Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Noordeinde 43 te Roelofarendsveen
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.PBKBNOORDEINDE43-VAS1

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Structuurvisie 2020 'Alkemade ruim gezien'
In de structuurvisie 20201  is een aantal hoofdkeuzen gemaakt met betrekking tot de ruimtelijke ontwikkeling van de voormalige Gemeente Alkemade.
Uit de structuurvisie volgt dat Roelofarendsveen zich moet kunnen ontwikkelen als een vitaal centrum voor de dorpen in de directe omgeving, dus ook voor de dorpen van de voormalige gemeente Jacobswoude, voor Weteringbrug en Abbenes. Het zal voorzieningen moeten bieden als scholen, een verscheidenheid aan winkels en culturele en sportvoorzieningen. Het winkelcentrumgebied van Roelofarendsveen richt zich op verdere concentratie en uitbreiding van de detailsvoorziening.  
 
Conclusie
Het bouwplan voorziet in de uitbreiding van een bestaande winkel. De ontwikkeling draagt, in beperkte mate, bij aan ontwikkeling van Roelofarendsveen als vitaal centrum en daarmee in lijn met de genoemde groeistelling en derhalve passend binnen de structuurvisie.

 
3.3.2 Geldend bestemmingsplan
Het perceel is gelegen in het planologische regime van het bestemmingsplan 'Braassemerland'. Het bestemmingsplan Braassemerland is op 1 oktober 2008 door de gemeenteraad van het toenmalige Alkemade vastgesteld en is op 9 juni 2009 door Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland goedgekeurd.
 
Uit raadpleging van de bestemmingsplanplankaart volgt dat voor de gronden momenteel de bestemming ‘Centrum' en de dubbelbestemming 'Archeologisch onderzoeksgebied' geldt. Onderstaande afbeelding toont een uitsnede van de plankaart van het bestemmingsplan Braassemerland.
 
Uitsnede plankaart geldend bestemmingsplan 'Braassemerland' (2008)
 
De strijdigheid van het initiatief met het geldende bestemmingsplan bestaat uit het ontbreken van een bouwvlak voor het achterliggende hoofdgebouw. De beoogde uitbouw is alleen mogelijk aan een bestaand hoofdgebouw. De bestaande bebouwing is momenteel opgenomen in het geldende plan als zijnde aanbouw. Daarbij is een aanbouw slechts mogelijk ten behoeve van woningen. Gelet op deze strijdigheden met het geldende bestemmingsplan is het volgen van een planologische procedure noodzakelijk. Voorliggend projectbesluit voorziet in de benodigde bestemmingswijziging.
 
Eveneens moet rekening worden gehouden met de ligging binnen de dubbelbestemming Archeologisch onderzoeksgebied. Verwezen wordt naar paragraaf 4.6, hier zal verder in worden gegaan op het aspect archeologie.
3.3.3 Welstandsnota Kaag en Braassem
Op 6 september 2010 heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem een nieuwe welstandsnota vastgesteld voor het gehele grondgebied van de gemeente. In het nieuwe welstandsbeleid krijgt de initiatiefnemer meer vrijheid. Dit betekent dat er in principe geen welstandstoets wordt gedaan, met uitzondering van de monumenten en beschermde dorpsgezichten. Uitgangspunt voor het welstandsbeleid in Kaag en Braassem is dat de cultuurhistorisch waardevolle gebouwen en gebieden beschermd worden. Alle bouwwerken aan- of bij (het perceel van) een monument of in een beschermd dorpsgezicht zijn vergunningsplichtig. Deze vergunningsplichtige gebieden zijn weergegeven op de welstandskaart (zie onderstaande afbeelding). 
 
Planspecifiek
 
Uitsnede welstandskaart (plangebied nabij pijl)
 
Uit raadpleging van de welstandskaart blijkt dat het plangebied is gelegen in een welstandluw gebied. Toetsing aan de welstandcriteria is in principe niet noodzakelijk. In onderhavig geval is het bouwplan echter wel voorgelegd aan de welstandscommissie. Deze commissie heeft aangegeven dat het bouwplan niet in strijd is met redelijke eisen van welstand en heeft het bouwplan akkoord bevonden.