Toelichting
Hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Aanleiding voor het bestemmingsplan
De raad van de
gemeente Stichtse Vecht heeft op 25 juni 2013 het bestemmingsplan
"Loenen aan de Vecht" vastgesteld. In de afgelopen jaren is
gebleken dat op diverse onderdelen aanpassingen op het bestemmingsplan
gewenst zijn. In hoofdzaak betreffen deze aanpassingen kleine fouten
die geconstateerd zijn of ondergeschikte aanpassingen van het plan als
gevolg van kenbaar gemaakte bouwvoornemens.
Daarnaast zijn er
in de tussentijd plannen gemaakt voor enkele ruimtelijke ontwikkelingen
die mee kunnen liften op de te wijzigen planologische regeling.
1.2 Ligging van het plangebied
Het plangebied
van dit bezemplan is gelijk aan dat van het bestemmingsplan
‘Loenen aan de Vecht’ en omvat de volledige kern Loenen aan
de Vecht, inclusief een gedeelte van het bebouwingslint Oud Over aan de
oostzijde van de Vecht. Het bestemmingsplan heeft daardoor zowel
betrekking op de historische kern van Loenen als op de planmatige
woongebieden die ten noordwesten van het dorpshart liggen. De
nieuwbouwwijk Cronenburgh, in het zuidwestelijk deel van Loenen, maakt
geen deel uit van het plangebied.
Globale begrenzing plangebied (rode omkadering)
1.3 Vigerende plannen
Voor het
plangebied geldt momenteel het bestemmingsplan "Loenen aan de Vecht".
Dit plan wordt met het onderhavige bestemmingsplan deels herzien dan
wel op onderdelen gerepareerd. Alle aanpassingen worden besproken in
toelichting hoofdstuk 2 van deze toelichting.
1.4 Opbouw bestemmingsplan
Het
bestemmingsplan Loenen aan de Vecht, 1e bezemplan kan niet los
gezien worden van het nu geldende bestemmingsplan "Loenen aan de
Vecht". Dit 'bezem'-bestemmingsplan is opgesteld om het bestemmingsplan
"Loenen aan de Vecht" te repareren en enkele nieuwe ontwikkelingen mee
te nemen. De beleidsmatige uitgangspunten zoals deze ten grondslag
hebben gelegen aan het bestemmingsplan "Loenen aan de Vecht" blijven
dan ook onverkort van toepassing. Voor de beleidsmatige onderbouwing
van dit 'bezem'-bestemmingsplan wordt dan ook terugverwezen naar het
bestemmingsplan "Loenen aan de Vecht".
1.5 Leeswijzer
In hoofdstuk 2
worden alle aanpassingen die gedaan zijn ten opzichte van het
bestemmingsplan 'Loenen aan de Vecht' besproken. Vervolgens volgt er
een korte juridische toelichting in hoofdstuk 3 en tenslotte
worden de resultaten uit inspraak en overleg besproken in
hoofdstuk 4.
Hoofdstuk 2 De aanpassingen
2.1 Begrippen
De gemeente wil ambtshalve de volgende begrippen aanpassen:
- achtererfgebied;
- bestaand;
- woonzorgvoorziening;
- zorgwoning.
Ad
1) De gemeente sluit wat betreft het begrip 'achtererfgebied' aan bij
de formulering zoals opgenomen in 'bijlage II' van het 'Besluit
omgevingsrecht'.
Ad
2) Het begrip 'bestaand' wordt aangevuld met een zinsnede die erop
toeziet dat woningen die tot stand komen met behulp van een
wijzigingsbevoegdheid na uitvoering van de wijzigingsbevoegdheid
eveneens onder dit begrip vallen.
Ad
3 en 4) In verband met de ontwikkelingen in de zorgmarkt neemt de
gemeente nieuwe formuleringen voor de begrippen
'woonzorgvoorzieningen' en 'zorgwoning' op in aansluiting op de
voorlopige begrippen die het 'Kenniscentrum Wonen-Zorg' hanteert. In
juni 2015 komt het 'Kenniscentrum Wonen-Zorg' met
de definitieve begrippen.
