Plan: | De Rietvink 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1916.bprv-0001 |
Streekplan Zuid - Holland West
Op 19 februari 2003 hebben de Provinciale Staten van Zuid-Holland het Streekplan Zuid-Holland West vastgesteld. Met dit streekplan - dat een planhorizon tot 2015 heeft en sterk leunt op het gedachtegoed van de eerste drie PKB delen van de Vijfde Nota over de Ruimtelijke Ordening Extra - wil de provincie de ontwikkeling van de Randstad tot groene Deltametropool ondersteunen. In het streekplan is ervoor gekozen het stedelijk ruimtebeslag met behulp van rode bebouwingscontouren te sturen. Deze zogeheten rode contouren zijn getrokken rond bestaand stedelijk gebied. Binnen de rode contouren wordt vooralsnog tot 2015 ruimte geboden voor wonen, werken en andere stedelijke voorzieningen. Nieuwe woningbouw en bedrijfsvestiging dienen plaats te vinden binnen het stedelijke gebied en in de nabijheid van haltes van het openbaar vervoerssysteem. Het verder concentreren van wonen en werken heeft namelijk een gunstig effect op het draagvlak voor stedelijke voorzieningen en op het terugdringen van automobiliteit ten gunste van langzaam verkeer en openbaar vervoer. Binnen de rode contouren wordt per saldo uitgegaan van behoud van functies.
Op de plankaart van dit streekplan is het plangebied aangegeven als 'Stads en dorpsgebied' welke gelegen is binnen een 'Bebouwingscontour'. Bij de aanduiding 'Stads- en dorpsgebied' gaat het om een aaneengesloten bebouwd gebied met als hoofdfunctie wonen, waarin ook gebiedsdelen voorkomen met kantoren, winkels, horeca en andere stedelijke voorzieningen. De Provincie bereidt de eerste Provinciale Structuurvisie (PSV) conform de nieuwe Wet ruimtelijke ordening voor, die per 1 juli 2008 in werking is getreden. De Provinciale Structuurvisie vervangt de huidige vier streekplannen voor het grondgebied van Zuid-Holland. De planning van de Provincie is dat medio 2009 het ontwerp van de PSV in procedure wordt gebracht.
Afbeelding 2: plankaart streekplan Zuid-Holland-West
Nota Regels voor Ruimte
In de nota Regels voor Ruimte heeft de provincie Zuid - Holland beleidsregels opgenomen ten behoeve van de uitvoering van haar wettelijke taken in het kader van de Wet ruimtelijke ordening. De nota is naast het streekplan het toetsingskader voor gemeentelijke plannen. In het navolgende wordt ingegaan op de relevante onderdelen van de nota. Indien een bepaald onderdeel niet wordt genoemd wordt er van uit gegaan dat het betreffende onderdeel niet van toepassing is.
Milieu
Het bestemmingsplan conserverend van aard. In hoofdstuk 5 wordt uitvoerig ingegaan op de voor het plangebied relevante milieu-aspecten. De diverse onderdelen van de nota Regels voor Ruimte worden in dat hoofdstuk geconcretiseerd naar de situatie in de Rietvink. Het bestemmingsplan voldoet hiermee aan de nota Regels voor Ruimte.
Water
In hoofdstuk 5 is een uitvoerige waterparagraaf opgenomen. In het kader van het vooroverleg is aan de waterbeheerder verzocht aan te geven of er specifieke belangen in het geding zijn die een plek zouden moeten krijgen in het bestemmingsplan. Hiermee is in voldoende mate voldaan aan de verplichtingen uit de nota Regels voor Ruimte.
Cultureel erfgoed
In het bestemmingsplan is Molen de Salamander opgenomen, inclusief de bijbehorende molenbiotoop. Daarnaast is een groot gedeelte van het gebied voorzien van de bestemming "Waarde - archeologie", om te voorzien in een passende regeling voor het beschermen van mogelijke archeologische waarden in het gebied. In hoofdstuk 6 wordt hier nader op ingegaan.
Regionaal Structuurplan Haaglanden
Op 16 april 2008 heeft het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020 vastgesteld. Voor de negen betrokken gemeenten vormt het RSP het integrale beleidskader voor het afzonderlijke gemeentelijke beleid en bestemmingsplannen. Het RSP bevat richtinggevende en kaderstellende uitspraken die bepalend zullen zijn voor de inhoudelijke betrokkenheid van het Stadsgewest bij de voorbereiding en toetsing van gemeentelijke visies en bestemmingsplannen en bij bovenregionaal beleid.
Ook het RSP onderschrijft het concentreren van wonen en werken binnen het stedelijk gebied. Dit heeft een gunstig effect op het draagvlak van stedelijke voorzieningen en het terugdringen van de automobiliteit ten gunste van langzaam verkeer. Voor het plangebied De Rietvink beschrijft het RSP geen specifieke beleidsuitgangspunten voor die van belang zijn voor de doorwerking in het op te stellen bestemmingsplan.