Plan: | Schildershof |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1904.BPSchildershofMDP-VG01 |
De provincie Utrecht heeft het provinciaal ruimtelijke beleid neergelegd in de Structuurvisie 2005- 2015, vastgesteld door Provinciale Staten op 1 juli 2008. Het credo van de structuurvisie is duurzaamheid door kwalitatief hoogwaardige oplossingen, ontwikkelingsgericht ruimtelijk beleid en samenwerking als voorwaarde.
Hoofdlijnen ruimtelijk beleid
Het primaire doel van de structuurvisie is een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving, door een evenwicht tussen (leef)kwaliteit en de druk op de ruimte. De provincie kiest nadrukkelijk voor een beheerste groei. Dit betekent dat niet de kwantitatieve vraag maar de ruimtelijke mogelijkheden bepalend zijn voor nieuwe ontwikkelingen. De ruimtelijke mogelijkheden en de randvoorwaarden vanuit water, natuur en milieu stellen grenzen aan de verstedelijking. Om te voorkomen dat ruimtelijke ontwikkelingen in een hogere laag leiden tot moeilijk of niet omkeerbare aantasting van lagere lagen hanteert de provincie een lagenbenadering. De consequenties dienen bij het beoordelen van de aanvaardbaarheid van nieuwe ontwikkelingen in beeld te worden gebracht - zie hoofdstuk 5.
De hoofdlijnen van het provinciaal ruimtelijke beleid voor het stedelijk gebied zijn:
Zorgvuldig ruimtegebruik: de verstedelijkingsopgave wordt primair benaderd vanuit de mogelijkheden van het bestaande stedelijk gebied. Bij nieuwbouw van woningen wordt prioriteit gegeven aan herstructurering en revitalisering, inbreiding en intensivering; pas daarna kan uitbreiding aan de orde komen.
Water als ordenend principe: de locatiekeuze voor functies als verstedelijking mede worden gebaseerd op de randvoorwaarden die het watersysteem stelt. Hierdoor kan de ruimtelijke ordening meer dan tot op heden bijdragen aan een duurzaam watersysteem, zowel kwalitatief als kwantitatief.
Beschikbaarheid en capaciteit van de bestaande infrastructuur: de keuze voor nieuwe verstedelijkingslocaties is zoveel mogelijke gebaseerd op de beschikbaarheid en (toekomstige) capaciteit van de bestaande infrastructuur. De binnenstedelijke locatie van het plangebied kan voor de ontsluiting gebruik maken van het bestaande wegennet en openbaar vervoer.
Verstedelijking: nieuwe woningbouw en bedrijventerreinen worden vooral gerealiseerd in het stadsgewest Utrecht - waar de gemeente Maarssen onderdeel van uit maakt - met een accent in differentiatie qua programma en leefmilieu.
Rode contouren
Het principe van beheerste groei is in het ruimtelijke beleid voor de verstedelijking vertaald naar het principe van rode contouren, waar binnen de verstedelijkingsambities dienen plaats te vinden. Het ruimtelijke beleid is immers gericht op stedelijke vernieuwing en kwaliteitsvergroting in het bestaand stedelijk gebied én de aantasting van waardevolle en kwetsbare open ruimte door nieuwe verstedelijking zo veel mogelijk te vermijden. Vanuit deze optiek is het gewenst nieuwe bouwmogelijkheden binnen het bestaand stedelijk gebied goed te benutten. De rode contouren zijn per bebouwingskern op een specifieke contourenkaart opgenomen. Op de figuur hieronder is een uitsnede van de provinciale kaart Rode contouren (Interactieve kaart) opgenomen, het plangebied - globaal aangeduid met een zwarte cirkel - is gelegen binnen de rode contour. Als de ontwikkelingen binnen de contour passen in het kwalitatieve en kwantitatieve ruimtelijk beleid uit de structuurvisie (behoud van kwaliteiten en waardevolle structuren, voldoende ruimte voor groen en water in de stad), worden (her)ontwikkelingen als passend beschouwd in het proces van vernieuwing en functieaanpassing van de kern.