Daarnaast zijn enkele begrippen aangepast die verplicht zijn conform de SVBP2012.
2.2 Brugstraat 2 en 4: garage
Bij
garageboxen die zelfstandig gebruikt worden, dient conform de
gehanteerde systematiek de aanduiding ‘garage’ op de
verbeelding te worden opgenomen. Per abuis ontbreekt deze aanduiding
echter voor de garageboxen aan de Brugstraat 2 en 4. In dit
bestemmingsplan is deze aanduiding alsnog opgenomen.
2.3 Dorpsstraat 69: bijgebouw
Op
de verbeelding ontbreekt de aanduiding op het bijgebouw (botenhuis) van
Dorpsstraat 69. In dit bestemmingsplan is deze omissie hersteld.
2.4 Molendijk 3: bedrijvigheid
Sinds
2003 wordt het perceel aan de Molendijk 3 gebruikt voor
bedrijfsactiviteiten zoals kantoor, trainingen en vergaderingen,
conform de bestemming 'Bedrijven categorie 1' in het vorige geldende
bestemmingsplan. In het thans geldende bestemmingsplan 'Loenen aan de
Vecht' is echter de bestemming 'Wonen - 2' opgenomen. Bovendien
is voor de betreffende locatie geen bouwvlak opgenomen. Deze
omissie wordt in dit plan hersteld door het perceel in aansluiting op
de systematiek van het geldende bestemmingsplan 'Loenen aan de Vecht'
de bestemming 'Centrum' te geven en te voorzien van een bouwvlak met
bijbehorende maximum goot- en bouwhoogte.
2.5 Oud Over 20 - 24 - 30: aantal wooneenheden
Het
wijzigingsplan 'Oud Over 20-24-30' is op 8 januari 2015 onherroepelijk
geworden. Met dit plan is gebruik gemaakt van
de wijzigingsbevoegdheid waarmee de bestemming 'Bedrijf' ter
plaatse gewijzigd kon worden ten behoeve van de bouw van maximaal
negen woningen.
In
het bouwplan dat als basis heeft gediend voor het
wijzigingsplan is echter uitgegaan van het behoud van de bestaande
waardevolle bebouwing op het perceel en de verbouwing van deze panden
tot zes grondgebonden woningen. Daarnaast wordt de huidige
bedrijfsloods op het perceel gesloopt en vervangen door een bouwkavel
voor één grondgebonden woning. Hierdoor worden binnen het
plangebied in totaal slechts zeven van de maximaal negen woningen
gerealiseerd.
Alle
zes woningen in de bestaande bebouwing zijn inmiddels verkocht. De
grootte van de bouwkavel blijkt echter potentiële kopers af te
schrikken. Daarom wil de gemeente twee woningen mogelijk maken in
plaats van één ter plaatse van de overgebleven bouwkavel.
De gemeente verleent medewerking omdat:
- er vanuit
stedenbouwkundig oogpunt geen bezwaren bestaan (de beoogde uitbreiding
van het bouwvlak ligt achter op het perceel en er is geen direct zicht
op de naastgelegen woningen)
- de maximum bouwhoogte gelijk blijft;
- de bouwkavel groot genoeg is om twee extra parkeerplaatsen te realiseren op eigen terrein en/of voor bijgebouwen;
- er vanuit milieukundig oogpunt geen bezwaren bestaan;
- het maximale aantal woningen met acht binnen het maximale aantal van negen uit de wijzigingsbevoegdheid blijft.
De
maatvoeringsaanduiding 'maximum aantal wooneenheden' op de
verbeelding wordt gewijzigd naar '2' en daarnaast worden het
bestemmingsvlak en het bouwvlak uitgebreid.
De
toelichting van het wijzigingsplan en de bijbehorende plankaart
(niet zijnde de verbeelding) zijn als bijlage bij de toelichting van
dit bestemmingsplan gevoegd en de wijziging is op de verbeelding
doorgevoerd.
