Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Het Oog
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.PBKBHETOOG2010-VAS1

6.2 Bedrijven en milieuzonering

Om te komen tot een ruimtelijk relevante toetsing van bedrijfsvestigingen op milieuhygiënische aspecten wordt het begrip milieuzonering gehanteerd. Onder milieuzonering wordt verstaan een voldoende ruimtelijke scheiding tussen enerzijds milieube-lastende bedrijven of inrichtingen en anderzijds milieugevoelige gebieden zoals woonwijken. Om het begrip hanteerbaar te maken is gebruik gemaakt van de publicatie ‘Bedrijven en milieuzonering van de VNG’ [1]. De inhoud van de milieuzonering wordt bepaald aan de hand van drie bouwstenen, te weten richtafstandenlijst, omgevingstypen en functiemenging. In de richtafstandenlijst zijn bedrijven opgenomen, ingedeeld in milieucategorieën, waarbij per bedrijf is aangegeven wat de afstand tot een rustige woonwijk dient te zijn. Deze afstanden kunnen als basis worden gehanteerd, maar zijn indicatief. Er kan, afhankelijk van het omgevingstype, worden afgeweken van deze richtafstanden. Bij het omgevingstype ‘gemengd gebied’ kunnen de afstanden uit de richtafstandenlijst bijvoorbeeld met één afstandstap worden verminderd. Tenslotte geeft de Staat van Bedrijfsactiviteiten voor een functiemenging een overzicht van bedrijfsactiviteiten die vanuit oogpunt van hinder en gevaar goed inpasbaar zijn in gebieden met functiemenging, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. In het algemeen wordt door middel van het aanbrengen van een zonering tussen bedrijvigheid en woonbebouwing de overlast ten gevolge van de bedrijfsactiviteiten zo laag mogelijk gehouden.
 
Onderzoek
Ten aanzien van het benzineverkooppunt met lpg wordt in paragraaf 6.7 nader aandacht besteed. Het benzineverkooppunt past in ieder geval in de omgeving. Een autowasstraat (SBI 5020.5) valt onder de milieucategorie 2, waarvoor een grootste afstand van 30 meter aanbevolen wordt vanwege geluid. Nabij het gebied bevinden zich twee bedrijventerreinen, namelijk het noordelijk gelegen De Lasso en het zuidelijk gelegen Veenderveld. Gezien de aard van de voorgestane ontwikkeling zal deze geen hinder ondervinden van de bedrijven. Anderzijds zal de voorgestelde ontwikkeling in het plangebied geen beperking stellen aan omliggende bedrijven. Dit aspect is dan ook niet relevant.
 
Conclusie
Voor de voorgestane ontwikkeling wordt aangesloten bij de aanbevolen afstanden uit de publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van de VNG. Voor een autowasstraat is dit een afstand van 30 meter vanwege geluid. Woonbebouwing ligt op geruime afstand van de plek waar de bovenstaande bebouwing wordt gesitueerd op het terrein, zodat de milieu-zonering geen belemmering vormt.


[1] VNG, Bedrijven en milieuzonering, 16 april 2007