
Afbeelding 18: impressie bouwplan De Cascade
Een belangrijk onderdeel in het plan is de waterverbinding tussen het boezemwater (de Vliet) en het daarachter gelegen poldergebied. Achter deze waterkering worden straks de 'insteekhaventjes' gemaakt voor de boten die straks achter de tuin van de Watervilla's kunnen liggen. De singel is met de 'Cascade' (waterval) achter de bebouwing aan de Oude Trambaan verbonden met het afvoerkanaal dat met het water op boezemniveau de bestaande aansluiting behoudt met de Vliet. Door in de Wickelaan een brug op te nemen wordt het kanaal voor kleine boten toegankelijk en wordt de relatie met de Vliet nog meer versterkt. De 'Cascade' vormt een intern systeem van verschillende waterniveau's met drie kleine overgangen of cascades daartussen (0,20 m. per overgang). Daarmee vormt dit interne systeem een omkering van de waterstroom die eigenlijk in groter verband aanwezig is, van de polder omhoog (d.m.v. pompen) naar de boezem.
Het plan De Cascade vormt door zijn ruimtelijke en functionele opzet, de woningtypologie en de waterstructuur een passende aansluiting binnen de bestaande structuren en woongebieden van de Rietvink. De waterstructuur wordt tot diep in de buurt doorgetrokken waardoor deze een meerwaarde heeft voor de hele buurt. Tevens krijgt deze een grotere gebruikswaarde voor de nieuwe woningen, maar ook voor de er aan grenzende bestaande woningen. De relatie met de Vliet wordt hierdoor versterkt.
Voor de realisering van het bouwplan De Cascade is een vrijstellingsprocedure als bedoeld in artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening doorlopen. De bouwvergunning hiervoor is in 2007 verleend. Voorts is voldaan aan het vereiste van een goede ruimtelijke onderbouwing, zodat het bouwplan De Cascade integraal in het bestemmingsplan is opgenomen.
Het gebied Schoorwijck wordt begrensd door de Oude Trambaan, de Dijkgraafstraat, de achterzijde van de woningen aan de Dijkgraafstraat, de Windlustsingel, de Zaagmolenstraat, de Schoorlaan (zie kaart).
In het gebied bevinden zich verschillende wooncomplexen waarvan de eigenaren hebben aangegeven, dat de wens bestaat om deze complexen op termijn te vernieuwen. Deze complexen zijn:
1. de voormalige bejaardenflat op de hoek van de Oude Trambaan en de Schoorlaan die momenteel in gebruik is voor de huisvesting van één en tweepersoonshuishoudens;
2. de bejaardenwoningen aan de Schoorlaan in één bouwlaag gelegen tussen de Landscheidingstraat en de Zaagmolenstraat;
3.de middelhoge bebouwing aan de Zaagmolenstraat, tussen de Windlustsingel en de Schoorlaan, de zogenaamde. 'Rietsanghtoren' van 12 bouwlagen kan worden gehandhaafd.
De eigenaren, te weten enkele woningcorporaties, hebben aangegeven deze complexen te willen vervangen door eigentijdse ouderenhuisvesting. In 2003 zijn de mogelijkheden voor de herontwikkeling van dit gebied bestudeerd. Vervolgens heeft het college van burgemeester en wethouders op 9 december 2003 stedenbouwkundige uitgangspunten vastgesteld als toetsingskader gericht op de herontwikkeling van het gebied Schoorwijck. Bij de totstandkoming van dit bestemmingsplan was er nog geen overeenstemming over plannen voor herontwikkeling. Met het oog op daarop is in dit bestemmingsplan de volgende regeling opgenomen.
1. Voor het noordwestelijk deel van het gebied, bij de hoek van de Oude Trambaan en de Schoorlaan wordt er rekening mee gehouden, dat binnen de geldingsduur van dit bestemmingsplan (10 jaar na de vaststelling) een bouwplan kan worden gerealiseerd. Voor deze locatie 'Schoorlaan, Oude Trambaan' is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Door gebruik te maken van deze bevoegdheid kan een initiatiefnemer een plan realiseren op de locatie. Op basis van de wijzigingsbevoegdheid kunnen woningen plus bijbehorende voorzieningen, zoals groen en parkeren, worden gerealiseerd.
2. Voor het zuidwestelijk deel bij de Zaagmolenstraat wordt geen rekening gehouden met een herontwikkeling binnen de planperiode. Voor dit gedeelte van het gebied Schoorwijck is geen wijzigingsbevoegdheid opgenomen
De locatie Schoorlaan, Oude Trambaan heeft de volgende grenzen:
De op 9 december 2003 vastgestelde stedenbouwkundige uitgangspunten vormen het door de gemeente gewenste ruimtelijke kader voor een nieuwe ontwikkeling op deze locatie.
Bijzonder aan de locatie is, dat het aan de westkant bij de Schoorlaan grenst aan het Damcentrum en aan de zuid-oostzijde zijde overgaat in het groengebied rond de gracht van Corbulo en het historische Romeinse pad.
De twee hoofdrichtingen voor de nieuwe ontwikkeling worden enerzijds bepaald door de Schoorlaan en anderzijds door de loodrecht daarop staande Landscheidingsstraat en het Romeinse pad (zie kaart).
Voor de aansluiting op het Damcentrum is het Masterplan Damcentrum leidend. De Schoorlaan vormt de grens tussen het gebied 'Oude Trambaan, Schoorlaan' en het Damcentrum.
In aansluiting op het plan Damcentrum, dient volgens de wijzigingsbevoegdheid het gebied 'Oude Trambaan, Schoorlaan' één gesloten bouwblok te worden gerealiseerd. Aan de parkzijde wordt daarbij aangesloten op de rooilijn, van de achterzijde van de woningen aan de Dijkgraafstraat, waarbij ook een ruimtelijke afsluiting van de Landscheidingsstraat ontstaat.
De Schoorlaan is uitsluitend bedoeld voor langzaam verkeer en hulpdiensten. De eventuele nieuwbouw op de locatie 'Oude Trambaan, Schoorlaan' dient dan ook vanaf de Dijkgraaf-straat voor het gemotoriseerde verkeer te worden ontsloten.
De stedenbouwkundige uitgangspunten zijn als volgt uitgewerkt tot een ruimtelijk kader als richtlijn voor ruimtelijk beeld van een nieuwe ontwikkeling:
Afbeelding 19: plangebied Schoorwijck