2.6 Oud Over 26: woonperceel
De
eigenaar van het perceel Oud Over 26 met de kadastrale nummers 933 en
937 (voorheen 716) aan de westzijde van het woonperceel verzoekt deze
gronden eveneens de bestemming 'Wonen - 1' toe te kennen. Dit was
abusievelijk niet doorgevoerd bij het wijzigingsplan 'Oud Over
20-24-30' voor het perceel met nr. 937 dat al onderdeel uitmaakte van
het woonperceel en het perceel met nr. 933 dat al aan het woonperceel
was toegevoegd. De gemeente ziet er geen bezwaar in deze bestemming aan
beide percelen toe te kennen omdat deze meer passend is bij het huidige
gebruik.
Daarnaast
verzoekt de eigenaar van het perceel Oud Over 26 om de strook grond ten
oosten van het woonperceel (kadastraal perceel nr. 867), waarover de
gemeente met de eigenaar een huurovereenkomst is aangegaan, in plaats
van de bestemming 'Groen' de bestemming 'Tuin 1' toe te kennen. Op deze
manier verhoudt de bestemming zich beter met de tussen partijen
gemaakte afspraken. Ook hierin ziet de gemeente geen bezwaar.
2.7 Oud Over 30a: bijgebouw
Het
bestemmingsvlak 'Wonen - 1' en de daarbij behorende bouwaanduiding
'bijgebouwen' voor de 'edele schuur' op het westelijke deel van
het perceel Oud Over 30a staan niet conform de bestaande
situatie op de verbeelding. Ook is het bijgebouw, bestaande uit
een aaneengebouwde berging, carport en een bijgebouw (met
zadeldak), met een oppervlakte van 134 m² groter dan conform
de regels van het bestemmingsplan is toegestaan.
De
gemeente acht het in deze specifieke situatie echter passend om de
vorm van het bestemmingsvlak (inclusief bouwaanduiding) aan te passen
en een grotere oppervlakte toe te staan. De gevoelige en afwijkende
ligging van het hoofdgebouw aan de rand van de kern en de gewenste
openheid rond het hoofdgebouw met een alzijdige architectuur maakt het
ongewenst om in het achtererfgebied extra bebouwing toe te staan.
Indien het bijgebouw namelijk achter de voorgevel zou hebben gestaan,
zou 90 m² vergunningvrij mogen worden gebouwd vermeerderd met 10 %
van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m²,
tot een maximum van 150 m². Gezien de grootte van het perceel
(= circa 12.000 m²) zou dit maximaal 150 m² zijn.
Ook
het feit dat er vanuit milieukundig oogpunt geen bezwaren bestaan, het
bijgebouw grotendeels uit het zicht staat omgeven door bosschages, de
aangrenzende buurpercelen vrij uitzicht houden op het omringende
landschap en de bereidheid van de eigenaar om het
bijgebouw nog beter in te passen door middel van beplanting en het
aanpassen van de kleurstelling (zie het inpassingsplan in de
bijlage bij deze toelichting) maken dat de gemeente bereid is
medewerking te verlenen aan dit verzoek.
Om
in de toekomst te voorkomen dat er vergunningvrij nog bouwwerken in het
achtererfgebied gerealiseerd worden, krijgt het deel van de tuin dat
tot het achtererfgebied behoort de bestemming 'Agrarisch met waarden'.
Dit is in aansluiting op het deel van de tuin dat binnen het
bestemmingsplan 'Landelijk gebied Noord' valt.
2.8 't Karrepad 2 t/m 12: verwisseling voor- en achtererf
De bestemmingen
'Wonen' en 'Tuin - 1' kloppen niet met de feitelijke
situatie bij de woningen aan 't Karrepad 2 t/m 12. Het voor-
en achtererf staan omgekeerd. In dit bestemmingsplan zijn de
bestemmingen daarom omgedraaid.