Afbeelding 4.1:
Provinciale kaart rode contouren incl. ligging plangebied
Wonen
In het woonbeleid is in het bijzonder aandacht voor inbreidingslocaties, waar efficiënt ruimtegebruik (bouwen van hoge dichtheden) noodzakelijk is, maar de aandacht voor de kwalitatieve aspecten essentieel blijkt. De gemeente heeft de ruimte om binnen de rode contour meer woningbouw te realiseren dan indicatief is voorzien. Bij de kwalitatieve invulling (het woningbouwprogramma) van de inbreidingslocaties dient de leefbaarheid en specifieke waardevolle kwaliteiten behouden te blijven. De stedenbouwkundige en cultuurhistorische waarden, waardevol groen en speelterreinen dienen in stand te worden gehouden en veiligheid, gezondheid, milieu en waterhuishoudkundige situaties zo mogelijk te worden verbeterd.
In het gemeentelijke woningbouwprogramma dient daarnaast te worden ingespeeld op specifieke doelgroepen zoals starters, senioren, minder draagkrachtigen en combinatie van wonen en zorg, hetgeen regionale afstemming en lokaal maatwerk vereist.
In september 2009 hebben Provinciale Staten van Utrecht de provinciale ruimtelijke verordening vastgesteld. De verordening is in december 2009 in werking getreden. De verordening is gebaseerd op artikel 4.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening. Doel van de verordening is om provinciale belangen op het gebied van de ruimtelijke ordening te laten doorwerken naar het gemeentelijk niveau. De verordening bevat daartoe bepalingen die bij het opstellen van gemeentelijke bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen en beheers-verordeningen, in acht moeten worden genomen. Vooruitlopend op de definitieve vaststelling is het voorliggende bestemmingsplan reeds afgestemd op de provinciale verordening.
Voor het plangebied zijn de artikelen in hoofdstuk 7 'Stedelijk gebied' van de verordening van toepassing. Het plangebied is gelegen binnen het gebied met de aanduidingen 'Stedelijk gebied', 'Mobiliteitstoets' en 'Nationale landschappen'.
Stedelijk gebied
Voor woningbouwplannen bepaalt het provinciale beleid dat de te realiseren woningen passen binnen de capaciteit voor Maarssen in zijn geheel. De woningen (die middels het voorliggende ontwikkeling mogelijk worden gemaakt) maken onderdeel uit van de gemeentelijke capaciteit van 500 woningen voor de periode 2005-2015.
Mobiliteitstoets
In een ruimtelijke onderbouwing voor een gebied dat is aangeduid als 'Mobiliteitstoets' (dit geldt ondermeer voor het plangebied) en waarin ruimtelijke ontwikkelingen zijn voorzien, bevat een beschrijving van het aantal verplaatsingen die de ruimtelijke ontwikkelingen tot gevolg hebben (artikel 7.2, lid 1 van PRV). Een toets zoals beschreven in de bijlage Mobiliteitstoets van de verordening wordt niet nodig geacht (artikel 7.2, lid 2 van PRV). Ten behoeve van het project 'Schildershof' is een onderzoek uitgevoerd naar het aantal verplaatsingen en de parkeerbalans. Dit onderzoek is te vinden in hoofdstuk 5.4.10 van deze ruimtelijke onderbouwing.
Nationale landschappen
Het plangebied is gelegen in het nationale landschap 'Nieuwe Hollandse Waterlinie'. De aan dit landschap toegekende kernkwaliteiten zijn:
Gelet op de huidige situatie van het plangebied en de omgeving kan geconcludeerd worden dat de voorgenomen ontwikkeling niet van invloed is op de kernkwaliteiten van het nationale landschap 'Nieuwe Hollandse Waterlinie'.
Het Bestuur Regio Utrecht heeft op 21 december 2005 het Regionaal Structuurplan 2005-2015 (RSP) vastgesteld. Het structuurplan geeft de hoofdlijnen van beleid voor de ontwikkeling van de regio Utrecht op het gebied van wonen, werken, groen en bereikbaarheid. Het plan vormt de basis voor de uitvoeringscontracten tussen gemeenten die samenwerken in het BRU.
Het centrale thema in het ruimtelijke beleid is 'beheerste dynamiek'- in aansluiting op het provinciale beleid - om sturing te geven aan de verstedelijkingsdruk (in kwantitatieve en kwalitatieve zin) ten behoeve van een evenwichtige ontwikkeling.
De herontwikkeling van de binnenstedelijke locatie past binnen de uitgangspunten in het RSP met betrekking tot het verbeteren van het woon- en leefklimaat én het bouwen van voldoende nieuwe woningen om de groei van de regio op te kunnen vangen.