Plan: | Vierambachtsweg 35b |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1884.vierambachtsweg35b-VAS1 |
Autoverkeer
De ontwikkeling is gelegen aan de rand van het centrum van de kern Woubrugge en wordt primair via de Vierambachtsweg ontsloten. In noordelijke richting sluit de Vierambachtsweg aan op de Kruisweg. Via de Woubrugseweg en Galjoen wordt in zuidelijke richting de kern Alphen a/d Rijn verbonden. De Vierambachtsweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km / h. De kruisweg verbindt via de Kerkweg en de Bateweg in noordwestelijke richting het centrum van Woubrugge. In oostelijke richting sluit de Kruisweg aan op de Herenweg (provinciale weg N207). De (N207) vormt de verbinding tussen de N11 ter hoogte van Alphen a/d Rijn en de rijksweg A4 bij Leimuiden. De Kruis- en Kerkweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Buiten de bebouwde kom is de Kruisweg ingericht als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/h.
Fietsverkeer
Het fietsverkeer richting het centrum Woubrugge en Alphen a/d Rijn wordt afgewikkeld via de Vierambachtsweg. Op deze weg wordt conform de Richtlijnen van Duurzaam Veilig het fietsverkeer gemengd met het gemotoriseerde verkeer afgewikkeld. De Kruisweg en Kerkweg zijn voorzien van vrijliggende fietspaden, via de Bateweg kan richting het centrum van Woubrugge worden gefietst.
Het fietsverkeer op de Bateweg wordt eveneens gemengd afgewikkeld. Het gedeelte van het Kruisweg buiten de bebouwde kom heeft een vrijliggende fietspad in tweerijrichtingen. De inrichting voldoen hiermee aan de vormgeving conform Duurzaam Veilig. De ontsluiting voor het langzaam verkeer is dan ook goed te noemen.
Openbaar vervoer
Er is een bushalte gesitueerd op circa 200 m van de locatie. Deze halte wordt bediend door een busdienst die Alphen a/d Rijn via Woubrugge en Hoogmade met Leiden verbindt. De busdienst verbindt de locatie binnen 30 minuten met treinstation van Leiden en Alphen a/d Rijn, alwaar op het landelijke spoornetwerk kan worden overgestapt. De frequentie van deze busdienst bedraagt 2x per uur per richting. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve goed.
Parkeren
Parkeren geschiedt hoofdzakelijk op eigen terrein. Op het eigen terrein van de nieuwe woning worden twee parkeerplaatsen gerealiseerd. Het aantal parkeerplaatsen ten behoeve van de ontwikkeling is toereikend uitgaande van de aanbevolen parkeernormen van het CROW (1,8 tot 2,0 parkeerplaatsen per woning).
Verkeersgeneratie en verkeersveiligheid
Voor het bepalen van de verkeersgeneratie van de vrijstaande woningen is, gezien het weinig stedelijk gebied en rest bebouwde kom, het kengetal voor ligging Centrum-dorps gehanteerd. Dit kengetal bedraagt 6 mvt/etmaal/woning (CROW, publicatie 256). Het aantal voertuigbewegingen ten gevolge van de realisatie van de woning betreft 6 mvt/etmaal. Een dergelijke beperkte toename heeft geen negatief effect op de verkeersafwikkeling of verkeersveiligheid.
Conclusie
De verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling is voldoende gewaarborgd en staat realisatie van het project niet in de weg.