2.9 't Rond 7: optrekken achtergevel
De
eigenaar van 't Rond 7 wil graag de gevel aan achterzijde van het
perceel aanpassen door de schuifpui van beneden gelijk te trekken met
de dakkapel. Deze 'uitbouw' is niet aan te merken als ondergeschikt
bouwdeel maar betreft feitelijk een oprekking van de goothoogte. Het is
niet mogelijk om deze verbouwing te realiseren op basis van
het bestemmingsplan 'Loenen aan de Vecht' waarin ter plaatse een
maximale goothoogte van 3,0 m is toegestaan. Omdat er geen
bezwaren bestaan vanuit stedenbouwkundig oogpunt, is een
specifieke bouwaanduiding op de verbeelding opgenomen en een
bijpassende regeling in de regels.
2.10 't Rond 11: verplaatsen woning
De
gemeente heeft het verzoek gekregen van de eigenaar van de woning aan
't Rond 11 om vervangende nieuwbouw te mogen plegen en de
situering van de bestaande woning te mogen optimaliseren.
De
gemeente is gezien de aangeleverde ruimtelijke onderbouwing bereid
medewerking te verlenen aan het verleggen van het bouwvlak. Het beoogde
plan sluit namelijk stedenbouwkundig goed aan op de rooilijnen en
massa's in de omgeving en de functie is planologisch goed te
verantwoorden aangezien de woonfunctie reeds in het huidige
bestemmingsplan is opgenomen.
Met
betrekking tot de omgevingsaspecten acht de
gemeente voldoende verantwoord in de ruimtelijke onderbouwing
waarom het plan haalbaar en uitvoerbaar is. Aangezien het initiatief
uitgaat van vervangende nieuwbouw op eigen terrein heeft het plan niet/
nauwelijks effect op de omgevingsaspecten. Tot slot wordt het plan
economisch en maatschappelijk uitvoerbaar geacht.
De
ruimtelijke onderbouwing voor ’t Rond 11 is als bijlage bij de
toelichting van dit bestemmingsplan gevoegd en op de verbeelding en in
de regels verwerkt.
2.11 Vreelandseweg 16: bijgebouw
Het
oorspronkelijke hoofdgebouw van de woning (met bestaande aanbouw) aan
de Vreelandseweg 16 is aan de achterkant uitgebouwd over een
diepte van circa 5,6 m (en 6,8 m breed) terwijl maar maximaal 3,0 m is
toegestaan volgens artikel 20.2.2 sub k van het bestemmingsplan en
maximaal 5,0 m op basis van het gemeentelijke afwijkingenbeleid.
Gezien
de grootte van het perceel (circa 1.585 m²), waarvan de tuin
doorloopt achter de percelen van de woningen op nr. 14 en 15, het feit
dat op grond van het Besluit omgevingsrecht (Bor) tot maximaal 150
m² aan vergunningsvrije bouwwerken mogen worden opgericht in het
achtererfgebied van een dergelijk groot perceel, het Bor geen eisen
stelt ten aanzien de maximale diepte van aangebouwde bijbehorende
bouwwerken, de reeds gebouwde bijbehorende bouwwerken in lijn liggen
met de andere bebouwing aan de Vreelandseweg, het hoofdgebouw en de
bestaande aanbouw het nieuwe bijbehorende bouwwerk (= uitbouw) aan
het zicht onttrekken en het feit dat de eigenaren bereid zijn
om voor het deel van de tuin achter de buurpercelen op nr. 14 en 15 de
bestaande bestemming 'Wonen' om te zetten naar 'Tuin - 1', is de
gemeente bereid het bouwvlak van het hoofdgebouw aan de achterzijde te
vergroten.
2.12 Aanwijzingsbesluit 'Beschermd Dorpsgezicht'
In
aanvulling op de bestaande regeling is in de regels een koppeling
gelegd met het aanwijzingsbesluit van de toenmalige minister van
cultuur, recreatie en maatschappelijk werk en de minister van
volkshuisvesting en ruimtelijke ordening d.d. 6 augustus 1966.
