Plan: | Corridor |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1904.BPcorridorBKL-VG02 |
Zoals reeds in de inleiding is vermeld bestaat het plangebied grotendeels uit bedrijventerreinen, woningen (het Rode Dorp), een hotel en agrarisch gebied. Hierbij wordt zoveel mogelijk gestreefd naar het behoud van de huidige situatie. Daarom is dit bestemmingsplan opgesteld met overwegend conservatieve bestemmingsregelingen.
Voor een aantal locaties in het plangebied zijn nieuwe ontwikkelingen voorzien. Voor een deel van deze ontwikkelingen is reeds een planologische procedure doorlopen. Deze ontwikkelingen zijn daarom als ‘bestaande situatie’ in voorliggend bestemmingsplan opgenomen. Daarnaast biedt het bestemmingsplan de mogelijkheid voor een aantal nieuwe ontwikkelingen. De meeste van deze ontwikkelingen passen binnen de bestemmingen die overgenomen zijn uit het vigerende bestemmingsplan. Voor zover de ontwikkelingen niet passen binnen de vigerende bestemmingen, worden de bestemmingen in voorliggend bestemmingsplan in enige mate verruimd. Het betreft hier met name de bouwmogelijkheden (bouwhoogte en bebouwingspercentage) alsmede het gebruik van gebouwen ten behoeve van zelfstandige kantoren.
Horecavoorziening
De realisatie van een horecavoorziening ter plaatse van het braakliggende perceel nabij het station van Breukelen is een nieuwe ontwikkeling welke in onderhavig bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt. In bijlage 6 is deze ontwikkeling ruimtelijk onderbouwd. Op bedrijvenpark Breukelerwaard bestaan tevens plannen voor de vestiging van een cateraar inclusief een horecagelegenheid. Deze plannen zijn echter nog niet concreet genoeg en onvoldoende onderbouwd om in dit bestemmingsplan meegenomen te worden.
P+R voorziening
De Provincie Utrecht heeft het initiatief genomen tot verbetering van de Park + Ride mogelijkheid door het realiseren van een gebouwde parkeervoorziening dichtbij het station aan de oostzijde van de spoorlijn. NS-station Breukelen is een belangrijke schakel in het openbaar-vervoernetwerk in de regio Utrecht. Vanaf dit station zijn er per trein verbindingen in de richting Amsterdam, Gouda en Utrecht. Streekbussen die het station bedienen geven verbinding in de richting Breukelen-dorp, Kockengen en Mijdrecht. Veel treinreizigers bereiken het station per fiets. Daarnaast kent station Breukelen al lange tijd veel Park + Ride gebruik. Hiertoe zijn in de uitgangssituatie twee parkeerterreinen in gebruik: één direct bij het station aan de oostzijde van de spoorlijn (capaciteit circa 200 parkeerplaatsen) en één op iets grotere afstand in de bocht van de Amerlandseweg / Kanaaldijk West (capaciteit circa 100 parkeerplaatsen).
In de dagelijkse praktijk komt het vaak voor dat beide Park + Ride terreinen volledig zijn bezet (samen 300 auto’s). Dat is nadelig voor de aantrekkelijkheid van het station en het gebruik van
de trein. Door het realiseren van een gebouwde parkeervoorziening wordt de beschikbare parkeercapaciteit vergroot en kunnen meer auto’s op korte afstand van het station parkeren. Hierdoor wordt de aantrekkelijkheid van het station en van het gebruik van het openbaar vervoer vergroot. Het is de bedoeling om te komen tot realisatie van een gebouwde voorziening met ruimte voor minimaal 400 parkeerplaatsen (uitgaande van wat fysiek en realistisch in te passen is) met een maximal bouwhoogte van 9 meter. In bijlage 7 is deze ontwikkeling ruimtelijk onderbouwd.
Navolgend wordt beschreven hoe een en ander in de regels is vastgelegd.