direct naar inhoud van 5.4 Verkeer en parkeren
Plan: Bestemmingsplan De Kwekerij
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1904.BPdekwekerijMDP-OH01

5.4 Verkeer en parkeren

In juni 2009 is door het verkeerskundig bureau Delft Infra Advies een onderzoek uitgevoerd naar de verkeerskundige inpasbaarheid van het initiatief en de parkeerbalans in het plangebied. Onderstaand wordt volstaan met de conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek, voor de volledige rapportage wordt verwezen naar de separate bijlage. Met betrekking tot het verkeerskundige inpasbaarheid is een 'second-opinion' uitgevoerd door het verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng teneinde een aantal specifieke vraagstellingen te beantwoorden. Ook wordt hier volstaan met de conclusies en aanbevelingen uit de second-opinion, voor de volledige rapportage wordt verwezen naar de separate bijlage.

5.4.1 Verkeerscirculatie

In het onderzoek van Delft Infra Advies zijn de externe verkeersafwikkeling, de routes voor langzaam verkeer en de interne verkeerscirculatie onderzocht in het kader van de verkeerskundige inpasbaarheid.

  • In het plangebied is enkel op de Huis Ten Boschstraat een ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer geprojecteerd, direct tegenover de aansluiting van de Thorbeckelaan op de Huis Ten Boschstraat. Op basis van het verkeersmodel van de regio Utrecht voor 2015 in combinatie met de gemeentelijke verkeerstellingen in 2007 en de berekende verkeersproductie in het plangebied zijn modelmatig de gevolgen voor de verkeerscirculatie op de Huis Ten Boschstraat onderzocht.

    Met behulp van een kalibratiemodel is vervolgens een inschatting gemaakt van de verdeling van het huidige en toekomstige verkeer op het beoogde kruispunt. Voor zowel de ochtend- als de avondspits voldoet een voorrangskruising op de Huis Ten Boschstraat. De restcapaciteit van de kruising is na realisatie van het initiatief circa 14%.

    Voor het ontwerp van de kruising zijn een aantal aanbevelingen opgenomen. De vormgeving als voorrangskruising heeft de voorkeur voor een logische verkeerssituatie. De toegangsweg heeft ter plaatse van de aansluiting een minimale breedte van 6 m¹ nodig en is bij voorkeur recht tegenover de aansluiting van de Thorbeckelaan gelegen. Voor het plangebied is geen voorsorteervak noodzakelijk voor het linksafslaande verkeer vanuit de Doctor Plesmanlaan. Tot slot wordt aanbevolen om de rechtdoorgaande verkeersbeweging vanuit de Thorbeckelaan naar het plangebied toe te staan. In de huidige situatie is rechtsaf de verplichte rijrichting in verband met sluipverkeer.
  • Voor de doorgaande fietsroutes heeft de ontwikkeling van het initiatief geen gevolgen, daar de bestaande routes de snelste en meeste comfortabele routes blijven. Het interne fietsverkeer betreft circa 120 fietsverplaatsingen per dag, welke het gebied in hoofdzaak via de Zandweg en de Huis Ten Boschstraat zullen verlaten danwel binnenkomen.

    De belangrijkste bestemming voor voetgangers in de omgeving van het plangebied is de noordelijk gelegen basisschool. Voor een klein deel van de leerlingen - normaliter via de Zandweg naar school - is een route door het plangebied een alternatief. Aangezien de route echter nauwelijks korter is en de oversteekmogelijkheid bij de Zandweg beveiligd is met verkeerslichten wordt slechts een beperkt aantal doorgaande voetgangers door het plangebied verwacht.
  • Voor de interne verkeersstructuur wordt aanbevolen om rond het parkje - oostelijke deel plangebied - éénrichtingsverkeer in te stellen tegen de klok in, dit in verband met relatief smalle profiel. Dit geldt ook voor de wegen naar het hofje - westelijke deel van het plangebied.