2.13 Monumentencommissie
De
gemeente Stichtse Vecht beschikt niet meer over een eigen
monumentencommissie. Daarom is deze term in de dubbelbestemming '
Waarde - Beschermd dorpsgezicht' en
binnen de regeling voor de aanduiding 'karakteristiek' in vervangen
door de zinsnede 'een ter zake deskundige commissie'.
2.14 Cultuurhistorische waarden
In
aansluiting op het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied Noord' worden de
gronden ter plaatse van de dubbelbestemming 'Waarde -
Cultuurhistorie - 1' mede bestemd voor het behoud en de versterking van
de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het cultuurhistorisch belang dient
te worden meegewogen in de belangenafweging bij het verlenen van
toestemming voor een ontwikkeling.
2.15 Molenbiotoop
In
aansluiting op het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied Noord' is een
beschermingsregeling opgenomen voor de molenbiotoop van molen De
Hoop aan de Dorpsstraat 106 en voor de molenbiotoop van de
Loenderveense Molen aan het Oud Over 104, beiden in Loenen
aan de Vecht. Dit is gebeurd in de vorm van de gebiedsaanduiding
'vrijwaringszone - molenbiotoop'. Hieraan is een beschermende regeling
gekoppeld.
2.16 Weekmarkten
De
gemeente wil binnen de bestemming 'Verkeer' ook weekmarkten
regelen. Op dit moment vindt elke dinsdag een warenmarkt plaats op de
Spinnerie tegenover Dorpshuis 't Web. Binnen de bestemming 'Verkeer'
zijn al standplaatsen toegestaan, maar om aan eventuele onduidelijkheid
een eind te maken wil de gemeente weekmarkten expliciet opnemen in de
bestemmingsomschrijving. De bestemmingsregeling is hierop aangevuld.
Hoofdstuk 3 Juridische planbeschrijving
3.1 Algemeen
Voor
het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet
ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard
Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).
Dit
bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een
toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch
bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Omdat dit plan een
'reparatie' is van het nu geldende bestemmingsplan kunnen deze twee
bestemmingsplannen enkel in samenhang met elkaar worden gelezen. De
gerepareerde onderdelen van dit bestemmingsplan vormen te samen
met het bestemmingsplan "Loenen aan de Vecht" het planologische kader
voor Loenen aan de Vecht.
De
toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een
belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit
bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen die aan het
bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van
wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het
bestemmingsplan.
3.2 Verbeelding
Op
de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven met daarbij andere
bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc..
Voor de verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond
(Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
Hoofdstuk 4 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
4.1 Algemeen
Bij
de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond
van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld
in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt
overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en
Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of
belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het
geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden
van dit overleg.
Een
ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken
ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder
om zienswijzen in te dienen op het plan Na vaststelling door de Raad
wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt
na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de
mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak
Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop
van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is
er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking,
tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige
voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt
indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt
met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State.
4.2 Verslag vooroverleg
Het
(concept) ontwerpbestemmingsplan is op 31 maart 2015 in het kader van
het overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro)
toegezonden aan 5 instanties en organisaties die betrokken zijn bij de
zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van
belangen die in het plan in het geding zijn.
Van
alle instanties is een reactie ontvangen. In de bij het plan gevoegde
'Nota zienswijzen' zijn deze reacties samengevat en van een
gemeentelijke beantwoording voorzien.
4.3 Verslag zienswijzen
Het
ontwerpbestemmingsplan 'Loenen aan de Vecht – 1e bezemplan' heeft
vanaf vrijdag 28 augustus tot en met donderdag 8 oktober 2015 ter visie
gelegen. Gedurende de periode van tervisielegging is iedereen in de
gelegenheid gesteld met een zienswijze te reageren op de inhoud van het
ontwerpbestemmingsplan.
In
de periode van 6 weken dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage heeft
gelegen zijn er 2 zienswijzen ontvangen. In de bij het plan gevoegde
'Nota zienswijzen' zijn deze zienswijzen samengevat en van een
gemeentelijke beantwoording voorzien.