direct naar inhoud van 3.4 Verkeer en vervoer
Plan: Corridor
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1904.BPcorridorBKL-VG02

3.4 Verkeer en vervoer

Binnen het plangebied liggen verschillende belangrijke infrastructuur zoals de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal. Het vormt ook de toegangspoort voor de kern Breukelen. Enerzijds beïnvloedt een goede ontsluiting de ontwikkelingsmogelijkheden van het plangebied. Anderzijds kan de aanwezigheid van (spoor)wegen vanuit oogpunt van milieubeheer beperkingen opleveren voor bepaalde ontwikkelingen.

Beschrijving en analyse huidige situatie

In het plangebied komen verschillende infrastructurele werken voor, zoals:

  • wegen;
  • openbaar vervoerverbindingen (trein, bus);
  • fiets- en wandelpaden;
  • watertransportwegen;
  • leidingen;

Wegverbindingen

De in het plangebied aanwezige infrastructuur is grofweg in te delen in drie categorieën:

  • Stroomwegen of hoofdwegen;
    Rijksweg A2
  • Gebiedsontsluitingswegen (regionale en lokale wegen);
    N401, De Amerlandseweg, Brugoprit
  • Erftoegangswegen.
    Alle overige wegen in het plangebied

Voornoemde categorisering hangt samen met het gemeentelijk beleid om de veiligheid in het verkeer te vergroten. De categorisering heeft tot doel te komen tot zo groot mogelijk aaneengesloten verblijfsgebieden, waarin minimaal de maximumsnelheid 60 km/uur bedraagt.

Openbaar vervoer

De spoorlijn Woerden-Amsterdam en Amsterdam-Utrecht loopt door het plangebied. Binnen het plangebied ligt ook het treinstation Breukelen en een regionaal busstation waarbij een overstap mogelijk is van bus naar trein.

Fiets- en wandelpaden

Langs het Amsterdam-Rijnkanaal loopt de fietssnelweg Amsterdam-Utrecht. Daarnaast lopen er meerdere fietspaden voor de verbinding van het treinstation met de kern Breukelen en het omliggende gebied.

Watertransportwegen

Aan de oostzijde van het plangebied is het Amsterdam-Rijnkanaal gelegen. Dit is de drukst bevaren watertransportweg van Nederland.

Leidingen

In het plangebied liggen drie soorten ondergrondse leidingen. De eerste is de aardgastransportleiding welke aansluit op een verdeelstation aan de Broekdijk West. Deze leiding heeft een diameter van 4 inches. De tweede leiding is de waterleiding Rijn - Kennemerland (WRK) deze is gelegen tussen de Rijksweg A2 en het spoor. Daarnaast is ook een rioolpersleiding aanwezig welke aansluit op de waterzuiveringsinstallatie gelegen aan de Keulschevaart.

Naast ondergrondse leidingen is ook een bovengrondse leiding aanwezig, de 150kV-leiding welke evenwijdig aan de Rijksweg A2 van noord naar zuid loopt.

Zonering infrastructuur: Bebouwingsvrije zones en geluidszones

Voor de verschillende (spoor)wegen gelden bebouwingsvrije zones en geluidszones. In de milieuparagraaf wordt op dit aspect nader ingegaan.

Ontwikkelingen en perspectieven infrastructuur

In de huidige situatie van het plangebied vormt de verkeerskundige situatie ter plaatse van de rotonde bij de op- en afrit van de A2 een knelpunt. Gelet hierop heeft Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht op 23 april 2013 besloten tot de aanleg van een bypass tussen de noordelijke en westelijke tak en de plaatsing van een doseerinstallatie op de oostelijk tak van de rotonde op de oostelijke op- en afrit van de A2 aansluiting Breukelen.

Tevens is uit het onderzoek naar voren gekomen dat de verkeersaantrekkende werking van de ontwikkelingen (McDonald's en P+R) de verkeersdoorstroming niet belemmerd.

Het gehele verkeerskundige onderzoek en de provinciale besluitvorming hieromtrent is als bijlage 11 bijgevoegd.

Uitgangspunten voor het bestemmingsplan

  • voor de bestaande leidingen en de (spoor-)wegen worden een zonering op de verbeelding en een planologische regeling opgenomen. Voor de (spoor-)wegen is dit een zone voor geluid en/of externe veiligheid;
  • een geluidsonderzoek is vereist bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheden voor het realiseren van nieuwe gevoelige bestemmingen;
  • voor bestaande wegen wordt een verkeersbestemming opgenomen;