Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Zuideinde 40 en 40A te Roelofarendsveen
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.BPZUIDEINDE40EN40A-VAS1

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie alkemade
In de structuurvisie 2020[1] is een aantal hoofdkeuzen gemaakt met betrekking tot de ruimtelijke ontwikkeling van de Gemeente Alkemade. Inmiddels is de gemeente Alkemade opgegaan in de gemeente Kaag en Braassem. De uitgangspunten uit de structuurvisie Alkemade zijn echter nog wel toepasbaar op de huidige situatie.
Het bouwplan valt daarbij onder hoofdkeuze 2: ´Alkemade als woongemeente´. Uitgangspunt hierin is zoals reeds is aangegeven in de woonvisie dat Alkemade als woongemeente in zal moeten zetten op doelgroepen en dan met name starters en senioren. Uit het woonwensenonderzoek bleek dat er in bijna alle segmenten van de woningmarkt een vraag is, waarbij Alkemade zich primair zal moeten richten op de doorstroming. De gemiddelde bezetting per woning in de gemeente Alkemade daalt, waardoor het noodzakelijk is dat er meer woningen worden gebouwd om het inwonertal op peil te houden. De gemeentelijke ambitie gaat echter verder. Alkemade kiest voor een stijging van het aantal inwoners over een periode van 25 jaar met circa 3.500 inwoners. Deze stijging is ook van belang om het voorzieningenniveau op peil te houden.
 
Daarnaast staat in de structuurvisie vermeld dat de overgang van het stringente contingentenbeleid naar het ruimere contourenbeleid voor Alkemade mogelijkheden biedt om meer aan de vraag naar woonruimte te voldoen. Roelofarendsveen moet zich kunnen ontwikkelen als een vitaal centrum voor de dorpen in de directe omgeving, dus ook voor de dorpen van de voormalige gemeente Jacobswoude, voor Weteringbrug en Abbenes.
Het zal voorzieningen moeten bieden als scholen, een verscheidenheid aan winkels en culturele en sportvoorzieningen. Dat is mogelijk als de bevolking in omvang groeit. Vooralsnog is een groei van 100 woningen per jaar in de komende 20 jaar gewenst. Daarmee wordt tevens een bescheiden bijdrage geleverd aan de regionale opvang.
 
Conclusie
Het bouwplan voorziet in de ontwikkeling van twee appartementen binnen bestaand stedelijk gebied en is daarmee in lijn met de genoemde doel en derhalve passend binnen de structuurvisie.


[1] Gemeente Alkemade (juni 2004) Structuurvisie 2020; Alkemade ruim gezien.
3.4.2 Bestemmingsplan Braassemerland
Het perceel is gelegen in het planologische regime van het bestemmingsplan Braassemerland. Het bestemmingsplan Braassemerland is op 1 oktober 2008 door de gemeenteraad van het toenmalige Alkemade vastgesteld en is op 9 juni 2009 door de Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland vastgesteld.
 
Uit raadpleging van de verbeelding van het bestemmingsplan volgt dat de gronden momenteel bestemd zijn als ‘Wonen’ en ‘Bedrijf’. Daarbij geldt voor de locatie de dubbelbestemming 'Archeologisch Onderzoeksgebied'.
 
 
 
Uitsnede verbeelding bestemmingsplan Braassemerland
 
Binnen de rode lijnen op de afbeelding bevindt zich het plangebied. De bestemmingen komen niet overeen met het functiegebruik. Op de gronden van Zuideinde 40 is een bedrijf gevestigd, voor deze gronden geldt de bestemming ‘Wonen’. Op de naast gelegen gronden van Zuideinde 40A is een bedrijfswoning gevestigd, voor deze gronden geld de bestemming ‘Bedrijf’. Het blijkt dat de bestemming in het vigerend bestemmingsplan foutief zijn opgenomen. In het kader van deze bevindingen zal het naastgelegen perceel mee worden genomen in onderhavig bestemmingsplan. 
 
Ondanks de bestemming ‘Wonen” voor gronden op Zuideinde 40 is de beoogde realisatie van appartementen niet mogelijk volgens het vigerende bestemmingsplan, het vigerend bestemmingsplan laat slechts 1 woning per bouwvlak toe.
Het bouwvlak dat opgenomen is voor Zuideinde 40 in het vigerend bestemmingsplan komt niet overeen met het aantal woningen dat ter plaatse is toegestaan. Gelet op de grote van het bedrijfsgebouw kan eenvoudig weg op de locatie 2 appartementen worden gerealiseerd.
 
Bij de herbestemming van het hele plangebied dient rekening te worden gehouden met de ligging van onderhavig plan binnen een archeologische onderzoekszone. Deze dubbelbestemming zal ook in onderhavig bestemmingsplan van kracht blijven.
 
Conclusie
De realisatie van twee appartementen op het adres Zuideinde 40 te Roelofarendsveen is volgens het vigerend bestemmingsplan niet mogelijk, daarom is voor de realisatie van het plan het voeren van een planologische procedure (bestemmingsplanprocedure of projectbesluit) onvermijdelijk. Afwijken van het vigerende bestemmingsplan is mogelijk, mits goed ruimtelijk onderbouwt. In het geval van onderhavig plan is er gekozen voor het opstellen van voorliggend bestemmingsplan.
Het bouwvlak Zuideinde 40 krijgt de mogelijkheid om er twee appartementen op te bouwen. Daarnaast wordt voor de bedrijfswoning op Zuideinde 40A de bestemming ‘Wonen’ opgenomen, hetgeen het feitelijke gebruik van de woning weergeeft.
3.4.3 Nota inbreidingslocaties
De gemeente Kaag en Braassem is bezig om een nota op te stellen dat een kader vormt voor kleinere bouwinitiatieven. Bij de gemeente komen namelijk regelmatig verzoeken binnen voor het realiseren van één of meerdere woningen, een bedrijfs- of winkelgebouw of een combinatie van deze functies binnen de bestaande grenzen van de kernen. Om hiervoor een gelijkluidend kader op te stellen en om richting te geven aan de ontwikkeling met het oog op de bestaande kwaliteiten in de gemeente is de nota opgesteld.
 
Het bestemmingsplangebied is onderdeel van het lint Noordeinde - Zuideinde dat in de nota apart behandeld wordt. In de nota staan criteria waaraan nieuwbouw moet voldoen. Onderhavig plan gaat echter over het wijzigen van een bestemming en inpandige verbouwing. Vanuit de inbreidingsnota komen dan ook geen specifieke richtlijnen die van toepassing op het plan.
 
Conclusie
Het bestemmingsplangebied is onderdeel van de zone Noordeinde - Zuideinde dat beschreven wordt in de nota. De nota geeft echter enkel richtlijnen voor nieuwbouw en niet voor functiewijziging met inpandige verbouwing.