Plan: | Vierambachtsweg 35b |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1884.vierambachtsweg35b-VAS1 |
Normstelling en beleid
Wet geluidhinder
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging.
De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend, nadat is vastgesteld dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt op grond van de Wgh een uiterste grenswaarde van 63 dB. Aangezien de gemeente een hogerkwaliteitsniveau wenst streeft zij ernaar om op basis daarvan geen hogere waarde van 58 dB te verlenen. Slechts in uitzonderlijke kan een hogere waarde tot de maximale grenswaarde van de Wgh worden verleend. Hiervoor is echter een uitgebreide motivering noodzakelijk. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.
Niet gezoneerde wegen
Wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager zijn niet gezoneerd volgens de Wgh. Er gelden geen wettelijke normen voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen. Echter, op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening aannemelijk te zijn dat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Daarom wordt ook het akoestisch klimaat als gevolg van de direct aan de locaties grenzende 30 km/h-wegen onderzocht.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting langs 30 km-h/wegen wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema' (zie tabel 4.1).
Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 4.1 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 54 dB | redelijk |
55 - 59 dB | matig |
60 - 64 dB | tamelijk slecht |
65 - 69 dB | slecht |
= 70 dB | zeer slecht |
Onderzoek
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in de bijlage 1.
Om een representatief beeld te krijgen van de geluidsbelasting aan de gevel door (autonome) ontwikkelingen, is de geluidsbelasting berekend op een hoogte van 1,5 m en 4,5 m ten opzichte van het maaiveld. Op deze waarneemhoogten zijn de geluidsgevoelige bestemming (één woningen) voorzien.
Geluidszones
Het projectgebied is gelegen binnen de geluidszone van de Kruisweg, Kerkweg en Vrouwgeestweg. Deze wegen met een maximumsnelheid van 50 km/h hebben een geluidszone van 200 m, uitgaande van een- of twee rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Ook is de ontwikkeling gelegen binnen de geluidszone van de A. de Graaflaan. Door de buitenstedelijke ligging en een wettelijk maximumsnelheid van 60 km/h heeft deze weg een geluidszone van 250 meter. In de directe omgeving van de ontwikkelingslocatie ligt de Vierambachtsweg. Deze weg kent een maximumsnelheid van 30 km/h en is vanwege dit snelheidsregime niet gezoneerd. Ook voor deze weg is een berekening uitgevoerd om de aanvaardbaarheid van het geluidsniveau te kunnen beoordelen.
Verkeersgegevens
De verkeersintensiteiten die ten grondslag liggen aan het onderzoek m.b.t. wegverkeerslawaai zijn opgenomen in tabel 4.2. De verkeersgegevens voor de Kruis- en Kerkweg zijn ontleend aan het RVMK 2020 Alkemade (Goudappel Coffeng 2008). De verkeersgegevens voor de Vierambachtsweg zijn afkomstig uit verkeerstellingen van de gemeente Alphen a/d Rijn uit 2007. Bij de verkeersprognose is een autonome verkeersgroei van 1,5% per jaar aangehouden. De verkeersintensiteit voor de A. de Graaflaan en Vrouwgeestweg zijn gebaseerd op een inschatting op basis van het aantal woningen in de omgeving. Voor de genoemde wegen is uitgegaan van de weekdagintensiteiten. Voor de voertuigverdeling van de Kruis-, Kerk- en Vrouwgeestweg is een standaardvoertuigverdeling van een gebiedsontsluitingsweg (50 km/h) aangehouden. Voor de Vierambachtsweg is een standaardvoertuigverdeling van een erftoegangsweg (30 km/h) aangehouden. De standaardvoertuigverdeling die is toegepast bij de A. de Graaflaan betreft die van een erftoegangsweg (60 km/h).
Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 25-tallen)
Vierambachtsweg (Kruisweg – Woubrugseweg) | ||||||
maximumsnelheid | 30 km/h | |||||
wegdekverharding | DAB | |||||
verkeersintensiteit | 2.125 mvt/etmaal | 2020 | (bron: verkeerstelling 2007) | |||
Kruisweg (Kerkweg – N446) | ||||||
maximumsnelheid | 50 km/h | |||||
wegdekverharding | DAB | |||||
verkeersintensiteit | 11.550 mvt/etmaal | 2020 | (bron: RVMK 2020 Alkemade) | |||
Voertuigverdeling | ||||||
Kerkweg (Kruisweg – A. de Graaflaan) | ||||||
maximumsnelheid | 50 km/h | |||||
wegdekverharding | DAB | |||||
verkeersintensiteit | 11.550 mvt/etmaal | 2020 | (bron: RVMK 2020 Alkemade) | |||
A. de Graaflaan (Kerkweg – Heimansbuurt) | ||||||
maximumsnelheid | 60 km/h | |||||
wegdekverharding | DAB | |||||
verkeersintensiteit | 1.500 mvt/etmaal | 2020 | (bron: inschatting) | |||
Vrouwgeestweg (Wilgenlaan – Heimansbuurt) | ||||||
maximumsnelheid | 50 km/h | |||||
wegdekverharding | DAB | |||||
verkeersintensiteit | 1.500 mvt/etmaal | 2020 | (bron: inschatting) |
Resultaten gezoneerde wegen
Uit de berekeningen blijkt dat ter plaatse van de beoogde woning de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op de gezoneerde wegen niet wordt overschreden. De geluidsbelastingen als gevolg van het verkeer op de gezoneerde wegen (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) zijn weergegeven in tabel 4.3.
Tabel 4.3 Maximale geluidsbelasting op de woningen ten gevolge van gezoneerde wegen
bron | woning 35b | ||
Kruisweg | 44 dB | ||
Kerkweg | 44 dB | ||
A. de Graaflaan | 32 dB | ||
Vrouwgeestweg | 36 dB |
Resultaten niet gezoneerde weg (30 km/h)
Uit dit onderzoek blijkt dat voor de woning een “goed” akoestisch klimaat geldt. De maximale geluidsbelasting bedraagt 46 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh).
Conclusie
De Wgh staat de realisatie van de nieuwe woning niet in de weg. Ook ten gevolge van het verkeer op de niet gezoneerde Vierambachtsweg is sprake van een "goed" akoestisch klimaat.