Artikel 51 Algemeen toetsingskader
51.1 Functie
De in dit artikel genoemde criteria gelden in ieder geval als (mede)toetsingskader voor het stellen van nadere eisen, het verlenen van ontheffing en het wijzigen van het plan.
51.2 Gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken;
Ten aanzien van de binnen een bestemming toegelaten gebruiksvormen dient rekening te worden gehouden met de objectieve gebruiksmogelijkheden van omliggende gronden en bouwwerken die ingevolge overheidsregels zijn toegelaten en gegeven de in de omgeving of op het perceel bestaande beperkingen redelijkerwijs kunnen worden uitgeoefend.
Onder meer wordt rekening gehouden met eventuele te verwachten gevolgen voor de waterhuishouding van omliggende gronden.
51.3 Stedenbouwkundige kwaliteit en beeldkwaliteit
Ten aanzien van de stedenbouwkundige kwaliteit en beeldkwaliteit kan rekening gehouden worden met de volgende aspecten:
-
a. de verhouding tussen bouwmassa en open ruimte;
-
b. de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de gebouwen;
-
c. de samenhang van de bouwvorm, bouwmassa, hoogte en breedte van gebouwen met de directe omgeving;
-
d. de situering van de gebouwen op het bouwperceel;
-
e. het in stand houden c.q. tot stand brengen van een in stedenbouwkundig opzicht samenhangend straat- en bebouwingsbeeld.
51.4 Milieukwaliteit
Ten aanzien van de milieukwaliteit dient rekening gehouden te worden met de volgende aspecten:
-
a. de mate van hinder voor de omliggende functies;
-
b. het verblijfsklimaat in de omgeving;
-
c. de verkeersaantrekkende werking;
-
d. de gevolgen voor de externe veiligheid; hieronder wordt verstaan het overlijdensrisico als gevolg van activiteiten met gevaarlijk stoffen;
-
e. de gevolgen van de aanwezigheid van gevoelige functies voor de hinderlijke functies;
-
f. de gevolgen voor flora en fauna in relatie met de omgeving;
-
g. de gevolgen voor de bodem- en grondwaterkwaliteit;
-
h. de gevolgen voor duurzaamheidskwaliteiten.
51.5 Verkeersveiligheid
Ten aanzien van de verkeersveiligheid dient rekening gehouden te worden met de volgende aspecten:
-
a. de mate van toename van de verkeersintensiteit als gevolg van het gebruik van de gronden;
-
b. de aansluiting van in- en uitritten op de openbare weg;
-
c. de gevolgen voor het zicht op de openbare weg c.q. fiets- en voetpaden;
-
d. de aanwezigheid van voldoende laad- en losruimte.
51.6 Sociale veiligheid
Ten aanzien van de sociale veiligheid dient rekening gehouden te worden met de volgende aspecten:
-
a. de mogelijkheden voor de verbetering van toezicht op en de overzichtelijkheid en toegankelijkheid van een sociaal onveilige plek;
-
b. de mate waarin het toezicht op en de overzichtelijkheid en toegankelijkheid van een openbare ruimte wordt ingeperkt.
51.7 Brandveiligheid en rampenbestrijding
Ten aanzien van de brandveiligheid en rampenbestrijding dient rekening gehouden te worden met de volgende aspecten:
-
a. de aanwezigheid van vluchtwegen;
-
b. de bereikbaarheid van de bouwwerken;
-
c. de beschikbaarheid en bereikbaarheid van adequate blusmiddelen.
51.8 Woon- en leefklimaat
Ten aanzien van het woon- en leefklimaat dient rekening gehouden te worden met de volgende aspecten:
-
a. de toename van het verkeer en de parkeerbehoefte;
-
b. overlast door lawaai, stank en/of trillingen;
-
c. de bezonning;
-
d. het uitzicht;
-
e. privacy.
51.9 Landschapsbeeld
Ten aanzien van de binnen een bestemming toegelaten gebruiksvormen dient te worden gestreefd naar het in stand houden c.q. tot stand brengen van een zo goed mogelijke inpassing van objecten in het bestaande c.q. het nieuw te ontwikkelen landschap, waarbij bij voorkeur wordt aangesloten op de landschappelijke structuren, open ruimten zoveel mogelijk worden vrijgehouden en bebouwing zoveel mogelijk wordt geclusterd.