Plan: | Moordrecht Buiten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpMoordrechtBuiten-Va01 |
Wegverkeerslawaai kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan een hoog niveau van wegverkeerslawaai kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) verplicht ertoe onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting op geluidgevoelige bestemmingen binnen vastgestelde onderzoeksgebieden (zones) langs wegen (art. 74-75 Wgh). Wegen met een snelheid van maximaal 30 km/uur hebben op grond van de Wgh geen geluidszone. Dit betekent dat de geluidsbelasting vanwege 30 km/uur wegen niet wordt getoetst aan de normen uit de Wgh. In het kader van een goede ruimtelijke ordening moet de geluidsbelasting van deze wegen wel inzichtelijk worden gemaakt.
Tevens stellen de Wgh en het Besluit geluidhinder regels aan de maximale geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen, waaronder de woonbestemming.
Voor deze geluidsgevoelige bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden opgesteld. Deze voorkeursgrenswaarden worden mede bepaald door de locatie van de gevoelige bestemmingen en het type weg. Bij realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen dient de geluidsbelasting ten hoogste de voorkeursgrenswaarde te bedragen. Indien bij de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, kan worden geconcludeerd dat de locatie niet zonder meer geschikt is voor de beoogde ontwikkeling.
Indien toch wordt beoogd de ontwikkeling doorgang te laten vinden dient een onderzoek te worden uitgevoerd naar de haalbaarheid van maatregelen om de geluidsbelasting te reduceren. Dit kunnen maatregelen aan de bron (bv. geluidsarm asfalt) of maatregelen in de overdrachtssfeer (bv. geluidswal) zijn. Indien deze maatregelen kunnen worden uitgevoerd en de geluidsbelasting daarmee tot (onder) de voorkeursgrenswaarde wordt teruggebracht kunnen de gevoelige bestemmingen alsnog worden gerealiseerd.
Indien maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn ofwel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard kan in sommige gevallen een Hogere Waarde worden vastgesteld. Ter bepaling of deze Hogere Waarde inderdaad kan worden vastgesteld is de Beleidsregel Hogere Waarden regio Midden-Holland (april 2007) vastgesteld. In situaties waarin aan deze Beleidsregel wordt voldaan kunnen hogere waarden worden vastgesteld tot de maximale grenswaarde uit de Wgh. In onderstaande tabel 5.1 zijn de voor dit onderzoek relevante voorkeursgrens- en maximale grenswaarden weergegeven.
bestemming | weg | voorkeurs- grenswaarde [dB] |
maximale grenswaarde [dB] |
Woningen | Lokale en provinciale wegen | 48 | 63 |
Tabel 5.1: Voorkeursgrenswaarden en maximale grenswaarden wegverkeerslawaai
Ten behoeve van dit conserverend bestemmingsplan is de geluidsbelasting vanwege de hoofdwegenstructuur binnen en in de directe omgeving van het plangebied bepaald.
De relevante wegen voor het onderzoeksgebied zijn:
De Oost Ringdijk is in het onderzoek niet meegenomen vanwege de geringe verkeersintensiteit van minder dan 600 mvt/etmaal.
In onderstaande figuur 5.1 zijn de berekende cumulatieve contouren weergegeven ten gevolge van wegverkeerslawaai (exclusief aftrek artikel 110g Wgh).
Figuur 5.1: Geluidscontouren 2021 ten gevolge van de wegen in de nabijheid van het plangebied excl. aftrek art. 110g Wgh
Uit de rekenresultaten blijkt dat met name de geluidsbelasting langs de Schielands Hoge Zeedijk Oost hoog is. In het gebied met de hoogste geluidsbelasting zijn echter geen geluidsgevoelige bestemmingen gelegen.
Het conserverend bestemmingsplan kan zonder beperkingen vanwege wegverkeerslawaai worden vastgesteld.