    De wegen in het plangebied dienen als 30 km/u zone te worden ingericht. Tevens wordt geadviseerd om een obstakelvrije route met een breedte van 4,5 m¹ aan te houden in verband met de bereikbaarheid voor hulpdiensten.

In het onderzoek van Goudappel Coffeng is de verkeerskundige onderbouwing kritisch beschouwd en zijn een aantal specifieke vragen nader belicht. Onderstaand wordt volstaan met een samenvatting beantwoording van de vragen per thema. De thema's hebben betrekking op het langzaam verkeer, de voetgangersoversteekvoorziening, de verkeersveiligheid, de vormgeving van het kruispunt en de ontsluitingsstructuur.

  • In het onderzoek wordt bevestigd dat hoofdzakelijk de toekomstige bewoners van het plangebied en de bewoners van het oostelijke deel van Vechtensteinlaan gebruik zullen maken van de doorsteek via het plangebied. Indien volwaardige fietsverbindingen tussen de Vechtensteinlaan en Park Vechtenstein worden aangelegd zal de doorsteek ook voor fietsers uit andere wijken aantrekkelijk zijn. De doorsteek is met name wenselijk om de fijnmazigheid van het fietsnetwerk te bevorderen.
  • Een aanvullende oversteekvoorziening ter hoogte van de aansluiting van het plangebied op de Huis ten Boschstraat is gewenst in verband met de slechte oversteekbaarheid van de Huis Ten Boschstraat en de te grote omloopafstanden via de bestaande voetgangersoversteken bij het Zandpad en de rotonde met de Doctor Plesmanlaan. Aanvullend wordt geadviseerd om ter hoogte van de aansluiting de bestaande middengeleider aan te passen tot middeneiland, zodat voetgangers in twee etappes kunnen oversteken.
  • De verkeersproductie en -attractie van het plangebied zijn niet zodanig groot dat de verkeersveiligheid in het geding is. Een rechtstreekse aansluiting op de Huis Ten Boschstraat is met de berekende verkeersintensiteiten mogelijk. De inrichting als 30-zone zorgt voor een veilige woonomgeving.
  • Het onderzoek onderschrijft het advies van Delft Infra Advies om het kruispunt als voorrangskruising vorm te geven met de Huis Ten Boschstraat als voorrangsweg én het oversteken vanuit de Thorbeckelaan naar het plangebied mogelijk te maken.
  • De Huis Ten Boschstraat is een gebiedsontsluitingsweg en bedoeld voor de afwikkeling van verkeersstromen. Qua vormgeving en inrichting kan deze weg prima fungeren als ontsluitingsroute voor het plangebied. De Vechtensteinlaan is een woonstraat en qua vormgeving en inrichting niet geschikt om een nieuwe woonwijk op te ontsluiten. Een aansluiting op beide wegen is niet gewenst, omdat in dat geval een sluiproute vanaf de Vechtensteinlaan door het plangebied naar het centrum ontstaat.

Ten aanzien van de berekende verkeersintensiteit wordt opgemerkt dat het aantal voertuigen in het onderzoek voor ochtendspits aan de hoge kant is vergeleken met naderhand uitgevoerde tellingen. Hetgeen echter geen consequenties heeft voor de uitkomsten van het oorspronkelijke onderzoek, de conclusies zullen enkel positiever kunnen uitvallen.

5.4.2 Parkeren

De parkeernorm van de gemeente Maarssen van 2,0 parkeerplaats per woning is leidend voor het opstellen van de parkeerbalans. Hetgeen in het plangebied leidt tot een parkeervraag van 120 plaatsen.

Per woning dient 1,5 parkeerplaats op eigen terrein te worden gerealiseerd, derhalve dienen minimaal 30 parkeerplaatsen in het openbaar gebied te worden gerealiseerd. Het openbaar parkeren is rond het groen aan het hof gesitueerd en nabij de appartementen en rijwoningen aan de noordzijde van het plangebied. Extra parkeerruimte op eigen terrein bij woningen wordt niet meegenomen in de parkeerbalans. Bij de berekening van het aantal beschikbare parkeerplaatsen telt een garage als halve parkeerplaats mee.