Plan: | Zevenhuizen Dorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01 |
Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteit ter plaatse.
Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in tabel III. Sinds 2011 moest reeds aan de grenswaarden (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde concentratie) voor PM10 worden voldaan. Voor NO2 geldt dat vanaf 2015 moet worden voldaan aan de (jaargemiddelde en uurgemiddelde) grenswaarden. Tot deze grenswaarden gelden zijn minder strenge grenswaarden van kracht.
Tabel 5.3: Grenswaarden Wet luchtkwaliteit
stof | jaargemiddelde | uurgemiddelde | 24-uursgemiddelde | Opmerkingen |
NO2 | 40 µg/m3 | 200 µg/m3 | n.v.t. | Uurgemiddelde mag 18x per jaar worden overschreden |
PM10 | 40 µg/m3 | n.v.t. | 50 µg/m3 | 24-uursgemiddelde mag 35x per jaar worden overschreden |
Onderzoek bestemmingsplan 'Zevenhuizen Dorp', inclusief ontwikkellocaties
Ter illustratie van de luchtkwaliteit in het plangebied worden hieronder de concentraties van NO2 en PM10 in de huidige situatie in 2012 en de situatie in 2022 berekend. Dit is gedaan op een tweetal locaties (zie figuur 5.12) langs de drukste wegen in het plangebied - Noordelijke Dwarsweg en Burg. Klinkhamerweg.
Figuur 5.12: Onderzoekslocaties luchtkwaliteit
De verkeersintensiteiten en de motorvoertuigverdeling voor de betreffende wegen zijn afkomstig uit het Verkeers- en Milieumodel Midden-Holland (RVMH) versie 2.0. Voor situatie in 2012 en de situatie in 2022 is uitgegaan van de verkeersintensiteiten voor het basisjaar 2010 en het toekomstig jaar 2020 van het RVMH, opgehoogd met groeipercentage van 1,5% per jaar. De verkeersaantrekkende werking van de ontwikkellocatie wordt als niet relevant beschouwd.
De berekeningen voor de luchtkwaliteit zijn uitgevoerd met het rekenprogramma GeoMilieu (modulle STACKS) versie 1.90 volgens Standaardrekenmethode 2. Er is gerekend met een meerjaren meteorologie. Bij het berekenen van de fijn stof concentratie is (als worst case) geen zeezoutcorrectie toegepast. De luchtkwaliteit is op de gevel van de woningen bij Burg. Klinkhamerweg 22 en Noordelijke Dwarsweg 2.
Uit de resultaten blijkt dat de jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 in de huidige situatie 2012 ruim voldoen aan de grenswaarden. De grenswaarde voor NO2 is echter vanaf 2015 geldig. Omdat in de toekomst, door het schoner worden van het verkeer, steeds lagere concentraties worden berekend, is in dit onderzoek de concentratie van NO2 in 2015 niet berekend en getoetst. Eveneens zijn het aantal dagen met overschrijding van de 24-uursgemiddelde voor PM10 niet berekend. Als de jaargemiddelde concentratie voor PM10 lager is dan 32 µg/m3 wordt automatisch voldaan aan de 35 toelaatbare overschrijdingsdagen van de daggemiddelde grenswaarde. Het plangebied kent in de huidige en toekomstige situatie een goede luchtkwaliteit.
Conclusie ten aanzien van bestemmingsplan “Zevenhuizen Dorp”, inclusief ontwikkellocaties
Het plangebied kent in de huidige situatie (2012) een goede luchtkwaliteit, die in de komende jaren naar verwachting verder gaat verbeteren. De geplande ontwikkelingen dragen niet bij aan een verslechtering van de luchtkwaliteit in het plangebied. Daarom is het geen bezwaar vanwege de luchtkwaliteit om het bestemmingsplan vast te stellen.